Onderzoek naar verbondenheid en depressieve klachten

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Evi
Gast

Onderzoek naar verbondenheid en depressieve klachten

Bericht door Evi »

Beste allemaal,

Als masterstudent Klinische Psychologie ben ik momenteel bezig met mijn thesisonderzoek, welke gaat over de manier waarop verbondenheid met de transgender-gemeenschap invloed heeft op depressieve klachten. Zodat de uiteindelijke resultaten een goede afspiegeling zijn van de werkelijkheid ben ik dan ook op zoek naar zoveel mogelijk participanten die een korte vragenlijst willen invullen. Deze vragenlijst duurt 15-20 minuten en kan in het Nederlands of Engels worden ingevuld. Alle transgender mannen, transgender vrouwen, en nonbinaire personen zijn hierbij welkom, zolang zij minstens 18 jaar oud zijn en in Nederland wonen. De vragenlijst is ook geheel anoniem!

Als u interesse heeft kunt u de volgende link bezoeken voor meer informatie over het onderzoek, en voor de vragenlijst zelf:
https://survey.uu.nl/jfe/form/SV_3rZTy41AnFYTBMW

Voor vragen of feedback ben ik bereikbaar op [email protected], maar daarnaast zal ik ook deze post in de gaten houden. Alvast hartelijk bedankt voor uw tijd en moeite!

Vriendelijke groet,
Evi
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Onderzoek naar verbondenheid en depressieve klachten

Bericht door Frederieke »

Hallo Evi,

Ik ben met je enquête bezig, maar is het in je opgekomen dat ik me sinds mijn transitie beter zou kunnen zijn gaan voelen?
In een aantal vragen lijkt het erop dat ik op zijn best hetzelfde kan voelen als voordien. Maar dat is helemaal niet het geval.
Ik voel me in veel zaken beter dan ooit. Dat maakt het lastig om de vragenlijst af te ronden.

Groeten, Frederieke.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3660
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Onderzoek naar verbondenheid en depressieve klachten

Bericht door Irene_de_Vreede »

Frederieke schreef: 05 apr 2022, 16:34 Hallo Evi,

Ik ben met je enquête bezig, maar is het in je opgekomen dat ik me sinds mijn transitie beter zou kunnen zijn gaan voelen?
In een aantal vragen lijkt het erop dat ik op zijn best hetzelfde kan voelen als voordien. Maar dat is helemaal niet het geval.
Ik voel me in veel zaken beter dan ooit. Dat maakt het lastig om de vragenlijst af te ronden.

Groeten, Frederieke.
Diezelfde gedachte had ik ook.
Irene
Gast
Gast

Re: Onderzoek naar verbondenheid en depressieve klachten

Bericht door Gast »

Frederieke schreef: 05 apr 2022, 16:34 Hallo Evi,

Ik ben met je enquête bezig, maar is het in je opgekomen dat ik me sinds mijn transitie beter zou kunnen zijn gaan voelen?
In een aantal vragen lijkt het erop dat ik op zijn best hetzelfde kan voelen als voordien. Maar dat is helemaal niet het geval.
Ik voel me in veel zaken beter dan ooit. Dat maakt het lastig om de vragenlijst af te ronden.

Groeten, Frederieke.
Hoi Frederieke (en Irene!)

Bedankt voor de opmerking! Voor de duidelijkheid, over welke vragen gaat het hier precies? Over het algemeen zou ik zeggen dat, bij twijfel, het het beste is om de meest recente gemoedstoestand/situatie aan te houden, dus die vanaf de transitie. Aangezien we in het begin ook naar stappen vragen die in de transitie gezet zijn, kunnen we er als het nodig is in de dataverwerking ook rekening mee houden dat de transitie een positieve invloed heeft op zelfbeeld, mentale gezondheid, en andere zaken.

Vriendelijke groet, Evi
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3660
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Onderzoek naar verbondenheid en depressieve klachten

Bericht door Irene_de_Vreede »

Gast schreef: 05 apr 2022, 17:26
Frederieke schreef: 05 apr 2022, 16:34 Hallo Evi,

Ik ben met je enquête bezig, maar is het in je opgekomen dat ik me sinds mijn transitie beter zou kunnen zijn gaan voelen?
In een aantal vragen lijkt het erop dat ik op zijn best hetzelfde kan voelen als voordien. Maar dat is helemaal niet het geval.
Ik voel me in veel zaken beter dan ooit. Dat maakt het lastig om de vragenlijst af te ronden.

