Hoi hoi, sorry voor het vage onderwerp. Maar dit begint ingewikkeld te worden. En ik heb geen idee hoe ik het kort kan maken.
Ik zoek ook niet zo zeer voor raad ofzo, ik ben gewoon verward. En moet mijn verhaal effe kwijt bij mensen die ook weten hoe het systeem werkt en hoe het voelt om in mijn positie te zitten.
Een aantal maanden geleden geaccepteerd dat ik trans ben en ik ben gaan kijken naar hoe het werkt in Nederland.
Daar ben ik achter gekomen dat de wachtrijen echt belachelijk zijn, heb me in laten schrijven. Mijn acceptatie van trans zijn heeft samengelopen met wat waarschijnlijk een flinke drop in T productie of misschien een stop daarvan. Helaas is deze productie herstart en tijdens de stop is mijn gemoedsrust verbeterd, maar nu het terug komt(of is) glijd mijn mentale gesteldheid weer terug de depressie vallei in.
Ik ben daardoor gaan zoeken hoe ik aan HRT kan komen zodat ik dat ECHT kan stoppen. Ik ben bij mijn huisarts langs gegaan. Deze vermelde mij dat die het niet aan durft om daarmee te beginnen, maar als ik een Belgische of andere buitenlandse endocrinoloog vind die de behandeling wil starten dat hij ermee wilt verder gaan. Ik heb in België gekeken maar wat ik zag was niet heel erg veel belovend. En toen vond ik GenderGP. Ik heb ze benaderd en ze waren erg professioneel, ik heb bloedtesten gedaan via mijn huisarts en een interview gehad met zo. Vorige week, vlag voor kerst, kreeg ik een bericht dat alles nagenoeg rond was en dat ik die week nog het recept zou krijgen. Ik heb mijn huisarts gebeld of die nog akkoord ging met de deal. Die zeiden van wel. Die donderdag kreeg ik van GenderGP het recept toegestuurd. Vrijdag ochtend gelijk mijn huisarts gebeld of ze het ontvangen hadden. En dat was zo. 's Middags zou het overhandigd worden aan de huisarts en doorgestuurd naar de apotheek.
Die middag werd ik door een andere huisarts gebeld (de huisarts waarmee ik de deal had was er niet) en die vermelde mij dat die niet comfortabel was om de behandeling te beginnen. Ook met het bericht van GenderGP dat zij alle verantwoordelijkheid op zich namen voor de behandeling ging die niet mee akkoord. En hij zei dat ik vandaag door de collega waar ik de deal mee had gebeld zou worden. Ik was eerder vergeten om de contact informatie te sturen van het VUMC maar dat had ik toen wel gedaan.
Vandaag heb ik heel de dag zitten wachten op een telefoontje met de verwachting dat ook deze arts de afspraak zou breken. Dat was geen probleem, ik heb alles via GenderGP al rond en kan zo via een Europese online apotheek beginnen met HRT. Maar toch effe wachten op wat de huisarts te zeggen heeft.
10 voor 5 werd ik gebeld, door de assistente. Mijn huisarts heeft de tijd die geboekt was om mij te bellen gebruikt om het VUMC te bellen. Hij schijnt met hun een hoop besproken te hebben. En dat wil die volgende week met mij bespreken. Want vr. ma. di. wo is die niet aanwezig, dus word weer wachten op donderdag.
Er is niet gezegd waar het over ging, ook niet of ze de afspraak breken, eraan houden of een alternatief willen voorleggen. Ik verwacht dat hij mij gaat vertellen dat de afspraak niet door gaat en dat die mij in het gesprek gaat overtuigen dat ik er niet aan moet gaan beginnen.
Maar in die laatste brief van de kwartiermeester aan de tweedekamer staat dat ze huisartsen meer willen betrekken met de medicatie. Ik HEB al een recept waar ik binnen Europa gewoon aan HRT kan komen. Dus ze moeten weten dat met of zonder hun hulp, ik gewoon kan beginnen. Ik heb ze immers daar zelf bewijs van gestuurd. Dus misschien heeft het VUMC iets anders voor ogen?
