Nieuwe chat! Zie dit topic.

Zaadlozing na HRT en evt vaginaplastiek

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was

Ervaar jij na 2 jr HRT en evt vaginaplastiek, nog zaadlozingen ?

Ja
6
30%
Nee
14
70%
 
Totaal aantal stemmen: 20

Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Zaadlozing na HRT en evt vaginaplastiek

Bericht door SuzanneLemm »

Ik heb na ruim 3 jr HRT nog steeds zaadlozingen en zelfs hemospermie gekregen.
Veel onderzoeken gehad, oorzaak onbekend. Wel gaf VUmc uroloog mij mij dat zaadlozingen vaker voor komen bij gevorderde transvrouwen.
Ik ben daar erg benieuwd naar !
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Zaadlozing na HRT en evt vaginaplastiek

Bericht door marianne »

Hoi

Interessant onderwerp,

Ik heb me daar ook in verdiept.
Daar hoor je nooit iets over,
daar moet je maar vanzelf achter komen ..

Door de HRT veranderd je beleving, en wordt je testo onderdrukt.
Door opwinding of spontaan ('snachts) kan er gewoon nog een ejaculatie ontstaan.
Na de SRS is er eigenlijk wat dat betreft niet erg veel veranderd.
Hormonaal wel iets, want de testes zijn verwijderd en produceren geen testosteron meer.
Maar de testes deden meer, bv ook progesteron wordt in geringe mate door de testes aangemaakt.

Je stopt ook meestal met de blokkers, daardoor veranderd er volgens mij nogal wat.
(niet voor niks ben ik nogal gebaat met progesteron)
Na de SRS kan er wel zeker een ejaculatie plaats vinden,
het heldere voorvocht geproduceerd door de couperse klieren die vlak voor de prostaat zitten
en daarna kan de prostaat ook gewoon nog het ejaculaat produceren.
slechts 1 tot 3 procent van het ejaculaat komt uit de zaadbal.
Het grootste deel van het ejaculaat wordt geproduceerd door de zaadblaasjes en de prostaat, Deze blijven bij de SRS gewoon in takt, worden wel minder in werking door de HRT
Mijn persoonlijke ervaring is dat er nog wel eens iets van ejaculaat ontstaat, herkenbaar aan de geur, dat is even wennen, nadat je al heel lang niet alleen als vrouw er uitziet, en voelt, maar ook vrouwelijk ruikt.

Ik heb even gekeken op Wikipedia, daar vind je nog veel meer als je door klikt, inclusief tekeningen en foto's (!!)
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Zaadlozing na HRT en evt vaginaplastiek

Bericht door Marije »

Wat bijzonder en interessant om te lezen. Weer wat geleerd.

Ik heb sinds mijn eerste pilletje geen erecties meer gehad en ook niet meer van die vieze onderbroeken in de ochtend. Echt een van de fijnste dingen van de hormonen, nou ja, eigenlijk is alles fijn.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Zaadlozing na HRT en evt vaginaplastiek

Bericht door SuzanneLemm »

Marianne en Marije,
Bedankt voor jullie reacties. Ter info: eea gebeurt niet spontaan, maar tijdens sex met mijn (trans)vriendin. Zonder erectie overigens.
De laatste theorie achter hemospermie ( bloed in zaadlozing) is dat ik op mijn leeftijd een vergrote prostaat moet hebben gehad voor hrt, en dat die nu kleiner is en dat de 'lozing druk' in een kleiner prostaat volume, adertjes laat barsten. Ik heb echo en MRI gehad om prostaat kanker uit te sluiten.
Wat mee belangrijk voor anderen is om bij prostaat problemen te melden dat je transvrouw bent, anders gaat men niet in die richting zoeken.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Zaadlozing na HRT en evt vaginaplastiek

Bericht door Marije »

Thanks. Ik heb me in mijn hoofd al een klein beetje voorbereid op wat awkward situations in de toekomst, want mijn vader heeft prostaatkanker gehad dus ooit zal ik tussen die kerels gaan zitten voor controle. Misschien kan dat tegen die tijd wel discreet ofzo want het lijkt me heel embarassing.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Zaadlozing na HRT en evt vaginaplastiek

Bericht door marianne »

het medicijn voor prostaatkanker is vaak cyproteronacetaat
Hee waar ken ik dit van, de kanker wordt vaak bestreden door het terugdringen van de activiteit van de prostaat, wij trans vrouwen met prostaat hebben dus een verminderde kans op prostaatkanker.
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Zaadlozing na HRT en evt vaginaplastiek

Bericht door SuzanneLemm »

marianne schreef: 24 apr 2022, 21:57 het medicijn voor prostaatkanker is vaak cyproteronacetaat
Hee waar ken ik dit van, de kanker wordt vaak bestreden door het terugdringen van de activiteit van de prostaat, wij trans vrouwen met prostaat hebben dus een verminderde kans op prostaatkanker.
Dat klopt helemaal !!!
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Zaadlozing na HRT en evt vaginaplastiek

Bericht door SuzanneLemm »

Marije schreef: 24 apr 2022, 19:51 Thanks. Ik heb me in mijn hoofd al een klein beetje voorbereid op wat awkward situations in de toekomst, want mijn vader heeft prostaatkanker gehad dus ooit zal ik tussen die kerels gaan zitten voor controle. Misschien kan dat tegen die tijd wel discreet ofzo want het lijkt me heel embarassing.
Mijn consultaten waren een op een met urologe of uroloog, niet met anderen erbij. Wachtkamers zijn gender neutraal hè !
Fay Ola di jee
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 mei 2023, 11:25
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij

Re: Zaadlozing na HRT en evt vaginaplastiek

Bericht door Fay Ola di jee »

marianne schreef: 24 apr 2022, 21:57 het medicijn voor prostaatkanker is vaak cyproteronacetaat
Hee waar ken ik dit van, de kanker wordt vaak bestreden door het terugdringen van de activiteit van de prostaat, wij trans vrouwen met prostaat hebben dus een verminderde kans op prostaatkanker.
Ik las zojuist dat vanwege e testosterondaling juist meer kans was op kanker

Hoe zit het nu?

Fay
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Zaadlozing na HRT en evt vaginaplastiek

Bericht door SuzanneLemm »

Fay Ola di jee schreef: 17 dec 2023, 20:18
marianne schreef: 24 apr 2022, 21:57 het medicijn voor prostaatkanker is vaak cyproteronacetaat
Hee waar ken ik dit van, de kanker wordt vaak bestreden door het terugdringen van de activiteit van de prostaat, wij trans vrouwen met prostaat hebben dus een verminderde kans op prostaatkanker.
Ik las zojuist dat vanwege e testosterondaling juist meer kans was op kanker

Hoe zit het nu?

Fay
Dat is nieuw voor mij, maar zou desastreus zijn voor alle post-op transvrouwen toch ? Die hebben immers nauwelijks nog testosteron