Sociale beroepen - hoe zijn jullie er mee om gegaan?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie
Neekee
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jul 2022, 11:10
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Sociale beroepen - hoe zijn jullie er mee om gegaan?

Bericht door Neekee »

Ik werk zelf dus in de kinderopvang, ik heb over het algemeen niet zo'n moeite met wat anderen van mijn transitie vinden, maar ik heb dagelijks veel contact met de ouders van mijn kinderen. Ik ben ergens nog wel een beetje angstig over het transitioneren in het oog van al die ouders.. Ergens heb ik ook al gedacht aan een (tijdelijke) banenwissel naar iets waar ik eventueel geheel thuis kan werken of minder contact heb met anderen. Ik heb ergens al wel aan een klantenservice gedacht, dan zou ik meteen met mijn stem kunnen oefenen maar afin.

Hoe zijn jullie met sociale beroepen omgegaan met je transitie?
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Sociale beroepen - hoe zijn jullie er mee om gegaan?

Bericht door Frederieke »

Grappig, ik las 'de ouders van mijn kinderen' en moest je bericht twee keer opnieuw lezen voordat ik begreep dat het niet om je eigen kinderen gaat, maar om kinderen uit de opvang. Althans dat neem ik maar aan.

Terugkomend op je bericht, ik verwacht eigenlijk niet veel problemen. Op basis van mijn eigen ervaringen kan ik zeggen dat bijna iedereen daar erg flexibel in is geworden; zolang je maar open bent en vertelt wat je bezig houdt. Als je opvang een manager of directeur heeft, zou ik daar eerst mee praten en een plan opstellen hoe je de communicatie het beste kunt aanpakken. Want daar kun je nu al mee beginnen, dan zijn de ouders straks alvast voorbereid.

Groetjes, Frederieke.
Neekee
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jul 2022, 11:10
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Sociale beroepen - hoe zijn jullie er mee om gegaan?

Bericht door Neekee »

Al mijn collega's weten het al, bazen en managers included - daar zit echt geen probleem.. De slechtste reactie van een collega kreeg was ook enorm enthousiast.

Het gaat mij inderdaad om de ouders van de kinderen op de opvang. Ik verwacht ook niet zoveel problemen, maar het is best eng om het proces in te gaan voor zoveel mensen (zijn al gauw 90 kinderen die wij rond hebben lopen).
Marije
Berichten: 1322
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Sociale beroepen - hoe zijn jullie er mee om gegaan?

Bericht door Marije »

Ik ben aan het begin van mijn transitie ook ondergedoken. Ik werkte als consultant en trainer veel op locatie maar door corona weer thuis. Ik ben na mijn transitie eerst thuis blijven werken maar kreeg daar spijt van.

Door de transitie ging ik veel beter in mijn vel zitten en werd ik een prettiger persoon.

Mijn advies: geef het een kans en ik verwacht dat je er geen spijt van krijgt.

Ik ga per 1 september een opleiding volgen zodat ik meer met mensen kan werken en veel minder met computers zoals vroeger.

Just my 0.02$
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Sociale beroepen - hoe zijn jullie er mee om gegaan?

Bericht door Marica »

Ik heb jaren geleden de knoop doorgehakt om als vrouw te gaan leven, en dat was net toen ik mijn CE rijbewijs haalde. Nu is vrachtwagen rijden niet echt een sociaal beroep, maar nu ik niet meer op de vrachtwagen rijd, maar op een BE combinatie kom ik wel met klanten in contact en daar zijn ze onderhand wel gewend aan mijn verschijning. Al zijn vrouwen die dit specifieke werk doen moeilijk te vinden. Ik bezorg steigers, hoogwerkers, klein grondverzet materieel en van alles en nog wat wat wij verhuren. En uitleg aan klanten geven hoort ook bij het werk. En als oudmachinist op grondverzetmaterieel weet ik van een hoop machines wel wat af.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Sociale beroepen - hoe zijn jullie er mee om gegaan?

