Hoe vertel ik het mijn jonge kinderen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Renske 1965
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 okt 2021, 15:17
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Hoe vertel ik het mijn jonge kinderen

Bericht door Renske 1965 »

Hallo dames,

De kogel is door de kerk en ik ben uit de kast gekomen naar mijn vrouw toe.
Ze reageerde wonder boven wonder erg goed, al hebben we wel besloten om uit elkaar te gaan maar wel goede vriendinnen te blijven want ze wil me wel blijven steunen en we hebben ook twee dochters samen.
De vraag is van ons beiden hoe gaan we dit nu aan de meiden vertellen, ze zijn 6 en bijna 8 jaar oud, zijn er misschien leuke voorlichting boeken op de markt die dit kunnen begeleiden, ik ben wel bij de boekhandel geweest om dit te vragen maar zij heeft niets kunnen vinden helaas.
Ik hoop dat jullie me op wat leuke ideeën kunnen brengen.
Alvast bedankt.

Liefs Renske
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1350
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Hoe vertel ik het mijn jonge kinderen

Bericht door Marije »

Hoi, gefeliciteerd met deze stap, ondanks dat jullie uit elkaar gaan.

Heb je YouTube en TikTok geprobeerd?

Mijn kinderen zitten er qua leeftijd net omheen. Toen ik vorig jaar in transitie ging was de jongste net 3 en degene die daarna kwam 10. De andere kids waren 12, 15 en 17.

Mijn kids wisten er al meer van dan ik en konden mij er al veel van vertellen wat ik niet wist.

Wat ik wel weet is dat kinderen op die leeftijd heel flexibel zijn. Mijn dochter van 17 had en heeft het er nog steeds het lastigst mee.

Je kinderen gaan er waarschijnlijk heel egoistisch naar kijken, ze gaan zich afvragen wat het voor hun betekent. Wat vinden de kinderen op school ervan en op turnen en muziek.

Het eerste oudergesprek nadat ik in transitie ging heb ik me nog in een oud overhemd gehesen terwijl ik al 3 maanden als vrouw door het leven ging omdat mijn zoon het nog niet verteld had op school. Ik heb dat aan hem overgelaten. Nu hoeft dat gelukkig niet meer.

Geen van onze kinderen is ermee gepest. De enige die er een keer op is aangesproken is mijn schoonzoon, de vriend van mijn oudste dochter. Die hebben nu twee jaar verkering. Hij heeft gewoon geantwoord dat het is zoals het is en daar was de kous mee af.

We wonen in een klein dorp in Overijssel waar iedereen elkaar (via-via) kent. Niks geen gedoe, nada, nul, noppes.

Wat misschien nog wel belangrijk is om te vertellen is dat mijn vrouw en ik nog bij elkaar zijn en dat onze kinderen zien dat onze relatie beter is geworden, daardoor is het voor hun gemakkelijk te accepteren. Als je transitie de primaire oorzaak is van de scheiding is dat wellicht verstandig mee te nemen in je "strategie".

@Annabel heeft een zoon die volgens mij 7 was toen ze in transitie ging. Misschien kan zij vertellen hoe ze dat toen gedaan heeft.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Renske 1965
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 okt 2021, 15:17
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Hoe vertel ik het mijn jonge kinderen

Bericht door Renske 1965 »

Hoi Marije,

Bedankt voor je reactie, ik had nog niet aan YouTube en Tik Tok gedacht ga ik zeker kijken.
Fijn dat het bij jou zo soepel is verlopen wat betreft de kinderen, ik denk ook niet dat mijn kinderen er moeilijk over doen maar probeer mezelf zo goed mogelijk voor te bereiden.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1427
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Hoe vertel ik het mijn jonge kinderen

Bericht door Alice »

Er zit wel wat stof op maar...
viewtopic.php?t=5321
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Hoe vertel ik het mijn jonge kinderen

Bericht door _sanne_ »

Mijn dochter van bijna 6 is lekker dubbel… Ik krijg regelmatig te horen dat ik een jongen ben en “jongens hebben geen lang haar / dragen geen make-up / …” en dan zit je op een terras te lunchen en zegt ze opeens vanuit het niets “wij zijn allemaal meisjes”. Mooiste was toen ik haar laatst op ging halen bij de NSO en 1 van de andere kinderen vraagt “dikon bo tata tin pechu?” (Waarom heeft jouw papa borsten) en zij letterlijk over het plein schreeuwt, alsof het overduidelijk is “pasobra mi tata ta mucha muhe!” (Omdat mijn papa een meisje is!). Echt met zo’n ongeduldig zie-je-dat-dan-niet toontje….
Op andere momenten vertelt ze het spontaan aan wildvreemden (ze is nogal praatgraag).

Ik heb haar wel eens gevraagd of ze het raar vindt dat ik een meisje ben, maar dat vindt ze niet. Ze weet wel dat het “anders” is (anders vertel je het niet aan vreemden), maar het-is-wat-het-is of zo denk ik? Ze is in ieder geval niet afkeurend meestal..

De “verwijten” dat ik een jongen ben komen vooral als ze daar op de NSO of op school mee bezig zijn geweest. En ze is nogal rechtlijnig in wat de lesstof zegt. Dat van dat lange haar is namelijk extra vreemd, aangezien ze meerdere jongetjes in de klas en op de NSO heeft met lang haar, en haar favoriete YouTube channel is “A for Adley”. De vader van Adley heeft ook lang haar…

Ik ben wel bang dat in de toekomst dit meer een issue gaat worden, als ze doorkrijgt dat dit toch wel echt anders Is dan andere kinderen. En tja, ik zit hier op Curaçao. Cisheteronormatiever kan het bijna niet, met extra toxic-masculinity-macho-saus…