Ik was blij geweest met 'ja, we sturen het door naar de apotheek'. Ik had 'nee, de afspraak gaat niet door' verwacht. Maar nu... Nu heb ik onzekerheid. Een optie die ik niet verwacht had.
En ja, ik weet het, ik ben ontzettend aan het duwen. Ik laat me niet over mijn kant gaan, vooral niet nu ik weet wat me gelukkig maakt. Vooral na 25 jaar aan depressie. En ja, ik weet dat veel mensen zeggen dat ik te snel ga en te snel te veel wil. Maar pech, ik heb heel mijn leven geleefd zoals andere vonden dat ik zou moeten leven en ik ben ongelofelijk ellendig geweest daardoor.
Huisarts,GenderGP en VUMC. Dit begint ingewikkeld te worden.
-
EmilyFara
Huisarts,GenderGP en VUMC. Dit begint ingewikkeld te worden.
Time will tell... sooner or later... Time will tell...
-
Tijgertje
Re: Huisarts,GenderGP en VUMC. Dit begint ingewikkeld te worden.
Ik bespeur enige wanhoop. Je hebt via onofficiële weg hormonen gebruikt die opgeraakt zijn en nu probeer je via officiële weg hormonen te krijgen, maar je huisarts wil hier niet in meegaan. Heb ik het zo goed sanengevat?
-
EmilyFara
Nee, heb ze nooit gekregen. Dit is de eerste 'set'. En iedere keer lijkt het alsof ik ergens kom alleen om vertraging tegen te komen. En officiele en onofficiele weg laat lijken alsof ik een onjuiste weg gebruikt heb. En dat heb ik niet, nog steeds endocrinologen aan te pas gekomen. De enige reden waarom mijn huisarts (en dus de VU) hier in geraakt zijn is omdat mijn huisarts mij aanraadde om in het buitenland te zoeken naar hulp.Tijgertje schreef: 30 dec 2021, 19:49 Ik bespeur enige wanhoop. Je hebt via onofficiële weg hormonen gebruikt die opgeraakt zijn en nu probeer je via officiële weg hormonen te krijgen, maar je huisarts wil hier niet in meegaan. Heb ik het zo goed sanengevat?
-
Lise
De VU inmiddels een beetje kennende denk ik dat de kans helaas erg groot is dat ze op je huisarts ingepraat hebben om hier niet aan mee te werken. Je schrijft zelf dat je al van uitging dat de afspraak niet doorging; is het voor je eigen gemoedsrust niet beter daar gewoon nog steeds van uit te gaan? Dan kan je de komende dagen bedenken of het je waard is het op eigen houtje te proberen richting de apotheek, en kan het volgende week alleen maar meevallen.
-
EmilyFara
Ik verwacht het ook, maar ze moeten weten dat ze me niet kunnen stoppen. Dus waarom dat dan zo aan het lijntje houden? En niet gewoon zeggen dat ze de belofte breken?Lise schreef: 30 dec 2021, 21:00 De VU inmiddels een beetje kennende denk ik dat de kans helaas erg groot is dat ze op je huisarts ingepraat hebben om hier niet aan mee te werken. Je schrijft zelf dat je al van uitging dat de afspraak niet doorging; is het voor je eigen gemoedsrust niet beter daar gewoon nog steeds van uit te gaan? Dan kan je de komende dagen bedenken of het je waard is het op eigen houtje te proberen richting de apotheek, en kan het volgende week alleen maar meevallen.
Ik ben al weer wat gekalmeerd, ik probeer altijd een plan te hebben, rekening houdend met alles. En hier had ik geen rekening mee gehouden. En ik kan niet zo snel afleiden wat het betekend. En dat vind ik frustrerend. Het meest waarschijnlijke geval gaat mijn huisarts niet alleen onze afspraak breken maar ook mij proberen te overtuigen om niet verder te gaan. Maar het kan ook wat anders zijn.
