Nieuwe chat! Zie dit topic.

Aanvaring met collega

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Aanvaring met collega

Bericht door San(ne) »

Vanmorgen kwam ik op werk. Afgelopen dinsdag ben ik jarig geweest.

Een collega (heteroseksuele, witte man, jaar of 63) feliciteerde mij nog en vroeg hoe oud ik was geworden.
"29" zei ik.
"Oh, nog maar een meisje" zei hij.
Ik reageerde, redelijk geïrriteerd, dat ik het niet fijn vind als hij mij zo noemt. Dat het in de eerste plaats vrij denigrerend is om een volwassen persoon een "meisje" te noemen en dat ik het in de tweede plaats helemaal niet fijn vind wanneer hij mij aanspreekt met "meisje" of "dame". Bovendien heb ik dat al meerdere keren aangegeven, zij het enigszins verpakt in een soort vriendelijke boodschap. Deze vriendelijkheid was nu op. Deze meneer heeft een erg groot bord voor zijn kop.

Ik vroeg hem nog, duidelijk kwaad, of hij echt denkt dat mensen die er zo uit zien als ik (masculien) het fijn vinden om "meisje" genoemd te worden.
Zijn reactie hierop was dat ik toch echt een meisje ben. En dat Sanne een meisjesnaam is.
Daarmee was de discussie klaar voor hem. Niks meer tegenin te brengen. De kwaadheid snoerde mij ook volledig de mond waardoor ik niet ad rem meer kon reageren.

De rest van de dag hebben we geen woord meer gewisseld, ondanks dat we een paar meter uit elkaar zitten. Ik heb daar ook helemaal geen behoefte aan.
Een andere collega kwam, nog best wel lief bedoeld, naar mij toe en gaf aan dat ze het niet helemaal begrijpt (als in: het woord gender komt niet voor in haar woordenboek) en stelde mij een paar vragen. Op dat moment was ik echter zo kwaad dat ik niet in alle rust haar enige uitleg kon geven. Ik kon gelukkig inhouden of ze misschien van Google had gehoord en mij even met rust wilde laten. Ik heb haar heel kort iets verteld en daarna nam ze gelukkig afstand.

Het moeilijke is dat ik een belabberde leraar ben. Ik wil niet deze collega's van 0 af aan leren over dat er meer is dan man en vrouw (want dit is écht hun wereld, voor mij is dat echt onvoorstelbaar). Dat is voor mij emotioneel te belastend nu en ik betwijfel of ik dat ooit ga kunnen. Ik praat niet graag over mezelf en ben volkomen ongeschikt als openhartige vraagbaak over zo'n persoonlijk onderwerp.

Ik weet niet precies of ik hier een vraag over heb aan jullie, maar wilde het in elk geval even kwijt.
Misschien heeft iemand ervaring met zulke ervaringen in een conservatieve/totaal onwetende omgeving?

Deze dag mag in elk geval snel over zijn. Op naar het weekend, naar mijn vertrouwde queer bubbel, waar ik gewoon kan "zijn".
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Aanvaring met collega

Bericht door Hal »

Ugh, vervelend! En die eerste collega - da's gelijk het soort reactie waarvan je weet dat je dus niet serieus genomen wordt.

Zou HR je kunnen helpen? Wellicht kunnen zij voorlichting laten geven aan de collega's voor wie dit nieuw is? Toen ik uit de kast kwam op mijn werk waren ze bereid te helpen (al moest ik ook daar wel veel uitleggen en was het voor mij als binair figuur vast makkelijker).
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Frederieke
Berichten: 829
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Aanvaring met collega

Bericht door Frederieke »

Bah, wat een hufter. Ik kan me zo voorstellen dat je boos was. De suggestie om naar HR te gaan klinkt als wijs, maar ik weet niet of ik dat zelf zou kunnen opbrengen.

En om iemand meisje te noemen is echt denigrerend en gaat te ver. Ik zou een vertrouwenspersoon op zoeken en misschien richting seksuele intimidatie benoemen.
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Aanvaring met collega

Bericht door San(ne) »

Ja, deze man is de belichaming van de onwetende boerse Nederlander. De opmerkingen die hij tegen iedereen maakt (ook mijn Turkse en Italiaanse collega’s en vrouwen in het algemeen) vind ik ver gaan.
Het vreemde is alleen dat al deze andere mensen er zelf over meelachen. De vraag is dan natuurlijk of ze diep van binnen net zo kapot gaan als ik of dat ze het oprecht leuk vinden.

Lastige met naar HR gaan is dat ik geen vaste medewerker ben, maar ben ingehuurd. Plus dan maak ik het wel echt een hele issue.

Ik heb besloten dat ik mijn team een e-mail ga sturen met het verzoek om te stoppen om dingen als meisje, dame en mevrouw als aanhef voor mij te gebruiken. Met daarbij iets van een linkje naar non-binair voor dummies en het verzoek om dat eerst te lezen voordat ze mij belastende vragen gaan stellen. Iemand een tip voor een online resource om naar te linken?

