Wachtlijsten transgenderzorg te lang: 'Je gaat eraan onderdoor'

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1352
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Wachtlijsten transgenderzorg te lang: 'Je gaat eraan onderdoor'

Bericht door Marije »

:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Wachtlijsten transgenderzorg te lang: 'Je gaat eraan onderdoor'

Bericht door Josh »

Ben het er geheel mee eens, alhoewel ik voorzie dat als er ooit informed consent zou komen dat een zeer groot deel van de wachtlijst zich dan zal verplaatsen naar de endocrinologen en chirurgen in eerste instantie, dan zou er nog steeds hetzelfde probleem bestaan in principe.

Ik zou dan persoonlijk nog pleiten voor informed consent waarbij de huisarts ook de mogelijkheden en scholing/informatie krijgen om hormonen voor te schrijven. Wat ze al mogen, maar in dat geval dan ook daadwerkelijk zullen doen.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Wachtlijsten transgenderzorg te lang: 'Je gaat eraan onderdoor'

Bericht door San(ne) »

Josh schreef: 10 mar 2022, 09:59 Ben het er geheel mee eens, alhoewel ik voorzie dat als er ooit informed consent zou komen dat een zeer groot deel van de wachtlijst zich dan zal verplaatsen naar de endocrinologen en chirurgen in eerste instantie, dan zou er nog steeds hetzelfde probleem bestaan in principe.

Ik zou dan persoonlijk nog pleiten voor informed consent waarbij de huisarts ook de mogelijkheden en scholing/informatie krijgen om hormonen voor te schrijven. Wat ze al mogen, maar in dat geval dan ook daadwerkelijk zullen doen.
Precies, als onderdeel van informed consent is decentralisering van de transzorg voor zover dat kan ook nodig.
Inderdaad hormonen voorschrijven kan ook door huisartsen, mits zij geïnformeerd worden. Nu is het voor hen heel moeilijk om voorgelicht te worden omdat bepaalde instanties niet meewerken aan het delen van kennis. Ik snap dan dat een huisarts zegt dat diegene het niet aandurft om zomaar hormonen te gaan voorschrijven. Wel denk ik dat als ze het echt willen, huisartsen nu al voldoende informatie hierover kunnen vinden, maar dan moeten ze er wel extra energie in steken.

O.h.g.v. operaties zal altijd wachttijd blijven bestaan denk ik, maar wellicht leidt meer openheid en kennisdeling van o.a. het Vu er ook toe dat andere ziekenhuizen ook de "simpelere" operaties kunnen uitvoeren.