-
halla
- Voornaamwoorden: zij, haar
Ik ben met https://valdyas.org/hrt.html naar mijn huisarts gegaan. (Dat zijn twee personen, samen een praktijk, de ene is behulpzaam, de andere zegt 'het is maar goed dat de wachttijd zo lang is, kun je je nog bedenken voor je in je laat snijden zonder medische noodzaak). De okaye wil niet voorschrijven; maar via GenderGP heb ik nu een recept, en via Ierland netjes HRT, en de okaye huisarts heeft dat in het systeem gezet. Daar is niets illegaals aan, niets onder-de-radar, niets vreemds. Je kunt met, of zonder, medeweten van je huisarts via GenderGP netjes aan medicatie komen: wat wel nodig is, in mijn ervaring, een goede beheersing van Brits Engels, en van internet. Oh, en mijn accountant is het met me eens dat deze kosten, die niet door de verzekering vergoed worden, van de belasting aftrekbaar zijn. Tenslotte had ik binnen zes weken een intake moeten hebben, en dan binnen zes weken mijn eerste gesprek met the Cis Poortwachter^W^Wpsycholoog.
Overigens, dertig dagen nadat het pakketje uit Ierland aankwam, doen mijn tepels pijn
ETA: ook mijn laser, epil en voice therapy gaan we aftrekken van de belasting.
Overigens, dertig dagen nadat het pakketje uit Ierland aankwam, doen mijn tepels pijn
ETA: ook mijn laser, epil en voice therapy gaan we aftrekken van de belasting.
-
Marian
- Voornaamwoorden: zij/haar
Je huisarts heeft de moeite genomen om met het VUMC te overleggen en het is begrijpelijk dat hij het met jou wil bespreken. Ik zou gewoon daarop ingaan en afwachten wat je huisarts te vertellen heeft. Het heeft geen zin om in paniek te raken en van te voren in te vullen waarmee je huisarts gaat komen. In het meest ongunstige geval heb je nog altijd de mogelijkheid om met het recept dat je al in handen hebt de hormonen elders vandaan te halen. Het komt vast goed! Succes!
-
EmilyFara
Ja, helemaal mee eens. Kan gewoon via GenderGP aan hormonen komen. Dat kunnen ze niet stoppen zelfs al zouden ze het willen.Marian schreef: 30 dec 2021, 23:14 Je huisarts heeft de moeite genomen om met het VUMC te overleggen en het is begrijpelijk dat hij het met jou wil bespreken. Ik zou gewoon daarop ingaan en afwachten wat je huisarts te vertellen heeft. Het heeft geen zin om in paniek te raken en van te voren in te vullen waarmee je huisarts gaat komen. In het meest ongunstige geval heb je nog altijd de mogelijkheid om met het recept dat je al in handen hebt de hormonen elders vandaan te halen. Het komt vast goed! Succes!
Maar ik ben iemand die graag alles van tevoren plant en overal rekening mee houdend. Dit was iets super onverwachts zonder een direct antwoord. En dan gaat mijn brein effe in 'overdrive', nieuwe plannen maken en een 'boom' van opties maken. Ik moest effe venten.
Maar het is in ieder geval iets dat ze wel contact hebben opgenomen met de VU. En ben nu HEEL nieuwsgierig wat ze te zeggen hebben donderdag. Slechtste geval moet ik meer aan GenderGP betalen, beste geval gaan ze akkoord en willen ze alleen voorwaarden voorleggen.
-
Lise
Dat aftrekken van de belasting is wel een interessante gedachte, maar ik snap de positie van je accountant eerlijk gezegd niet helemaal. Laat ons weten hoe dat afloopt!halla schreef: 30 dec 2021, 22:23 ETA: ook mijn laser, epil en voice therapy gaan we aftrekken van de belasting.
Stemtraining wordt trouwens gewoon aangeboden en vergoed op verwijzing van je huisarts zonder genderdysforie diagnose, dus dat hoef je sowieso niet af te trekken.
-
Ylse
- Voornaamwoorden: zij/haar
Ik trek al jaren allerlei ziektekosten die niet vergoed worden van de belasting af. Gewoon zorgen dat je de zaken goed op papier hebt.Lise schreef: 31 dec 2021, 10:42Dat aftrekken van de belasting is wel een interessante gedachte, maar ik snap de positie van je accountant eerlijk gezegd niet helemaal. Laat ons weten hoe dat afloopt!halla schreef: 30 dec 2021, 22:23 ETA: ook mijn laser, epil en voice therapy gaan we aftrekken van de belasting.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.
Anatole France
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.
Anatole France