wachttijd VU

Psychologen en procedures
Plaats reactie
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: wachttijd VU

Bericht door Annabel »

Jer158 schreef: 01 nov 2021, 13:42 Waar lees jij dat er geen gesprekken/afspraken nodig zijn om puntjes 1 t/m 5 vast te stellen?
Fair point, je moet natuurlijk wel een keer je gezicht laten zien en je verhaal doen. Zal ik ook vragen!
Ryn
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:45
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen

Re: wachttijd VU

Bericht door Ryn »

Annabel schreef: 01 nov 2021, 13:37 Van 6 naar 0 gesprekken lijkt mij wel goed daarentegen!
Ik ga een email sturen naar die Professor met wat vragen. Als ik wat terug hoor laat ik het wel weten.
Ja graag! Erg benieuwd :)
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: wachttijd VU

Bericht door Brownie »

Dan ben ik ook benieuwd of er daar werkelijk bij 'each step' opnieuw een half jaar assessment en MDT tijd nodig is.
En wie bepaalt wat de 'selected cases' zijn die wel eerst langs de psychiater moeten.
Marian
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jul 2021, 21:15
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: wachttijd VU

Bericht door Marian »

Voor wie mei 2019 door de huisarts is doorverwezen heeft een eerste consult/intakegesprek in februari 2022. Daarmee is de wachttijd inmiddels opgelopen naar minimaal 2 jaar en 9 maanden. De start van de diagnostiek laat vervolgens nog minimaal een half jaar langer op zich wachten. En voor je met eventuele hormoonbehandeling kan beginnen ben je nog eens minimaal een half jaar verder. Met andere woorden van het moment van doorverwijzing door je huisarts tot de start van de behandeling van je genderdysforie ben je 4 jaar verder. En omdat de wachtlijsten nog altijd significant toenemen is bovengenoemde nog een rooskleurig beeld. Voor mij en vele lotgenoten wordt de situatie steeds schrijnender. Laatst kwam bij mij dan ook de gedachte op dat ik mijn hele transitie maar uit mijn hoofd moet zetten en dat ik maar dood ongelukkig in een mannenlichaam verder moet leren leven. Ik ben verdrietig!
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: wachttijd VU

Bericht door Anon20230219 »

Marian schreef: 28 nov 2021, 17:35 Voor wie mei 2019 door de huisarts is doorverwezen heeft een eerste consult/intakegesprek in februari 2022. Daarmee is de wachttijd inmiddels opgelopen naar minimaal 2 jaar en 9 maanden. De start van de diagnostiek laat vervolgens nog minimaal een half jaar langer op zich wachten. En voor je met eventuele hormoonbehandeling kan beginnen ben je nog eens minimaal een half jaar verder. Met andere woorden van het moment van doorverwijzing door je huisarts tot de start van de behandeling van je genderdysforie ben je 4 jaar verder. En omdat de wachtlijsten nog altijd significant toenemen is bovengenoemde nog een rooskleurig beeld. Voor mij en vele lotgenoten wordt de situatie steeds schrijnender. Laatst kwam bij mij dan ook de gedachte op dat ik mijn hele transitie maar uit mijn hoofd moet zetten en dat ik maar dood ongelukkig in een mannenlichaam verder moet leren leven. Ik ben verdrietig!
Het wordt inderdaad zo lang dat je dit geestelijk niet meer vol houdt.
Baart mij erg veel zorgen.
Daarom werd ik ook wat pinnig om het feit dat ik als zij instromer toch 3 niks zeggende gesprekken moest ondergaan.
Want het was in het eerste gesprek al duidelijk wat de bedoeling was van mijn traject was en toch nog 2 gesprekken er achter aan plakken.
Ze hadden die gesprekken beter kunnen geven aan iemand die het harder nodig heeft.
En het erge is dat de tijd alleen nog maar meer zal toenemen.
MichaelV
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2021, 14:21
Gender: Trans FtM

Re: wachttijd VU

Bericht door MichaelV »

Dit is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik ben gewoon met mijn hormoon behandeling gestart via GenderGP in Engeland. Ik raad iedereen aan die hier 6+ maanden op de wachtlijst staat om tenminste naar hun site te kijken en zelf te informeren.

