Geen recht op bijzondere bijstand

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Pan-Tastique
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Geen recht op bijzondere bijstand

Bericht door Pan-Tastique »

Dit is meer een vent-onderwerp want ik vind dit echt belachelijk.

Overal op internet lees je dat je beroep kunt doen op bijzondere bijstand om je naam te wijzigen als je hiervoor te weinig geld hebt als transgender.

Ik ben nu dus afgewezen hiervoor door mijn gemeente. Waarom? Niet omdat ik teveel geld verdien. Niet omdat ik bij mijn ouders woon.

Nee.

Dit zijn gewone bestaanskosten en zijn niet door bijzondere omstandigheden ontstaan. Dan is dat je wasmachine kapot gaat omdat ie 7 jaar oud was en je er even geen geld voor hebt ook geen bijzondere omstandigheid om bijzondere bijstand voor aan te vragen, dikke doei. En verhuiskosten/huurverhoging/welke andere omstandigheden er op die lijst staan eveneens niet.

Moet ik hier bezwaar tegen maken? Ze laten dit echt klinken als een "persoonlijke keuze" en het komt een beetje anti-trans over. Niet algeheel verbazingwekkend als je de gemeenteraadsverkiezingsuitslag ziet van mijn gemeente.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 475
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Geen recht op bijzondere bijstand

Bericht door Annabel »

Misschien een idee om contact op te nemen met Transgender Netwerk Nederland (TNN)?
Zie hier. Ik zou zeker hier bezwaar tegen maken!
Kun je de deskundigenverklaring niet zelf betalen, dan is het mogelijk om bij de gemeente een beroep te doen op de Bijzondere Bijstand. (Ben je onder de 18, dan zal daarbij altijd nagegaan worden of je ouders het voor je kunnen betalen.) Vraag de Bijzondere Bijstand altijd aan vóórdat je het bedrag voor de deskundigenverklaring zelf betaalt, anders vergroot je de kans dat de gemeente je aanvraag afwijst. Neem bij afwijzing van je aanvraag contact op met Transgender Netwerk Nederland, dat in die gevallen probeert te bemiddelen. De gemeentes Nijmegen en Tilburg geven tot nu toe het goede voorbeeld en verstrekken vrijwel altijd bijzondere bijstand voor de deskundigenverklaring.
(Edit) aanvullende info:
Kijk ook eens naar dit document
2.5 Kosten nieuwe documenten
Het aanschaffen van een nieuw kloppend identiteitsdocument na wijziging van geslacht kost al gauw €60. Wie een rijbewijs, identiteitsbewijs én paspoort moet vervangen is nog veel duurder uit. Die kosten zijn een direct gevolg van de wijziging. Hier behoort een landelijke oplossing voor te komen, zeker voor mensen die leven op bijstandsniveau. Bijzondere bijstand biedt soms een uitkomst, maar de lokale uitvoering hiervan creëert ongelijkheid zolang er geen landelijke richtlijn of jurisprudentie is. De kosten van identiteitsdocumenten zijn niet zelden juist uitgezonderd van bijzondere bijstand. Dat betekent dat bijzondere bijstand in de regel wordt afgewezen en men gedwongen is bezwaren te schrijven, ondanks de uitzonderlijke omstandigheden.
Pan-Tastique
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Re: Geen recht op bijzondere bijstand

Bericht door Pan-Tastique »

Oh tof, dankjewel! Heb ik gelijk gedaan.

Gaat wel krap worden dan, want ik moet mijn deskundigenverklaring uiterlijk de 28e betalen en krijg uiterlijk 2 mei (10 werkdagen) antwoord van TNN... of is dat ik de aanvraag überhaupt begin maart heb gedaan (iets meer dan een maand voordat ik mijn verklaring binnen kreeg - namelijk vanochtend, tegelijk met de afwijzing van de gemeente) voldoende nu?

Ik heb in principe nog genoeg spaargeld om de verklaring te betalen, dus het is niet zo dat ik rood kom te staan als ik die rekening betaal. Maar breed heb ik het dan verder ook niet. Paspoort moet nog eventjes wachten denk ik.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 475
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Geen recht op bijzondere bijstand

Bericht door Annabel »

Ik zou de instantie die jouw deskundigenverklaring heeft afgegeven informeren dat je wat meer tijd nodig hebt omdat je het via de gemeente en bijzondere bijstand hebt lopen. Leg uit dat er wat vertraging is. Meestal duurt het toch wel een paar weken voordat je een betaalherinnering krijgt, maar als je al van te voren uitlegt dat het wat langer duurt, is er hopelijk wat meer begrip.

Hopelijk krijg je sneller antwoord van TNN.