Groeten, Frederieke.
Hoi Frederieke (en Irene!)

Bedankt voor de opmerking! Voor de duidelijkheid, over welke vragen gaat het hier precies? Over het algemeen zou ik zeggen dat, bij twijfel, het het beste is om de meest recente gemoedstoestand/situatie aan te houden, dus die vanaf de transitie. Aangezien we in het begin ook naar stappen vragen die in de transitie gezet zijn, kunnen we er als het nodig is in de dataverwerking ook rekening mee houden dat de transitie een positieve invloed heeft op zelfbeeld, mentale gezondheid, en andere zaken.

Vriendelijke groet, Evi
Het gaat met name om de vragen aan het begin van de enquete, waar bovenaan steeds staat de situatie is gelijk gebleven en daaronder verslechterde situaties. Doel van een transitie is juist dat je je beter gaat voelen en dat is in de meeste gevallen gelukkig ook zo.
Irene
Gast
Gast

Re: Onderzoek naar verbondenheid en depressieve klachten

Bericht door Gast »

Irene_de_Vreede schreef: 05 apr 2022, 17:33
Gast schreef: 05 apr 2022, 17:26
Frederieke schreef: 05 apr 2022, 16:34 Hallo Evi,

Ik ben met je enquête bezig, maar is het in je opgekomen dat ik me sinds mijn transitie beter zou kunnen zijn gaan voelen?
In een aantal vragen lijkt het erop dat ik op zijn best hetzelfde kan voelen als voordien. Maar dat is helemaal niet het geval.
Ik voel me in veel zaken beter dan ooit. Dat maakt het lastig om de vragenlijst af te ronden.

Groeten, Frederieke.
Hoi Frederieke (en Irene!)

Bedankt voor de opmerking! Voor de duidelijkheid, over welke vragen gaat het hier precies? Over het algemeen zou ik zeggen dat, bij twijfel, het het beste is om de meest recente gemoedstoestand/situatie aan te houden, dus die vanaf de transitie. Aangezien we in het begin ook naar stappen vragen die in de transitie gezet zijn, kunnen we er als het nodig is in de dataverwerking ook rekening mee houden dat de transitie een positieve invloed heeft op zelfbeeld, mentale gezondheid, en andere zaken.

Vriendelijke groet, Evi
Het gaat met name om de vragen aan het begin van de enquete, waar bovenaan steeds staat de situatie is gelijk gebleven en daaronder verslechterde situaties. Doel van een transitie is juist dat je je beter gaat voelen en dat is in de meeste gevallen gelukkig ook zo.
Aha, ik zie inderdaad hoe die antwoordopties in dit geval niet ideaal zijn. Uiteraard zal ik het even moeten overleggen voordat ik dit aan kan passen, maar zou dit dilemma verholpen kunnen worden door de bovenste optie van de betreffende vragen te veranderen in "geen negatieve verandering", in plaats van "geen verandering"?
Verder gaan de vragen in het eerste gedeelte ook alleen over de afgelopen twee weken -- dus als er in de afgelopen twee weken hierin geen nieuwe stappen zijn ondernomen hoeft er voor deze vragen geen vergelijking gemaakt te worden tussen pre- en post-transitie.

In ieder geval is dit een belangrijk punt, en zal ik het goed in gedachten houden voor de rest van het onderzoek, bedankt!
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Onderzoek naar verbondenheid en depressieve klachten

Bericht door Frederieke »

Het wordt iets beter, maar niet veel. Laat ik dat illustreren met een paar voorbeelden.

Zoals ik vraag 4 lees, gaat dat over "vroeger". Het beste antwoord dat ik kan kiezen is: " Ik beleef net zoveel plezier als altijd aan de dingen die ik leuk vind." Maar ik beleef op dit moment, en ook de afgelopen twee weken minstens zoveel plezier daaraan. In sommige gevallen zelfs meer.

Vraag 8 staat niet duidelijk in de context van de transitie, maar ook daar geldt dat ik mezelf vroeger meer bekritiseerde dan tegenwoordig. Ik vond mezelf slecht omdat ik bepaalde gedragingen had die niet passen met zoals mij verteld was dat ik me moest gedragen. Nu weet ik beter. Daarom vind ik de meest positieve optie 1 "Ik bekritiseer of verwijt mezelf niet meer dan gewoonlijk" ook niet passen. Want ik bekritiseer mezelf juist minder dan vroeger.

