genderdysforie past bewust op leeftijd 30 jaar

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Yvonne
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 mei 2022, 01:21
Gender: Intersekse vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: genderdysforie past bewust op leeftijd 30 jaar

Bericht door Yvonne »

Griet schreef: 02 jun 2022, 13:52 Hallo, mijn volwassen kind van 30 jaar identificeert zich nu als MtF transgender, maar heeft op jongere leeftijd nooit genderdysforie of het verlangen een vrouw te zijn geuit of kenbaar gemaakt en naar mijn idee dit ook niet bewust beleefd.

Komt het meer voor dat transgenders zich pas rond deze leeftijd van genderdysforie bewust worden? Dat de ouders niets in die richting opgevallen is? Is het mogelijk voor transgenders om door de puberteit te gaan zonder te herkennen dat de lichamelijke veranderingen onplezierig zijn?

Mijn zoon/dochter heeft wel sinds de leeftijd 14 jaar geestelijke problemen gehad, is ook in de tienertijd veel in contact geweest met leeftijdgenoten met ook geestelijke problemen, waaronder transgenderkinderen. Is met 19 jaar op zichzelf gegaan met als bevriend huisgenoot een FtM transgender. Genoeg gelegenheid, lijkt mij, om dingen met elkaar in verband te brengen.

Ik wil er voor openstaan dat dit een weg is die hem/haar gaat helpen gelukkiger te leven.
Antwoorden op je vragen:

Ja.
Ja.
Ja.

Veel boeiender vind ik de vraag... Waarom deze vragen.
Wel herkenbaar, beetje zoals mijn ouders.
100% Myself 🌈 👩‍❤️‍👩💜
Gast
Gast

Re: genderdysforie past bewust op leeftijd 30 jaar

Bericht door Gast »

Ik vind het best moeilijk. En dat is niet raar of ongebruikelijk voor een ouder van een transgender.

Ik schatte het op zes weken geleden dat hij er over begon, maar ik denk nu eerder dat het drie of vier weken is. Hij is gestopt met blowen twee maanden terug en heeft sindsdien allerlei psychotische gedachten, waardoor het lastig is om te onderscheiden wat waar is. Hij heeft al allerlei vreemde dingen van zichzelf gedacht, dat hij gevaarlijk is, dat hij een pedofiel is, dat hij door mijn vader misbruikt is. Allemaal ideeën vanuit een heel erg slecht gevoel over zichzelf, een slecht gevoel over zijn man-zijn en over zijn seksualiteit en een zoektocht om dat slechte gevoel te duiden. Ik denk dat hij nu uiteindelijk is uitgekomen op de waarheid, de kern. Het transgender zijn. Maar ik moet daar aan wennen en ik heb mijn eigen zoektocht, onder meer ook door lezen op dit forum en vragen stellen hier.

Ik heb al wel mijn best gedaan met 'zij' zeggen en ik denk dat dit uiteindelijk goed zal lukken, maar nu met die 'kriebels' die het blijkbaar geeft als ik toch ook 'hij' zeg, denk ik: laat maar even. Het moet echt tijd hebben voor mij.
Sorry voor de kriebels maar ik moet er ook kunnen zijn. Maar misschien is dit dan, voorlopig, mijn laatste bericht op dit forum.
Griet
Gast

Re: genderdysforie pas bewust op leeftijd 30 jaar

Bericht door Griet »

Nog even voor de duidelijkheid: dat zij psychotische gedachten heeft sinds zij gestopt is met blowen is echt zo! Het betreft dus niet alleen haar ideeën die ik benoemde, maar ook nog allerlei andere complottheoriën over de gebeurtenissen in haar dagelijks leven. Zij onderkent wel dat het mogelijk niet klopt wat zij allemaal denkt, het is nog niet een echte psychose gelukkig. Haar is nu wel een anti-psychoticum voorgeschreven en zij is gisteren gestart hiermee.

En wat betreft onderstaande, wat ik gisteren schreef, het 'nu' daarin betekent dus echt: NU. Op vrijdag 3 juni, de dag tevoren, heeft zij mij dit pas verteld. Ik wist daar helemaal niets van. Voor mij vallen nu puzzelstukken op hun plaats: zij heeft weldegelijk het transgender-zijn herkend en aangekaart toen zij 15 was. In plaats van te helpen hebben de hulpverleners gezorgd dat zij het 15 jaar lang heel diep ging verdringen.
Griet schreef: 04 jun 2022, 11:43 Hij heeft me nu verteld dat hij op 15 jarige leeftijd weldegelijk heeft aangekaart in de instelling waar hij opgenomen was, dat hij naar zijn idee transgender was, maar dit is hem daar toen uit zijn hoofd gepraat, zegt hij.
'Zij' zeggen voelt voor mij vooral heel gecompliceerd wanneer ik spreek over 15 jaren terug, toen 'hij' 15 was. Want er is mij dus nooit iets verteld is of iets gebleken is van innerlijk vrouw zijn, en van vrouw willen worden, op die kwetsbare leeftijd van 15 jaar, of later. Ik besef heus dat het wenselijk en nodig is dat ik "zij" ga zeggen en ook "dochter", en ik oefen dit ook wel in de gesprekken met mijn zoon, en ook in gesprek met een goede vriend. Dit zijn eerste stapjes. Ik heb tijd nodig en ik heb begrip nodig. Ik doe mijn best.
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: genderdysforie past bewust op leeftijd 30 jaar

Bericht door Eva »

Mijn waarde Griet, misschien is het tijd dat je eens direct contact hebt over dit onderwerp. Het is niet niks waar je het over hebt. Je mag mij hierover bellen op 085 2012 123
Als je eerst eens wilt weten wie en wat ik ben google je op ‘Eva Laurijssens van Engelenhoven’ :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: genderdysforie past bewust op leeftijd 30 jaar

Bericht door Eva »

Inmiddels heb ik contact met Griet :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
427lyn
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 jun 2021, 22:28
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: genderdysforie past bewust op leeftijd 30 jaar

Bericht door 427lyn »

Marije schreef: 04 jun 2022, 13:23 Misschien handig om te beginnen met zij te zeggen in plaats van hij. Ik krijg hier helemaal de kriebels van...
Reageer ik wel of niet op? Ja wel.

Er schrijft hier iemand die duidelijk op zoek is naar handvatten, die het duidelijk moeilijk heeft en je eerste reactie is dit? Gaat het nadat alles voor iedereen duidelijk is na een maand of meer nog steeds mis, dan is het niet netjes nee, maar kom op zeg.

Uiteraard snap ik dat het voor transpersonen ingewikkeld is, dat men het niet durft te zeggen en dat het dus even kan duren voordat iemand het vertelt, waarom gun je de omgeving ook niet even de tijd om aan het idee te wennen?
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: genderdysforie past bewust op leeftijd 30 jaar

Bericht door Emma »

En daar moet ik je gelijk in geven, @427lyn... respect komt van twee kanten, en elkaar vermanend toespreken helpt daar niet echt bij. Elkaar een beetje ruimte geven mag best. En die maand vind ik zelfs nog best wel scherp hoor ;)

Iemand die je al heel lang kent met een nieuwe naam en gender aanspreken kost acceptatie en gewenning, en al helemaal als je de persoon niet rechtstreeks aanspreekt is dat nog net een beetje lastiger. Gewenning kun je niet afdwingen, en acceptatie moet je verdienen. En dat kost tijd, als transpersoon heb je geduld nodig om je omgeving mee te krijgen. Veel geduld.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Plaats reactie