Wat je nodig hebt is een paar honderd euro, en een huisarts die je hierin kan en wil begeleiden.
Hormonen vallen onder medicatie en worden dus vergoed via je basisverzekering (eerst eigen risico). Ik weet niet de tarieven voor HRT voor MtF, maar testosteron (Adnrogel) kost €50 per fles, en je begint met ongeveer 1 fles per maand.

Zeker voor diegenen die geen raad meer weten en doodsongelukkig zijn: begin gewoon want het kan!
13-07-2021 | Aanmelding GenderGP
06-09-2021 | Begonnen aan T
01-04-2022 | Aanmelding PsyTrans
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: wachttijd VU

Bericht door Anon20230219 »

MichaelV schreef: 29 nov 2021, 11:53 Hormonen vallen onder medicatie en worden dus vergoed via je basisverzekering (eerst eigen risico). Ik weet niet de tarieven voor HRT voor MtF, maar testosteron (Adnrogel) kost €50 per fles, en je begint met ongeveer 1 fles per maand.
Zilveren Kruis vergoed alleen generieke medicatie qua oesterogeen pleisters.
Het maakt voor hun weinig uit of je daar wel of niet tegen kan.
De apotheker heeft voor mij een constructie bedacht waardoor het wel vergoed wordt maar je steeds maar 1 doosje Systen pleisters krijgt.
Bestel ik voor een langere tijd dan moet ik alles uit eigen zak betalen.
MichaelV
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2021, 14:21
Gender: Trans FtM

Re: wachttijd VU

Bericht door MichaelV »

[/quote]
Zilveren Kruis vergoed alleen generieke medicatie qua oesterogeen pleisters.
Het maakt voor hun weinig uit of je daar wel of niet tegen kan.
De apotheker heeft voor mij een constructie bedacht waardoor het wel vergoed wordt maar je steeds maar 1 doosje Systen pleisters krijgt.
Bestel ik voor een langere tijd dan moet ik alles uit eigen zak betalen.
[/quote]

Oh heftig... dat wist ik niet. Ik spreek dan vooral vanuit het FtM perspectief, en alleen over Androgel aangezien ik niet weet hoe ht met de rest zit.
13-07-2021 | Aanmelding GenderGP
06-09-2021 | Begonnen aan T
01-04-2022 | Aanmelding PsyTrans
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: wachttijd VU

Bericht door Anon20230219 »

MichaelV schreef: 29 nov 2021, 14:04
Zilveren Kruis vergoed alleen generieke medicatie qua oesterogeen pleisters.
Het maakt voor hun weinig uit of je daar wel of niet tegen kan.
De apotheker heeft voor mij een constructie bedacht waardoor het wel vergoed wordt maar je steeds maar 1 doosje Systen pleisters krijgt.
Bestel ik voor een langere tijd dan moet ik alles uit eigen zak betalen.
[/quote]

Oh heftig... dat wist ik niet. Ik spreek dan vooral vanuit het FtM perspectief, en alleen over Androgel aangezien ik niet weet hoe ht met de rest zit.
[/quote]
Ja dat zijn de dingen waar je als transvrouw tegen aan kan lopen.
Als ik mijn keuze voor overstap heb gemaakt ga ik eerst met de nieuwe verzekering contact opnemen of hun ook een dergelijk vergoeding systeem hanteren.
MichaelV
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2021, 14:21
Gender: Trans FtM

Re: wachttijd VU

Bericht door MichaelV »

[/quote]
Ja dat zijn de dingen waar je als transvrouw tegen aan kan lopen.
Als ik mijn keuze voor overstap heb gemaakt ga ik eerst met de nieuwe verzekering contact opnemen of hun ook een dergelijk vergoeding systeem hanteren.
[/quote]

Ja slim. Zeker doen. Ik heb 7 verschillende zorgverzekeraars afgebeld, en het is wel zorginwekkend hoe weinig ze je eigenlijk verder kunnen helpen en hoeveel verkeerde informatie ze doorgeven. Voor de chirurgie heb ik bijvoorbeeld maar meteen opgenomen met de kliniek omdat zij beter weten welke zorgverzekeraars wel en niet uitbetalen / moeilijk doen en wat er voor nodig is.

Wellicht dat je dit ook met endicronologen kan doen ?
13-07-2021 | Aanmelding GenderGP
06-09-2021 | Begonnen aan T
01-04-2022 | Aanmelding PsyTrans
Plaats reactie