Nieuwe chat! Zie dit topic.

Vakantiekeuzes...

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Vakantiekeuzes...

Bericht door Marije »

Misschien een luxeprobleem, maar hoe kiezen jullie je vakanties?

Voor mij was het even slikken toen ik me realiseerde dat je niet zomaar meer alles kunt boeken. Of misschien wel boeken maar dan?

https://winq.nl/articles/233389/deze-la ... q-toerist/

Voor mijn transitie en voor Corona vloog ik ook voor mijn werk de hele wereld over. Ik heb lesgegeven in St. Petersburg en op diverse plekken in Azie.

Een vriendin van mij komt uit Litouwen, ze heeft haar transitie gedaan in Engeland als expat en is daarna weer terug gaan wonen in Vilnius. Ze is heel passabel en vloelt zich veilig.

Wij hebben lekker een huisje gehuurd in noord-oost Frankrijk vlak bij waar mijn stiefzusje woont. De caravan hebben we (bijna) verkocht omdat ik geen zin heb om pech te hebben en een of twee weken naast de verkeerde buurman te staan.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Vakantiekeuzes...

Bericht door San(ne) »

Ik vermijd alleen landen die er om bekend staan dat ze LGBTQ+-onvriendelijk zijn (Midden-Oosten zal ik nooit van mijn leven gaan zien, bepaalde landen in Afrika ook niet etc.).

Verder houdt voor mij vakantie in dat ik zo min mogelijk andere mensen tegenkom, dus meestal boek ik met mijn partner en onze 2 honden een afgelegen berghutje via Airbnb. Wij zijn beide erg fan van verschillende berggebieden in Oost-Europa. Ik voel me daar ook wel geaccepteerd. Nooit problemen gehad.

Ik kan me echter voorstellen dat transfeminiene mensen meer risico lopen op vervelende situaties dan transmasc mensen zoals ikzelf. Wat ik overigens echt vreselijk vind natuurlijk. Eerlijk gezegd zijn alle nare ervaringen die ik heb gehad altijd geweest in toeristische plaatsen (gekozen door vrienden waar ik mee op vakantie ging). De agressors zijn vrijwel altijd andere toeristen. Nederlandse tokkies zegmaar. Onder andere hierom zul je mij niet meer in toeristische oorden of op campings zien (om over de reacties in gegenderde sanitairgebouwen op campings maar even te zwijgen).

Maar, concluderend: Frankrijk, Tsjechië, Slovenië, Slowakije en stedelijk Polen zijn mij en mijn partner altijd goed bevallen. Zeker te vermijden gebieden uit mijn eigen ervaring: toeristische gebieden in de Algarve, Turkse kust en zuidoosten van Polen (de helft van de cismannen heeft hier een Poolse vlag, vaak i.c.m. een tafereel van een nationalistische volksopstand, op de rug getatoeëerd. Dat zegt al genoeg).
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Vakantiekeuzes...

Bericht door Annabel »

Pre transitie heb ik ook menig land bezocht waar ik misschien nu minder welkom ben, maar dat was wel altijd voor werk.
De landen die het 'gevaarlijkst' zijn waren toch al niet mijn feest bestemmingen.
Voor een goede lijst kijk eens op deze lijst en de Engelse overheid heeft wel goede info Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender foreign travel advice
In noord-oost Frankrijk wordt je meer aangekeken omdat je weer zo'n Nederlander bent denk ik, whatever de genderidentiteit :lol:
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Vakantiekeuzes...

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik hou er zeker rekening mee, landen als Hongarije en Polen staan niet direkt op mijn verlanglijstje. Rusland, nog los van de oorlog, onder Poetin is voor mij een no-go area, verder kun je volgens mij overal in Europa veilig over straat.
Irene
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Vakantiekeuzes...

Bericht door Marica »

Wij houden erg van Noorwegen, maar ik ben er als vrouw nog nooit geweest. Vrienden van ons in Bergen weten het wel, maar hebben mij maar 1 keer in het prille begin van mijn transitie gezien. En daar gaat over een paar weken verandering in komen.

Oorden waar je als LHBTQA+ persoon je leven niet zeker bent, daar zal je ons niet zien. Dus om maar een voorbeeld te noemen, Hongarije staat bij mij op de Rode Lijst
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Vakantiekeuzes...

Bericht door Marije »

Ja, Noorwegen is absoluut fantastisch. Daar hoef je je ook helemaal geen zorgen te maken. Als je naar het noorden gaat wordt het gemakkelijker, het zuiden precies andersom.

Voor mijn werk zit ik heel veel in Denemarken en daar is de acceptatie nog beter dan in Nederland.

IJsland en Schotland staan heel hoog op mijn lijstje voor de komende jaren. Nu 2 van de 5 kids niet meer mee gaan is het misschien haalbaar.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Vakantiekeuzes...

Bericht door Marica »

IJsland is geweldig, zelfs in Maart, dan doet het zijn naam eer aan. We hebben toen een auto gehuurd en zijn zelf de mooie dingen gaan bezoeken. Spijkerbanden onder de auto, zonder kan je echt niet, en gaan. IJsland in de winter is magisch.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Vakantiekeuzes...

Bericht door Marije »

Klopt. Ik ben drie of vier keer in IJsland geweest voor mijn werk. De eerste keer was in maart en hebben ze de golden circle met me gedaan in de sneeuw. Twee grote stoere IJslanders voor mij alleen de hele dag dus goede herinneringen aan.

Daarna ben ik bevriend geraakd met iemand uit IJsland. Hij woont in Sauðárkrókur in het noorden. Daar ben ik geweest in Juni en September. Hij heeft drie volwassen dochters die me enorm steunen in mijn transitie.

Absoluut een aanrader en tolerant. Ik wil het graag mijn gezin laten ervaren.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
JuliaHaarman
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 feb 2020, 05:55
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Nijkerk

Re: Vakantiekeuzes...

Bericht door JuliaHaarman »

Vooral de landen onder de sharia wetten zijn voor de LHBTI echt no go gebieden, eigenlijk zonde Sri Lanka en Maleisië zijn uit eigen ervaringen hele mooie landen, deze wel bezocht nog in mijn oude vorm, en wij als gezin zaten ook gewoon te eten tussen mensen van allerlei culturen en afkomsten, dat er verschillen zijn tussen mensen is natuurlijk, maar ik hoop ook dat er in de toekomst, leven en laten leven is, maar zoals het nu in Afghanistan gaat heeft een bio vrouw al helemaal niks meer te vertellen. In Europa kan ikzelf , na een enkel incident , heerlijk mijzelf zijn, en op de luchthavens ook met mijn oude paspoort gewoon door de douane kunnen reizen. Groetjes Julia
tartangirl
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2016, 10:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: zeeland

Re: Vakantiekeuzes...

Bericht door tartangirl »

Hoi Marije, helemaal geen overbodige vraag, een vacantie is er voor je plezier en om even bij te tanken van een jaar misschien hard gewerkt..
Dus de keuze om naar sommige landen te gaan is helemaal niet zo van zelf sprekend.
ik heb in feb net een vacantie gehad in het prachtige Fins lapland, en ik werd erg blij van de hartelijkheid van het volk daar.
Denk dat het ook wel uitmaakt in wat voor een fase je van je transitie bent en of je passible goed uit de verf bent gekomen....dit laatste vind ik echt een K%^%t gegeven , maar wel 1 waar je of heel veel profijt van gaat hebben of dat je juist overal tegenaan gaat lopen.
Uiteindelijk wens je een ieder zijn of haar rust toe...waar dat dan ook op de wereld plaatsvind....bye