Onderzoek naar de Ervaringen van transgender mensen in transitie

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Maria Verbeek
Gast

Onderzoek naar de Ervaringen van transgender mensen in transitie

Bericht door Maria Verbeek »

Beste forumbezoeker,

Wil jij (18 +) meedoen aan onderzoek?

Wij, onderzoekers van de Open Universiteit, zijn benieuwd naar jouw ervaringen tijdens het transitietraject, hoe je hiermee omgaat en de steun die jij hierbij ondervindt van jouw omgeving.

Het onderzoek bestaat uit online vragenlijsten en het afnemen van interviews.
Hiervoor willen wij verschillende groepen transgender mensen uitnodigen:
A. Diegenen die aan het begin van hun transitie staan (de diagnostische fase)
B. Diegenen die verder in het transitietraject zijn of dat hebben afgerond.

A. Wij willen jou graag uitnodigen om drie keer de online vragenlijsten in te vullen, de eerste keer tijdens de diagnostische fase. Voor de daaropvolgende afnames zul je telkens met een tussenpose van 1 jaar via e-mail benaderd worden.

Als je deze link gebruikt, kom je in het onderzoeksprogramma O4U terecht waar je meer achtergrondinformatie kunt vinden over het onderzoek en de vragenlijsten kunt maken https://o4u.ou.nl/nl/ervaringen-van-tra ... -transitie.

Wij zijn ook heel benieuwd naar jouw persoonlijke ervaringen tijdens de transitie en willen jou graag in de verschillende fasen van de transitie interviewen. Voor meer informatie of het maken van een afspraak voor een interview kun je mailen naar [email protected]
Sta je aan het begin van jouw transitie dan kun je aan zowel het invullen van de vragenlijsten als de interviews deelnemen.

B. Wij willen jou graag uitnodigen om 1 keer de online vragenlijsten in te vullen. Als je deze link gebruikt, kom je in het onderzoeksprogramma O4U terecht waar je meer achtergrondinformatie kunt vinden over het onderzoek https://o4u.ou.nl/nl/o4u.ou.nl/nl/trans ... -situaties.

Meer informatie kun je vinden op de site van de Open Universiteit https://www.ou.nl/onderzoek-klinische-p ... matisering

Het onderzoek wordt begeleid door Prof. Dr. Arjan Bos van de OU.
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Onderzoek naar de Ervaringen van transgender mensen in transitie

Bericht door Simão »

Ik vraag me af of mensen die onderzoeken doen ook wel eens stilstaan bij het feit dat sommige trans mensen niet in transitie gaan.
Ik ben nooit in transitie gegaan, al wist ik van kleuter af al dat ik niet klopte met het meegegeven geslacht. Ik wordt over een paar dagen 61. Dus ook geen "fase".
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gast
Gast

Re: Onderzoek naar de Ervaringen van transgender mensen in transitie

Bericht door Gast »

Beste Simao,

dank je wel voor jouw reactie op het onderzoek naar de Ervaringen van transgender mensen in transitie.

Ik denk dat onderzoekers zeker stilstaan bij het gegeven dat er trans mensen zijn die niet in transitie gaan.
Dat zou beslist een onderzoek waard zijn. Jouw opmerking zal ik delen met mijn begeleiders die dan wellicht in de toekomst dit als onderwerp kunnen gebruiken voor ander onderzoek.

Met vriendelijke groet

Maria Verbeek
AlexanderV
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 nov 2020, 12:49
Gender: Man

Re: Onderzoek naar de Ervaringen van transgender mensen in transitie

Bericht door AlexanderV »

Bovendien is 'diagnostische fase' een beetje een ruim begrip, gezien de wachtlijsten. Officieel zat ik pas na 2,5 jaar in een soort diagnostische fase, maar toen had mijn sociale transitie al plaatsgevonden en zat ik ook al een ruim half jaar aan zelfmedicatie. En dan ben ik zeker geen uitzondering.
Gast
Gast

Re: Onderzoek naar de Ervaringen van transgender mensen in transitie

Bericht door Gast »

Beste Alexander,

de diagnostische fase is zeker een ruim begrip. De lange wachtlijsten vormen een groot probleem, wij zouden graag zien dat daar verbetering in kwam.
We hopen wel dat, ook al is de diagnostische fase lang, transgender mensen willen deelnemen aan het onderzoek. Hoe meer bekendheid er komt m.b.t. de positie van transgender mensen en de problemen die zij ondervinden (zoals o.a. de lange wachtlijsten), des beter de voorlichting en behandeling kan worden afgestemd op de doelgroep.

Met vriendelijke groet

Maria Verbeek
MaviPembe
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 jan 2020, 16:27
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Onderzoek naar de Ervaringen van transgender mensen in transitie

Bericht door MaviPembe »

B; ingevuld.
Gast
Gast

Re: Onderzoek naar de Ervaringen van transgender mensen in transitie

Bericht door Gast »

Beste MaviPembe,

Dank je wel voor het invullen van de vragenlijsten en fijn dat je dit even laat weten.

Met vriendelijke groet

Maria Verbeek
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Onderzoek naar de Ervaringen van transgender mensen in transitie

Bericht door Simão »

Gast schreef: 24 mar 2022, 19:41 Beste Simao,

dank je wel voor jouw reactie op het onderzoek naar de Ervaringen van transgender mensen in transitie.

Ik denk dat onderzoekers zeker stilstaan bij het gegeven dat er trans mensen zijn die niet in transitie gaan.
Dat zou beslist een onderzoek waard zijn. Jouw opmerking zal ik delen met mijn begeleiders die dan wellicht in de toekomst dit als onderwerp kunnen gebruiken voor ander onderzoek.

Met vriendelijke groet

Maria Verbeek
Ik werd bij voorbaat uitgesloten voor jullie vragenlijst en dit gebeurt eigenlijk best vaak bij onderzoeken waarbij men er van uit gaan dat transgender personen uiteindelijk in transitie gaan. Er zijn er ook nog die alleen sociaal overgaan. Het zou mooi zijn als dat eens in kaart werd gebracht hoe het nou zit met de transgenders die niet of gedeeltelijk in transitie gaan en officieel over geschreven zodat de transmensen die niet in transitie willen/kunnen of twijfelen (tegenover de mensen die echt niet meer verder kunnen zoals het gaat) ook eens iets kunnen lezen waarin ze zich herkennen en erkenning krijgen en niet worden gezien als "niet echt trans" omdat ze geen heftige psychische problemen hebben door hun situatie (of wel, maar geen mogelijkheid hebben voor transitie).
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Onderzoek naar de Ervaringen van transgender mensen in transitie

Bericht door Frederieke »

Hmm, ik teken protest aan tegen bovenstaande suggestie dat je psychische problemen moet hebben om in transitie te willen of kunnen. Zo zul je het hopelijk niet bedoeld hebben, maar zo komt het wel op mij over.

Groetjes, Frederieke.
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Onderzoek naar de Ervaringen van transgender mensen in transitie

Bericht door Eva »

Als ik er indertijd geen (psychologisch) probleem mee had gehad was ik wel blijven leven als man. Dat was echter geen optie.
Fysiek wel, psychologisch niet. Dus.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Plaats reactie