Wat betreft de kosten van nieuw paspoort etc, dat zijn nou juist tekstboek gevallen van 'collateral damage' van de wijziging van geslacht en voornaam. Het zou niet jouw probleem moeten zijn dat je je naam hebt gewijzigd en dat nu documenten die nota bene eigendom van de staat zijn niet meer kloppen met wie je bent!

Houd er wel rekening mee dat die deskundigenverklaring maar 6 maanden geldig is ... dus binnen 6 maanden moet je wel een afspraak hebben met je geboortegemeente.

Ik wens je veel succes in ieder geval!
Pan-Tastique
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Re: Geen recht op bijzondere bijstand

Bericht door Pan-Tastique »

En dan nog maar te zwijgen over de kosten voor nieuwe diploma's, bankpassen, creditcards, persoonlijke OV-Chipkaart... die tientjes hier en daar stapelen gauw op. Dus het kost eigenlijk nog veel meer dan waar ik de gemeente om hulp bij verzocht heb. Maar dat neem ik voor eigen rekening.

Gelukkig is de afspraak zelf/het wijzigen van het BRP verder gratis (paspoort is weer een aparte afspraak), dus dat zou ik gewoon gelijk kunnen regelen. Gemeentehuis is sinds vrijdag dicht ivm pasen, dus ik ga morgen bellen. Heb verhalen gehoord over lange wachttijden voor afspraken bij de gemeente (bijvoorbeeld 12 weken wachten voor een afspraak om je paspoort of ID te vernieuwen), weet niet of dat ook zo is voor de kleinere gemeenten, dus wie weet wanneer het daadwerkelijk rond is.

Dankjewel voor je hulp en steun!
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3661
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Geen recht op bijzondere bijstand

Bericht door Irene_de_Vreede »

Mijn ervaring: wijzigen bij de burgerlijke stand, binnen een paar dagen, paspoort en rijbewijs binnen een week.
Irene
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 475
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Geen recht op bijzondere bijstand

Bericht door Annabel »

Irene_de_Vreede schreef: 18 apr 2022, 12:33 Mijn ervaring: wijzigen bij de burgerlijke stand, binnen een paar dagen, paspoort en rijbewijs binnen een week.
Dan moet je wel eerst een afspraak hebben ...
Wachttijd voor identiteitsbewijzen loopt op tot maanden

@Pan-Tastique Succes gewenst!!
Tip: vorig jaar toen ik mijn nieuwe paspoort wilde aanvragen waren er ook al wachttijden van een maand in de gemeente. Ik heb toen elke dag een paar keer gekeken of dat er een afspraak geannuleerd was in het online systeem en gelijk die gepakt wanneer er een vrije tijd was. Zodoende heb ik het alsnog binnen een paar dagen voor elkaar gekregen. Ik had alleen een afspraak voor paspoort toen, maar rijbewijs wilde de aardige gemeenteambtenaar ook wel gelijk doen voor me!
Overigens als diploma's zijn uitgegeven door de DUO dan is een digitaal uittreksel gratis te downloaden via mijn.duo.nl en even geldig als de papieren versie.
Bankpas is meestal ook gratis (naam wijzigen is in ieder geval gratis en doe je in een bankkantoor). Maar dan heb je wel een geldig identiteitsdocument nodig (helaas).
Pan-Tastique
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Re: Geen recht op bijzondere bijstand

Bericht door Pan-Tastique »

Ja, die lange wachttijden komen vooral door... je weet wel. Die twaalf weken waar ik over had gehoord is dus Den Haag, staat in dat artikel haha.

Een nieuwe bankpas kost bij de ING helaas een tientje, (ij ieser geval als hij kapot of kwijt is), dus ik denk dat ik alleen mijn naam verander bij de bank en verder even wacht tot hij van de zomer toch al van zichzelf verloopt, in juli.

Mijn debit/creditcards zijn ook een tientje per stuk (deze heb ik voor mijn eigen bedrijf).

Ik wist niet dat digitale uittreksels ook geldig waren, ik begreep dat je die moest laten waarmerken oid om ze te kunnen inzetten voor een studie of dergelijke. Goed om te weten!

En handige tip om te blijven controleren! Had ik zelf niet bedacht.

Dankje dankje!
Pan-Tastique
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Re: Geen recht op bijzondere bijstand

Bericht door Pan-Tastique »

Kleine update: Kan alleen telefonisch een afspraak maken voor het wijzigen BRP, dus helaas was 11 mei de eerste mogelijkheid. Dus over een kleine drie weken. Had erger gekund, maar wel blij dat ik gelijk een afspraak gemaakt heb dan. Als je tot maand 4 of 5 wacht ben je dus mogelijk zomaar ineens te laat.
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Geen recht op bijzondere bijstand

Bericht door marianne »

ik had mijn deskundigenverklaring van het VU, jaartje of vijf geleden, nooit een rekening gehad,
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>