Ylse schreef: 31 dec 2021, 11:53
Ik trek al jaren allerlei ziektekosten die niet vergoed worden van de belasting af. Gewoon zorgen dat je de zaken goed op papier hebt.
Ziektekosten zijn alleen aftrekbaar als ze noodzakelijk zijn ivm "ziekte" (in dit geval genderdysforie, en dat is natuurlijk geen ziekte, maar zo is de terminologie nou eenmaal) en daarnaast niet vergoed worden door de verzekering. Om ze noodzakelijk te laten zijn heb je een diagnose nodig. Want anders is bijvoorbeeld laserontharing gewoon cosmetisch en dus niet aftrekbaar. Zo is het mij althans verteld. Nu duurt een genderdysforie diagnose krijgen in Nederland natuurlijk belachelijk lang en blijven zorgverzekeraars zwaar in gebreke, maar dat maakt de kosten, lijkt mij althans, daarmee niet wél aftrekbaar voor de belasting.
edit: Maar we gaan een beetje off-topic volgens mij. Da's ook weer niet de bedoeling, dus laten we niet EmilyFara's topic kapen.
Maar ik denk dat het een novum zou zijn als de Belastingdienst bij een controle achteraf om je medisch dossier gaat vragen om te kijken of je wel een diagnose hebt.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
Emma schreef: 31 dec 2021, 13:30
Maar ik denk dat het een novum zou zijn als de Belastingdienst bij een controle achteraf om je medisch dossier gaat vragen om te kijken of je wel een diagnose hebt.
Als je iets opgeeft wat ze niet direct herkennen gaan ze meestal toch wel vragen of je een verwijzing van een arts hebt, dat is namelijk een vereiste voor de aftrekbaarheid.
Irene_de_Vreede schreef: 31 dec 2021, 14:09Als je iets opgeeft wat ze niet direct herkennen gaan ze meestal toch wel vragen of je een verwijzing van een arts hebt, dat is namelijk een vereiste voor de aftrekbaarheid.
En dan is het "ja, die heb ik', want je bent door de huisarts verwezen naar een genderkliniek...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
Lise schreef: 31 dec 2021, 10:42
Dat aftrekken van de belasting is wel een interessante gedachte, maar ik snap de positie van je accountant eerlijk gezegd niet helemaal. Laat ons weten hoe dat afloopt!
Wel, het zijn kosten die normaal vergoed zouden worden door de verzekering, maar die de verzekering nu niet vergoed omdat het een paar jaar duurt voor, zoals de arts van de verzekering het formuleerde, "de psycholoog ons kan verzekeren dat je echt trans bent, en hiet niet iets anders is."
Aangezien die wachttijd niet strookt met de kwaliteitsstandaard (https://richtlijnendatabase.nl/gerelate ... atisch.pdf), en ik een verwijsbrief van de huisarts heb, is de accountant het met me eens dat dit noodzakelijke medische kosten zijn die ik normaal vergoed zou krijgen. En nu dat niet zo is, en ik het zelf moet regelen, kan ik dat aftrekken van mijn inkomen.
Meld je zeker aan bij VUmc of andere genderpoli is voor eventuele wens tot srs. Wachttijd VUmc daarvoor is : 2 jr intake + 6md wachten psych + 6-12 md psych + 1-3jr hrt.....kortom een levenswerk
Zelfmedicatie: wie bewaakt je niveau's en je lichamelijke vorderingen dan wel bijwerkingen ?
Frederieke schreef: 06 jan 2022, 22:39
Hi @EmilyFara, hoe is het afgelopen bij de huisarts? Viel het mee of tegen?
Groetjes, Frederieke
Goed onthouden! Zat te bedenken of ik het zou posten.
Maar goed en slecht.
VUMC heeft hem ten strengste afgeraden om het voor te schrijven. Hij zal dat advies dus opvolgen en niet dat van GenderGP. Maar, hij heeft wel gevraagd wat ze bij de VUMC voorschrijven, daar zeiden ze dat E hetzelfde is maar de antiandro een andere. Toen hij zei wat ik zou krijgen zeiden ze tegen hem dat dat goed was, maar dat hij het niet moest doen. Ik heb toen tegen mijn huisarts vermeld dat ik al zo'n €600 kwijt was aan GenderGP. En hij vroeg of ik alsnog door zou gaan ermee. Dit heb gezegd dat ik dat zou doen. Daar was die erg enthousiast over en zei dat ik groot gelijk had. Hij heeft geïnformeerd hoe het te werk ging, wat er getest was, welke onderzoeken ze gedaan hebben, welke gesprekken, etc etc. Dat vond die allemaal heel erg goed en heeft er vertrouwen ben dat ik in goede handen heb. Hij zei ook dat die mij verder volledig zou willen helpen met alles behalve voorschrijven. Hij vind het een erg interessant onderwerp en iets wat niet vaak voor komt. Hij doet er veel onderzoek naar om mij zo goed mogelijk te kunnen helpen. En staat volledig achter me.
Ik moet nu kiezen uit een papieren recept of via een online apotheek.
Time will tell... sooner or later... Time will tell...
Ik heb lang zitten twijfelen over mijn antwoord, maar op basis van mijn persoonlijke ervaringen zou ik je adviseren om niet naar een online apotheek te gaan. Het invoeren van medicijnen op deze manier is namelijk illegaal en het kan dus zijn dat je pakket in beslag wordt genomen en je daar een bericht van krijgt. En je weet gewoon niet wat de kwaliteit is van de medicijnen die toegestuurd worden. En als laatste worden online medicijnen volgens mij niet vergoed door je verzekeraar. Dus als je aan een papieren recept kan komen, waarmee je gewoon naar je eigen apotheek kunt, dan zou ik daar de grote voorkeur aan geven. Al kost het misschien meer, maar een herhaalrecept is zoveel makkelijker.
Als toevoeging mijn persoonlijke ervaring: als newbie was ik ooit zo naïef om niet alles na te vragen (dus wat mij betreft applaus voor jou) en had ik gelezen dat finasteride kan helpen tegen mannelijke kaalheid. In plaats van naar mijn huisarts te gaan heb ik het via internet besteld, en ja wel, is het in beslag genomen. Daarna is het opnieuw verstuurd, en wel aangekomen. Deze medicijnen heb ik echter nooit ingenomen, in plaats daarvan heb ik nog eens nagedacht en alsnog de huisarts opgebeld. Ze nam contact op met ons lokale ziekenhuis en in overleg kreeg ik alles gewoon netjes voorgeschreven. Mijn conclusie was toen: nooit meer doen!