Hey,
Dit is meer een vraag naar de mensen die hun traject zijn begonnen bij psytrans. Op hun website staat dat je na je intake snel begint de behandeling, betekent dit dat je dan gelijk kan beginnen met HRT? Of zijn er eerst een paar gesprekken met een psycholoog? Zouden jullie een timeline kunnen maken van hoe het ongeveer is gegaan bij deze praktijk?
Met vriendelijke groet,
Elise
Werkwijze psytrans
-
EliseFebreeze
-
Marije
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Re: Werkwijze psytrans
Eerst wordt de diagnose vastgesteld. Dat kan in een paar weken of maanden, al naar gelang of je meer of minder andere problemen hebt. Dan is er een second opinion en daarna ga je naar een endricinoloog. Dus na je 1e gesprek mag je nog rustig 2-3 maanden uittrekken voor je HRT.
Ik was half december aan de beurt voor mijn intake en morgen heb ik mijn 1e diagnosegesprek.
Ik was half december aan de beurt voor mijn intake en morgen heb ik mijn 1e diagnosegesprek.
-
Frederieke
- Voornaamwoorden: zij/haar
Hoi Elise,
Ik ben vorig jaar begonnen bij Psytrans, en toen ging het ongeveer net zoals Marije beschrijft. En ik verwacht niet dat het bij andere psychologen anders gaat. Je kunt pas HRT krijgen nadat de diagnose transgender is gesteld en gevalideerd middels een second opinion. Van dat laatste moet je je trouwens niet teveel voorstellen, bij mij was dat na een gesprek al duidelijk.
TImeline: maart vorig jaar intake en eerste diagnose gesprek, mei diagnose gesteld, juni gesprek met endocrinoloog, daarna bloedwaarden controle en als die goed zijn mag je beginnen met hormonen. Vervolgens krijg je om de drie maanden een controle gesprek met de internist.
Groetjes, Frederieke.
Ik ben vorig jaar begonnen bij Psytrans, en toen ging het ongeveer net zoals Marije beschrijft. En ik verwacht niet dat het bij andere psychologen anders gaat. Je kunt pas HRT krijgen nadat de diagnose transgender is gesteld en gevalideerd middels een second opinion. Van dat laatste moet je je trouwens niet teveel voorstellen, bij mij was dat na een gesprek al duidelijk.
TImeline: maart vorig jaar intake en eerste diagnose gesprek, mei diagnose gesteld, juni gesprek met endocrinoloog, daarna bloedwaarden controle en als die goed zijn mag je beginnen met hormonen. Vervolgens krijg je om de drie maanden een controle gesprek met de internist.
Groetjes, Frederieke.
-
Brownie
Transgender is geen diagnose. Ik denk dat je genderdysforie bedoelt?
-
Annabel
En zelfs dat wordt al weer anders genoemd: genderincongruentieBrownie schreef: 12 jan 2022, 13:30 Transgender is geen diagnose. Ik denk dat je genderdysforie bedoelt?
-
Brownie
nee GI is geen diagnose maar een classificatie (bedoeld voor rapporteren, niet voor diagnosticeren)
-
Annabel
WHO stelt ICD 11 vast: genderdysforie staat daarmee niet langer in hoofdstuk mentale stoornis
Dus die volgt nog denk ik!
Maar goed off-topic, sorry!!
En het is mij opgevallen op de VUMC site dat de afgelopen maanden elk woord genderdysforie is vervangen door genderincongruentie .... behalve dat het zorgcentrum nog zo heet natuurlijk ...Wat betekent dit op dit moment? De beslissing van de WHO is een belangrijke stap voorwaarts in de strijd van transgenders voor gelijke rechten wereldwijd! Hoe gaat het nu verder? Levert dit morgen al wat op? Niet direct want de ICD 11 wordt pas van kracht op 1 januari 2022. Dat geeft landen de tijd zich op wijzigingen voor te bereiden, de ICD 11 te vertalen en gezondheidswerkers te trainen
Maar goed off-topic, sorry!!
-
Frederieke
Kan ik hebben.
Ik denk dat iedereen hier snapt welke diagnose ik bedoelde in de time line.
Groetjes, Frederieke
-
Geke76
- Voornaamwoorden: Zij/haar
En op de valreep in deze voortdurende rollercoaster kreeg ik een mail voor een intake in maart van Psytrans! Dat zou dus na ongeveer 12 weken zijn na inschrijving per 1 dec vorig jaar. Best onverwacht, maar ik kijk er naar uit dat ik (weer) in gesprek kan met een psycholoog, deze keer één met expertise voor genderdysforie.
Dus ik ga het zelf meemaken in 1,5 maand van nu!
Ik zie al die tijd van intake tot HRT als tijd waarin ik voor mijzelf de ruimte heb om alles goed tot mij te nemen en een goede keuze kan maken, ook voor in de toekomst.
Gr. Geke
Dus ik ga het zelf meemaken in 1,5 maand van nu!
Ik zie al die tijd van intake tot HRT als tijd waarin ik voor mijzelf de ruimte heb om alles goed tot mij te nemen en een goede keuze kan maken, ook voor in de toekomst.
Gr. Geke
Als trans wordt je niet iemand anders, je stopt met het zijn van iemand anders.