hb-waarde

Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: hb-waarde

Bericht door Hedwich »

Het lichaam compenseert de stress door het roken inderdaad met o.a. een hogere hb-waarde en een grotere longinhoud (hoewel daar ook meespeelt dat de longblaasjes kapot gaan, wat meer inhoud geeft). Ik heb zelf 5 en een half jaar gerookt en ben nu bijna 3 jaar clean. Geen idee of ik daar nu nog effect van zou meten ondervinden.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: hb-waarde

Bericht door Anon20180501 »

Het is wel zo dat hoe langer je gerookt hebt hoe langer het herstelproces van je longen. Je kan ook op een punt komen dat de schade onomkeerbaar is geworden. Dan zal het wanneer je stopt alleen maar niet nog erger worden.
Laura
Berichten: 77
Lid geworden op: 04 apr 2012, 13:35
Gender: Vrouw
Contacteer:

Re: hb-waarde

Bericht door Laura »

Hedwich schreef:De hb-waarde is een maat voor de hoeveelheid ijzer in je bloed die in staat is zuustof te binden. Voor mannen is de ondergrens 8,5 en voor vrouwen 7,5 volgens mijn huisartsassistente. Volgens wikipedia zijn dit gemiddelden. 9,7 schijnt heel hoog te zijn. waarschijnlijk dat ik het daarom erg merk; omdat het voor mij voorheen standaard heel hoog was dus. Maar als het nu te maf wordt, laat ik me gewoon weer checken bij de huisarts. Het is en zeer eenvoudig testje.

Moe en meer slaap nodig herken ik ook! Ik slaap ook beter en droom als een bezetene...
Je moet de eenheid van je Hb waarde kennen om te vergelijken. In de meeste landen wordt een Hb in g/dL uitgedrukt, in Nederland meestal in mmol/L.
Hexley
Berichten: 134
Lid geworden op: 02 apr 2012, 11:17
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: hb-waarde

Bericht door Hexley »

Laura schreef: Je moet de eenheid van je Hb waarde kennen om te vergelijken. In de meeste landen wordt een Hb in g/dL uitgedrukt, in Nederland meestal in mmol/L.
Maar er is meer dan enkel een ding en meestal test men ook wel meer, oa. MCV en Htc wat beide rode bloedcellen prut is.
Afbeelding
Plaats reactie