Nieuwe chat! Zie dit topic.

Documentaire lgbtq+

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Conchita
Gast

Documentaire lgbtq+

Bericht door Conchita »

Mijn naam is Conchita, een 21-jarige filmmaker en fotografe. Ik ben bezig met het in elkaar zetten van een documentaire over jongeren en ouderen die in de lgbtq+ community vallen, hoe de familieleden, scholen, etc mee om gaan.

Nu ben ik nog op zoek naar ervaringsdeskundige in de medische wereld die ervaring hebben met deze community, denk voornamelijk dan aan transseksuele en non binaire personen. En dan vooral over hoe zij het verschil merken tussen vroeger en nu, over medische uitleg over hoe het bijvoorbeeld kan zijn dat iemand zich anders voelt in zijn of haar hoofd dan dat het lichaam laat zien en wat zij denken dat belangrijk is dat scholen en familieleden/vrienden van deze mensen moeten weten.

Nu is deze documentaire nog in de maak qua mensen zoeken, ideeën opdoen wat het beste is, etc. Alleen als hij eenmaal is gemaakt komt het op YouTube terecht, wil ik het aan scholen aanbieden om te kunnen gebruiken als informatiebron tijdens de lessen of pride month. Ook heb ik connecties met mensen in de tv-wereld en hoop ik hem ook een keer op tv te kunnen krijgen.

Graag hoop ik dat jullie mij kunnen helpen/doorverbinden met de juiste artsen en/of psychologen.
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Documentaire lgbtq+

Bericht door San(ne) »

Ik zou beginnen met de term “transseksuele personen” te gaan vervangen door transgender personen.

Ik weet niet hoe het voor anderen is, maar dit woord zie ik niet vaak meer en ik krijg er ook niet echt een positief gevoel van, om het hier weer zo te lezen. Wel een beetje een 90’s gevoel, dat is dan wel weer nostalgisch.
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Documentaire lgbtq+

Bericht door _sanne_ »

Voor mij voelt dat woord altijd meer als correcte benaming voor onze “chasers” 😉

Mjn transgender zijn heeft voor mij ook niets met seksualiteit te maken. Mijn seksualiteit is niet trans, mijn gender is dat wel. Gegeven dat het woord ook vaak als “slur” gebruikt wordt sluit ik me er verder volledig bij aan om dat zo snel mogelijk te laten vallen, Conchita…
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Documentaire lgbtq+

Bericht door Marije »

+1.

Ik denk ook dat je je misschien eerst iets beter in het onderwerp kunt verdiepen.

Ook zullen er al vrij veel 101 filmpjes zijn...
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Marijntje
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2017, 23:32
Gender: Trans MtF

Re: Documentaire lgbtq+

Bericht door Marijntje »

SanneCW schreef: 03 jun 2022, 16:55 Voor mij voelt dat woord altijd meer als correcte benaming voor onze “chasers” 😉
Oh, wat goed. Ik had nog nooit zó naar het woord gekeken, maar ik ben helemaal om. Ik kan het nu nooit meer op de 'oude' manier gebruiken. :P
427lyn
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 jun 2021, 22:28
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Documentaire lgbtq+

Bericht door 427lyn »

Ok, dan even een vraag.
Sekse is een gegeven bij je geboorte. Gender soms ook, soms ook niet en gender hoeft daarbij niet overeen te komen bij je sekse.
Als je trans bent, heeft dat niet met de verandering van je gender te maken. Sommige transpersonen willen hun sekse graag (deels) aanpassen aan/overeen laten komen met hun genderidenteit.
Dan is de juiste term toch niet transgender, maar transseksueel of misschien transsekse?

Dit nog even los van wat andere filosofische meimeringen die er af en toe door me heen schieten en die ik wellicht op een ander moment op een ander deel van het forum zal plaatsen.

Ik schrijf bovenstaande echt niet om tegen haren in te strijken, ik ben gewoon oprecht benieuwd hoe die terminologie zo veranderd is, want in mijn ogen klopt die niet zoals ie nu is. Wellicht kan iemand me uitleggen waarom het op deze manier wel klopt.
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Documentaire lgbtq+

Bericht door _sanne_ »

Alleen betekent het zo enorm iets anders in homo/bi/a/pan/…/seksueel. En dat is waar de meeste mensen het mee associëren. We hebben het ook niet over cisseksuelen. En wat denk je instinctief bij androskesueel en gynoseksueel? Dat was vast niet iets over welke geslachtsorganen daar bij horen, maar iets over seksuele voorkeur…

En ik ben vast niet de enige transgender voor wie de nadruk niet ligt op mijn geslachtsorganen. Ook iets waar vooral cisgenders énorm op focussen. Het eerste waar ze aan denken als je zegt dat je transgender bent is wat er tussen je benen zit….
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Documentaire lgbtq+

Bericht door Annabel »

Ik denk dat deze link het wel goed verwoord: https://www.healthline.com/health/trans ... ranssexual

Het komt er op neer dat transgender een bredere (paraplu)term is dan transseksueel.
En dat voornamelijk transseksueel een verkeerde lading heeft omdat het wordt/werd gebruikt in dezelfde context dat het een mentale stoornis is/was.
427lyn
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 jun 2021, 22:28
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Documentaire lgbtq+

Bericht door 427lyn »

Dank beiden!

Even los van het gevoel dat om de terminologie hangt (wat al reden genoeg is om de term ergens op te ruimen) is het ook zo simpel al een peer is fruit, maar fruit is niet per se een peer. Zo had ik er domweg nog niet naar gekeken.
Gast
Gast

Re: Documentaire lgbtq+

Bericht door Gast »

hoi! Ik las zojuist de oproep.
Ik ben naast Verpleegkundige in de gesloten psychiatrie nu Ervaringsdeskundige niveau 5 in opleiding. Ik ben transman, 25 jaar en ben ook op zoek om mijn verhaal te delen. Mijn wens is ook om mee te werken aan het maken van een documentaire.

Voor contact verwijs ik je naar mijn website www.gendertrein.nl

Groetjes
E