Elke transitie is anders uiteraard, en dus ook het verloop, ik jouw geval zal dat dus anders lopen en de punten zijn misschien niet toepasbaar, maar hieronder mijn huiswerk dan.
Ik zag het als een interview voor een baan, en de taakbeschrijving is de DSM-5. Hier staat op bladzijde 452/453 het volgende:
Nou twijfel ik er niet aan dat iedereen die dit leest absoluut deze punten waar kan maken, maar het gaat om het documenteren van deze punten. Bijvoorbeeld ook belangrijk bij een baan zoeken zijn de referenties, en in dit geval zijn het dus (professionele) mensen die kunnen waarborgen dat deze gevoelens er zijn en dat je gevoelens er al langer zijn!Gender Dysphoria in Adolescents and Adults 302.85 (F64.1)
A. A marked incongruence between one’s experienced/expressed gender and assigned
gender, of at least 6 months’ duration, as manifested by at least two of the following:
1. A marked incongruence between one’s experienced/expressed gender and primary and/or secondary sex characteristics (or in young adolescents, the anticipated secondary sex characteristics).
2. A strong desire to be rid of one’s primary and/or secondary sex characteristics because of a marked incongruence with one’s experienced/expressed gender (or in young adolescents, a desire to prevent the development of the anticipated secondary sex characteristics).
3. A strong desire for the primary and/or secondary sex characteristics of the other gender.
4. A strong desire to be of the other gender (or some alternative gender different from one’s assigned gender).
5. A strong desire to be treated as the other gender (or some alternative gender different from one’s assigned gender).
6. A strong conviction that one has the typical feelings and reactions of the other gender (or some alternative gender different from one’s assigned gender).
B. The condition is associated with clinically significant distress or impairment in social, occupational, or other important areas of functioning.
Ik ben bij een ‘normale’ psycholoog geweest en inderdaad een levensverhaal opgesteld. Deze psycholoog heeft me dus al stoornisvrij verklaart (op de genderincongruentie/dysforie na dan). Ik heb hem toen een nette brief laten dicteren waaruit dit blijkt en iets persoonlijks erin laten zetten over mijn transformatie.
De logopedist heb ik ook al bezocht toen ik nog op de wachtlijst stond. Ook die heeft een verhaal geschreven over mijn veranderingen in stem, maar ook uiterlijk en gevoelens.
Ik had ook al mijn naam en geslacht gewijzigd in de BRP via een externe deskundigenverklaring bij het AUMC.
En op werk en omgeving was ik al lang bekend als Annabel.
Al deze info heb ik aangeleverd denkende aan de puntjes hierboven, dat samen met een inleidende brief over mijn gedane stappen, gevoelens van vroeger en nu, en wensen in de verdere transitie.
Maar uiteindelijk komt het neer op wat @Don ook al zei. Leef zo veel mogelijk zoals je wilt leven en wees jezelf! Dat willen ze uiteindelijk namelijk zien. Ze hebben alleen veel informatie nodig en die moet je dus al geven voordat je begint aan de gesprekken.
Overigens wilde ik er wel even bij zeggen dat ik het ook niet eens ben met de keuring die het soms lijkt. En ik heb ook de verhalen gehoord van de absurde vragen die gesteld kunnen worden! Die kunnen echt niet!
Maar om het nog wel een beetje on-topic te houden:
Ik heb alleen het vermoeden dat de Vaart meer een standaardlijstje afwerkt? Of niet?