Huisarts,GenderGP en VUMC. Dit begint ingewikkeld te worden.

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 165
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Huisarts,GenderGP en VUMC. Dit begint ingewikkeld te worden.

Bericht door SuzanneLemm »

Wat betreft ontharen gezicht: ZK hanteert dat je als vrouw recht hebt op een kleine vergoeding, als man niet, als transgender op 1750,- na verwijzing VUmc.
Een uur elektrisch epileren kost ongeveer 90,- en doorgaans kost het wel een paar jaar. Hierbij opgemerkt dat je recht hebt op vergoeding voor slechts 1 jaar. De rest is coulance van verzekeraar. Gewoon elk jaar VUmc weer om verzoek richting verzekeraar blijven vragen. Levert telkens weer een zure brief opdat je maar 1 jaar recht hebt. Zelf vind ik dat de VUmc wel wat meer vechtlust mag tonen in dezen.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Huisarts,GenderGP en VUMC. Dit begint ingewikkeld te worden.

Bericht door Irene_de_Vreede »

Die vervolgtoestemming hoeft niet via AUMC te lopen, dat kan ook via je huidtherapeut.
Irene
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Huisarts,GenderGP en VUMC. Dit begint ingewikkeld te worden.

Bericht door Emma »

SuzanneLemm schreef: 22 jan 2022, 23:56Hierbij opgemerkt dat je recht hebt op vergoeding voor slechts 1 jaar. De rest is coulance van verzekeraar.
Dat van dat jaar verzinnen ze zelf, en meer is geen coulance. Er is maar één geldende uitspraak van het Zorginstituut en daar staat dat een verzekeraar tussentijds recht heeft op een herbeoordeling, om te kunnen bepalen of een behandeling doelmatig bij moeten ze zich ook nog eens baseren op het oordeel van de behandelaar.
Helaas is daar een SKGZ zaak overheen gekomen waarin een of andere ZiN stagiair heeft mogen schrijven dat er misschien ook wel geharst kan worden, zonder enige kennis van zaken. Daardoor worden opeens massaal aanvragen voor vergoedingen geweigerd.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 165
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Huisarts,GenderGP en VUMC. Dit begint ingewikkeld te worden.

Bericht door SuzanneLemm »

Emma schreef: 23 jan 2022, 12:56
SuzanneLemm schreef: 22 jan 2022, 23:56Hierbij opgemerkt dat je recht hebt op vergoeding voor slechts 1 jaar. De rest is coulance van verzekeraar.
Dat van dat jaar verzinnen ze zelf, en meer is geen coulance. Er is maar één geldende uitspraak van het Zorginstituut en daar staat dat een verzekeraar tussentijds recht heeft op een herbeoordeling, om te kunnen bepalen of een behandeling doelmatig bij moeten ze zich ook nog eens baseren op het oordeel van de behandelaar.
Helaas is daar een SKGZ zaak overheen gekomen waarin een of andere ZiN stagiair heeft mogen schrijven dat er misschien ook wel geharst kan worden, zonder enige kennis van zaken. Daardoor worden opeens massaal aanvragen voor vergoedingen geweigerd.
Interessant, want ik heb dat van 1 jaar recht van de genderpoli VUmc zelf , dus die zijn slecht geïnformeerd begrijp ik ?
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Huisarts,GenderGP en VUMC. Dit begint ingewikkeld te worden.

Bericht door Emma »

SuzanneLemm schreef: 23 jan 2022, 16:35
Interessant, want ik heb dat van 1 jaar recht van de genderpoli VUmc zelf , dus die zijn slecht geïnformeerd begrijp ik ?
Blijkbaar. Ze zullen uit ervaring spreken wat ze meemaken met wat bij de verschillende verzekeraars gebruikelijk is. Maar nee, dat is echt een broodje aap, dat van dat 1 jaar. Dat iets in de praktijk gebeurt wil nog nieg zeggen dat het een officiele regel is.

Zie ook https://transvisie.nl/transitie/algemee ... goedingen/ bij "ontharen" onder "Specifieke behandelingen en vergoedingen toegelicht". Daar vind je ook de link naar de specifieke uitspraak van het Zorginstituut.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Sophie88
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2021, 14:39
Gender: Vrouw
Locatie: Den Haag

Re: Huisarts,GenderGP en VUMC. Dit begint ingewikkeld te worden.

Bericht door Sophie88 »

EmilyFara schreef: 06 jan 2022, 22:59
Frederieke schreef: 06 jan 2022, 22:39 Hi @EmilyFara, hoe is het afgelopen bij de huisarts? Viel het mee of tegen?

Groetjes, Frederieke
Goed onthouden! Zat te bedenken of ik het zou posten.

Maar goed en slecht.
VUMC heeft hem ten strengste afgeraden om het voor te schrijven. Hij zal dat advies dus opvolgen en niet dat van GenderGP. Maar, hij heeft wel gevraagd wat ze bij de VUMC voorschrijven, daar zeiden ze dat E hetzelfde is maar de antiandro een andere. Toen hij zei wat ik zou krijgen zeiden ze tegen hem dat dat goed was, maar dat hij het niet moest doen. Ik heb toen tegen mijn huisarts vermeld dat ik al zo'n €600 kwijt was aan GenderGP. En hij vroeg of ik alsnog door zou gaan ermee. Dit heb gezegd dat ik dat zou doen. Daar was die erg enthousiast over en zei dat ik groot gelijk had. Hij heeft geïnformeerd hoe het te werk ging, wat er getest was, welke onderzoeken ze gedaan hebben, welke gesprekken, etc etc. Dat vond die allemaal heel erg goed en heeft er vertrouwen ben dat ik in goede handen heb. Hij zei ook dat die mij verder volledig zou willen helpen met alles behalve voorschrijven. Hij vind het een erg interessant onderwerp en iets wat niet vaak voor komt. Hij doet er veel onderzoek naar om mij zo goed mogelijk te kunnen helpen. En staat volledig achter me.

Ik moet nu kiezen uit een papieren recept of via een online apotheek.
Ik heb nu helaas een vergelijkbaar verhaal. Mijn huisarts had initieel toegezegd de hormonen voor te schrijven, maar na contact met het Radboud UMC niet meer. Ze noemde zelf de juridische aansprakelijkheid dus vermoed dat dit het argument is dat gebruikt wordt door de UMC's. Heb me nu ook maar aangemeld bij GenderGP.
28-6-21: Verwijzing VUmc.
8-12-21: Verwijzing Radboud UMC en BuroJIJ.
10-1-22: Intake BuroJIJ.
Jan 22: Cryopreservatie.
4-3-22: Start HRT via GenderGP.
7-3-22: Deskundigenverklaring via Genderclinic.
15-8-22: Overname HRT door Genderclinic.
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Huisarts,GenderGP en VUMC. Dit begint ingewikkeld te worden.

Bericht door Brownie »

Irene_de_Vreede schreef: 12 jan 2022, 14:23
Brownie schreef: 12 jan 2022, 13:44

Wat betreft de kosten voor stemtherapie en permanent ontharen: dit kan je in principe declareren bij je verzekeraar op basis van een verwijzing van de huisarts. Een diagnose is daarbij niet nodig. Maar goed, dat is de theorie.
Voor wat betreft logopedie klopt dat, voor permanente ontharing niet.
Voor permanente ontharing klopt het wel, in theorie. De praktijk is helaas anders zoals Emma schrijft