Wel een leuke side note: mijn werkgever wil mij vast in dienst nemen, maar er was geen plek in het team. Raad eens wie ze eerder “met pensioen gaan sturen” om plaats te maken voor mij 😎
Linda67
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2021, 19:51
Gender: Genderfluid

Re: Aanvaring met collega

Bericht door Linda67 »

Informatie geven in plaats van een confrontatie aangaan lijkt me als eerste stap een veel betere optie inderdaad. Vermoedelijk doet'ie het niet eens expres of bewust en heeft hij zelf niet door dat hij anderen kwetst. Beetje vergelijkbaar met de zwarte pieten discussie denk ik, daar was ook jarenlang bijna iedere blanke Nederlander zich niet er bewust van dat een andere grote bevolkingsgroep gekwetst werd maar begint langzaamaan een kentering te komen.

Als linkje kun je de wikipedia pagina opnemen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Genderqueer), maar die vindt ik persoonlijk nogal technisch ingericht.
Deze pagina vind ik wel toegankelijk geformuleerd: https://transgenderinfo.be/m/identiteit ... on-binair/

Zou mooi zijn als zo'n mail een gedragswijziging op je werk teweeg brengt zonder dat het tot verdere confrontaties leidt. Veel succes :clap:
MichaelV
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2021, 14:21
Gender: Trans FtM

Re: Aanvaring met collega

Bericht door MichaelV »

Dag San (juiste naam trouwens?)

Wat stom deze reacties. Ik ken ze goed.
Ik had erg veel geluk op mijn werk. Ik ben namelijk net begonnen bij een nieuwe werkgever (ING) en meteen zelfs tijdens het sollicitatiegesprek maar meteen over mijn genderidentiteit verteld. Mijn gezicht kan je prima als man zien, maar from the neck down is het toch echt volledig vrouwelijke kenmerken.
Vanaf dag 1 echter noemen al mijn collega's me bij de juiste naam en gebruiken ze hij/hem. Fouten maken ze, moeilijk doen volledig niet.

Wat ik wel heb gedaan (en wat je overigens echt niet verschuldigd bent) is een gesprek met ze gehad. Ik heb met 2 of 3 een aantal keer gezeten (8 collega's) en gewoon een open gesprek gevoerd. Je zag namelijk al meteen dat ze vragen hadden toen ik dag 1 binnenkwam. Hierbij heb ik ze de mogelijkheid gegeven om elke vraag te vragen die ze maar hadden (inclusief zelfs operaties en wat ik daarin van plan ben). Ik ben open en eerlijk geweest en dat vond ik heeel prettig en zij ook. Meteen in de eerste week een connectie met ze allemaal gemaakt.

Ik heb zelf ook een 60 jarige oud wit mannetje heel erg ouderwets. En zijn vragen vond ik niet bepaald prettig als ik eerlijk ben - maar ik weet ook dat hij niet beter wist hoe hij ze moest stellen. Ik heb daarin zijn grenzen gewoon erkend. Beste vrienden worden we niet, maarja dat is oke.

Als je zo een e-mail stuurt raad ik je vooral aan om informatief te zijn, aardig en open. Met een harde mail kom je niet verder want cis mensen voelen zich al schuldig vaak omdat ze niet weten hoe ze met je om moeten gaan. Je moet even met die fragiele gevoelens omgaan. Het is het wel waard om in te investeren en ook zo een open gesprek aan te gaan, zeker aangezien je een vast contract krijgt en dus van plan bent te blijven.

Hoor graag wat je besluit en hoe het is gegaan!
13-07-2021 | Aanmelding GenderGP
06-09-2021 | Begonnen aan T
01-04-2022 | Aanmelding PsyTrans
tartangirl
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2016, 10:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: zeeland

Re: Aanvaring met collega

Bericht door tartangirl »

ik ben inmiddels in een fase van mijn leven dat ik mensen die zich op zo een manier naar mij zouden uiten op een zijspoor zet.....ik ga niet langer het gevecht aan met dat soort van personen...te veel tijd en energie die ik goed voor andere dingen kan gebruiken.
Klinkt heel simpel en ook ik heb mijn struggels gehad met dat soort figuren....echt ...het leven is te kort...omring je met liefdevolle mensen en laat de rest de rest....bye bye
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Aanvaring met collega

Bericht door San(ne) »

Ik heb gisteren mijn collega's een e-mail gestuurd.
Inderdaad omdat ik het er nooit expliciet met hen over heb gehad en ze dat kennelijk nodig hebben (afgezien van een aantal jongere collega's die wel weten wat gender is, omdat ze ook ander nieuws dan het reformatorisch dagblad lezen). De betreffende collega waar mijn eerste post over ging vindt bijvoorbeeld dat je niet samen mag wonen als je niet getrouwd bent en hij vindt de regenboogvlag een "provocatie", dus ik vraag me af of ik hem ooit echt ga bereiken.