Vraag 12. Ik heb (ook de afgelopen twee weken) veel meer belangstelling voor anderen dan vroeger, omdat ik opener ben geworden. Weer een optie die ik niet kan kiezen.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar hopelijk is zo duidelijk dat ik op een behoorlijk aantal vragen niet de antwoorden kan geven, die ik zou willen geven. Omdat de vragenlijst in een aantal gevallen met een negatieve insteek is geschreven. De beste optie die de respondent geboden wordt is steeds dat het niet slechter is geworden. En zo voel ik dat absoluut niet. Op bepaalde punten is het beslist beter geworden. En daar moet ook ruimte voor zijn in een vragenlijst. Vind ik althans.

Groetjes, Frederieke.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3660
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Onderzoek naar verbondenheid en depressieve klachten

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik sluit me bij Frederieke aan.
Irene
Gast
Gast

Re: Onderzoek naar verbondenheid en depressieve klachten

Bericht door Gast »

Frederieke schreef: 06 apr 2022, 11:37 Het wordt iets beter, maar niet veel. Laat ik dat illustreren met een paar voorbeelden.

Zoals ik vraag 4 lees, gaat dat over "vroeger". Het beste antwoord dat ik kan kiezen is: " Ik beleef net zoveel plezier als altijd aan de dingen die ik leuk vind." Maar ik beleef op dit moment, en ook de afgelopen twee weken minstens zoveel plezier daaraan. In sommige gevallen zelfs meer.

Vraag 8 staat niet duidelijk in de context van de transitie, maar ook daar geldt dat ik mezelf vroeger meer bekritiseerde dan tegenwoordig. Ik vond mezelf slecht omdat ik bepaalde gedragingen had die niet passen met zoals mij verteld was dat ik me moest gedragen. Nu weet ik beter. Daarom vind ik de meest positieve optie 1 "Ik bekritiseer of verwijt mezelf niet meer dan gewoonlijk" ook niet passen. Want ik bekritiseer mezelf juist minder dan vroeger.

Vraag 12. Ik heb (ook de afgelopen twee weken) veel meer belangstelling voor anderen dan vroeger, omdat ik opener ben geworden. Weer een optie die ik niet kan kiezen.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar hopelijk is zo duidelijk dat ik op een behoorlijk aantal vragen niet de antwoorden kan geven, die ik zou willen geven. Omdat de vragenlijst in een aantal gevallen met een negatieve insteek is geschreven. De beste optie die de respondent geboden wordt is steeds dat het niet slechter is geworden. En zo voel ik dat absoluut niet. Op bepaalde punten is het beslist beter geworden. En daar moet ook ruimte voor zijn in een vragenlijst. Vind ik althans.

Groetjes, Frederieke.
Hoi Frederieke,

Ten eerste is het natuurlijk erg fijn dat het zoveel beter gaat dan vroeger! De betreffende vragenlijst is specifiek opgezet om uit te vragen of de participant een toename heeft gekregen in verschillende klachten, en is er dus helaas niet op gemaakt om onderscheid te maken tussen "geen verslechtering" en "verbetering". Ik kan me dan ook voorstellen dat de insteek van veel vragen negatiever is dan jij je op dit moment voelt.

Ondertussen heb ik dit kunnen overleggen met mijn supervisor, en helaas is het niet mogelijk om de antwoordopties aan te passen aangezien het hier gaat om een officieel gevalideerde vragenlijst. Bij het veranderen van de antwoordopties zou dan ook het risico ontstaan dat er problemen gaan komen in de scoring van de vragen... Wel ben ik het nog steeds met je eens dat de verwoording van de antwoordopties niet ideaal is. Als je liever de vragenlijst stopzet omdat je de vragen niet geheel naar waarheid in kan vullen neem ik je dat uiteraard niet kwalijk -- ik stel het al zeer op prijs dat je de tijd hebt genomen om deze feedback te geven!

Vriendelijke groet, Evi
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Onderzoek naar verbondenheid en depressieve klachten

Bericht door Jannet V »

Niet te doen. De eerste serie vragen heeft enkel antwoorden op of onder de 'negatieve streep'. Met als gevolg dat ik m'n positieve antwoorden niet kan geven. Sorry maar ik ben er mee gestopt, veel te negatief.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.