Bericht door KeepzD »

Toen ik mijn transitie startte werkte in in een christelijk verpleeghuis voor ouderen die lichamelijk behoorlijk wat mankeerden, maar in het koppie (meestal) nog prima in orde waren.
Ik heb mijn transitie in fasen aangepakt. Eerst leidinggevende, daarna stap voor stap collega's en uiteindelijk bewoners. Ook de collega's van omliggende afdelingen, en dat ging uiteraard als een lopend vuurtje door het hele huis heen met 14 afdelingen. Wel alles met respect en mensen hadden er (op een enkeling na) totaal geen problemen mee.
Mooiste reactie van een bewoonster die zelf gelovig was: "God heeft jou zo gemaakt en een doel gehad, dus je bent goed zoals je bent. God houdt ook van jou!".
Familie van bewoners ook geen enkel probleem. Vaak zijn "we" banger voor de reacties dan hoe het daadwerkelijk uitkomt... :) Het kan wel fijn zijn om met je leidinggevende een plan van aanpak/wat als op te stellen voor het geval dat (het zogenaamde vangnet) zodat je ook weet wat je kan verwachten vanuit je werk als de reacties toch minder positief zijn.
Succes!
Forever myself
Roosje
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:49
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Sociale beroepen - hoe zijn jullie er mee om gegaan?

Bericht door Roosje »

Ik werk nu 1.5 week bij Kruidvat, maar ik had het op een CV gezet als wel redenen voor dat ik sommige dagen niet zal kunnen vanwege logopedie, psycholoog etc. Maar ook waarom ik geen studie heb af gemaakt. En zo weten de leidinggevende het ook in een keer. en collega's heb ik niks verteld gewoon in een keer als me zelf voor gesteld en als ze vragen hebben kunnen ze die wel gewoon stellen. Maar daar zelf ook nog niks over gehoord. En dan klanten waar ik zelf meest bang voor was gaat heel goed behalve de misgender af en toe omdat mensen toch meer op stem letten voor mij gevoel. Maar ik heb ook al leuke reacties over mij make up gehad van klanten dus dat maakt het dan al helemaal goed. En ook wat Dennis zegt is het sowieso handig om nog met leidinggevende over te hebben als iemand moeilijk doet. En ik wens je veel succes ermee! <3
Emma Andrea
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2022, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Sociale beroepen - hoe zijn jullie er mee om gegaan?

Bericht door Emma Andrea »

DennisH schreef: 08 jul 2022, 21:12Mooiste reactie van een bewoonster die zelf gelovig was: "God heeft jou zo gemaakt en een doel gehad, dus je bent goed zoals je bent. God houdt ook van jou!".
Ik heb vergelijkbare reacties gekregen van mensen binnen mijn kerkgemeenschap. Ik vind het mooi om te zien dat er ook andere kanten zijn dan transfobe christenen. Ik vind het juist een mooie gedachte dat God mij heeft gemaakt zoals ik ben. :)
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Sociale beroepen - hoe zijn jullie er mee om gegaan?

Bericht door Frederieke »

Mio schreef: 14 jul 2022, 14:52 Ik heb vergelijkbare reacties gekregen van mensen binnen mijn kerkgemeenschap. Ik vind het mooi om te zien dat er ook andere kanten zijn dan transfobe christenen. Ik vind het juist een mooie gedachte dat God mij heeft gemaakt zoals ik ben. :)
Laat ik het anders stellen, ik ken geen transfobe christenen. Natuurlijk zijn er wel transfobe mensen, die regenboog zebrapaden vernielen, etc.

Iedereen die mijn items in het 'verborgen' deel leest, weet dat ik erg actief ben binnen de Protestantse kerk.
Het zijn net gewone mensen, zolang je eerlijk en open bent word je gerespecteerd zoals je bent.

Net als op het werk. De meest vervelende momenten die ik heb meegemaakt waren allemaal in mijn vrije tijd, wanneer je mensen tegenkomt die je niet kennen en kennelijk niet het respect kunnen opbrengen om normaal te reageren. Domme mensen heb je overal, helaas.

Samenvattend, en terug on-topic, maak je geen zorgen, everything will be all right.

Groetjes, Frederieke.
AydenS
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 jan 2020, 20:09
Gender: Man

Re: Sociale beroepen - hoe zijn jullie er mee om gegaan?

Bericht door AydenS »

Ik heb als leerkracht op een basisschool alleen maar positieve reacties gehad. Inclusief berichten van ouders die het knap/moedig/meerwaarde voor hun kinderen en school vonden. Van zowel ouders waarvan ik kinderen in de klas heb gehad, als ouders die ik nog niet kende. De kinderen reageerden heel goed en ik moet zeggen dat het me alles is meegevallen. Ik ben inmiddels wel op een andere school gaan werken, omdat ik een nieuwe start wilde waarbij ik stealth kan zijn.
Plaats reactie