Onderstaande mail heb ik gestuurd. Misschien heeft iemand die op deze pagina terecht komt er iets aan, dus ik deel 'm maar.
Onderwerp: Een klein verzoek

Beste collega’s,

Ik heb gemerkt dat het nodig is om een e-mail te wijden aan het volgende:

Ik wil jullie vragen om in relatie tot mij geen woorden als “meisje”, “dame”, “mevrouw” etc. te gebruiken. Dit is niet hoe ik mijzelf omschrijf. Mijn omgeving buiten werk weet dat al lang, maar op het werk heb ik hier nooit echt actief aandacht aan besteed. Ik merk echter dat ik mij er erg ongemakkelijk bij voel wanneer dit op werk wel gebeurt. Het lijkt dan bijna alsof ik een ander mens ben op werk, terwijl het helemaal niet mijn bedoeling is om ergens een geheim van te maken. Het leek mij daarom goed om dit ook expliciet met jullie te delen.
Ik identificeer mij voornamelijk als non-binair persoon.

Waar ik echter niet zo goed in ben is les geven in wat dat precies inhoudt, omdat vragen toch vaak een ingewikkelder antwoord hebben dan je in eerste instantie zou denken. Ook kan het zo zijn dat een antwoord op een vraag soms dusdanig persoonlijk is dat ik het er niet per se met een collega over wil spreken. Daarnaast ben ik simpelweg niet in de wieg gelegd als geduldige leraar.
Gelukkig staat het internet vol met handige bronnen, geschreven door mensen die wel geduldig kunnen uitleggen wat non-binair is.

Mocht je in hoofdlijnen iets willen weten over de term non-binair heeft NPO een hip item geknutseld: Wanneer ben je non-binair? | NPO Kennis

Dit artikel gaat wat verder in op de term “gender” in zijn algemeenheid en beantwoordt wat vragen die mensen vaak hebben, maar niet per se leuk zijn om te moeten beantwoorden: Acht pijnlijke vragen over gender die je niet durfde te stellen - De Correspondent

Voornaamwoorden
Mijn vrienden etc. gebruiken neutrale voornaamwoorden wanneer ze over mij of andere non-binaire personen spreken. Of, dit proberen ze, want het gaat heel vaak fout. Ikzelf doe het zelfs nog wel eens fout. Als je je hele leven hebt geleerd dat er alleen mannelijke of vrouwelijke voornaamwoorden zijn, dan is het wel echt even oefenen om neutrale voornaamwoorden aan te leren. Ik begrijp daarom dat dat niet altijd lukt en vraag het ook niet altijd van mensen om neutrale voornaamwoorden voor mij te gebruiken. Maar, eerlijk is eerlijk, je maakt me er wel blij mee als je het probeert. Onderstaand schema kan helpen. Wat helpt met oefenen is terwijl je over mij roddelt met iemand anders, de juiste voornaamwoorden proberen te gebruiken.

Mannelijke
voornaamwoorden
Hij/hem/zijn
- Hij heeft een kat.
- De kat is van hem.
- Het is zijn kat.
Vrouwelijke
voornaamwoorden
Zij/haar/haar
- Zij heeft een hond.
- De hond is van haar.
- Het is haar hond.
Non-binaire/neutrale
voornaamwoorden
Die/diens/hen
- Die heeft een konijn.
- Het konijn is van hen.
- Het is diens konijn.
Als je het even niet weet
- Sanne heeft een vis.
- De vis is van Sanne.
- Het is Sanne’s vis.

Als je er met mij over wilt praten mag dat natuurlijk wel gewoon. Ik ben trots op wie ik ben, sociaal alleen soms wat onhandig/ongemakkelijk als het over mijzelf gaat. Vandaar dat ik heb gekozen voor een e-mail. Dit is niet onpersoonlijk bedoeld: op schrift kom ik beter tot mijn recht.
Ik heb al wat lieve reacties gekregen van mensen. Ik verwacht dat de mensen die er meer moeite mee hebben zich stil zullen houden, maar dat is ook prima. Als er dan nog opmerkingen gemaakt gaan worden zoals vorige week, dan kunnen ze zich niet meer achter onwetendheid verschuilen.
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Aanvaring met collega

Bericht door Hal »

Prima e-mail. Niks op aan te merken :) Hoop dat je nog meer lleuke reacties krijgt. Bij mij waren veel mensen ook echt heel aardig :)
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Aanvaring met collega

Bericht door San(ne) »

Ondanks de lieve reacties toch gisteren één e-mail gekregen met als aanhef "goedemorgen dames" en een afscheidsgroet na een online overleg "fijne middag dames". Zucht. Ik hoop dat ze gewoon wat tijd nodig hebben.

Maar, ook een collega zei "ik zat achter haar", toen het over mij ging en ik merkte meteen dat ze haar "fout" door had en probeerde er iets anders van te maken (maar dat lukte nog even niet). Dat stemt me wel weer positief, dat er bij sommigen al een soort verschuiving van "onbewust onbekwaam" naar "bewust onbekwaam" heeft plaatsgevonden. Met een beetje oefening gaat dat vast steeds beter.