Nafluiten. Leuk of niet?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Nafluiten. Leuk of niet?

Bericht door Emma »

In de chat kwam het onderwerp 'nagefloten worden' aan de orde. Dat heeft voor transvrouwen een dilemma in zich: word je er blij van omdat het gezien kan worden als een compliment, of geldt gewoon dat het een vorm van grensoverschrijdend gedrag is en dus nooit iets om blij van te worden?

En als je het als compliment ziet, is dat compliment expliciet omdat je er leuk uit ziet of impliciet omdat je blijkbaar passabel genoeg bent? In het laatste geval is het niet zomaar je eigen verdienste dus is het dan eigenlijk wel een compliment?

Zelf reageerde ik in die chat wat kort door de bocht op basis van ervaringen uit het verleden (zowel uit mijn eigen transenpuberteit als ervaringen met anderen) en ik snap dat dat wat ongemak met zich meebracht. In de chat kun je daar alleen niet echt een fatsoenlijk verhaal van maken. (1) de chat is niet permanent, en dat is zonde van de toch wel belangrijke discussie over dit onderwerp, en (2) je hebt maar beperkte ruimte om te reageren.

Bijkomende ervaring: gisteren in de drukte bij het Stade de France door een of andere geilbuik in mijn kont geknepen. Ik weiger dat als een compliment te zien.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Nafluiten. Leuk of niet?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik overkomt mij niet meer, ben ook al wat ouder natuurlijk. In mijn pubertijdsjaren (toen was ik ook al niet meer zo jong) is het me wel gebeurd, doordat ik me te overdreven vrouwelijk en opvallend kleedde. Ik heb het nooit als een compliment opgevat en zo was het waarschijnlijk ook niet bedoeld.
Irene
427lyn
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 jun 2021, 22:28
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Nafluiten. Leuk of niet?

Bericht door 427lyn »

Er werd in de chat al snel weer onderscheid gemaakt tussen cis en trans, dat vond ik dan weer ingewikkeld.

Het nafluiten is in mijn beleving een macht ding, een geilheids ding, een 'kijk mij eens het recht hebben om mijn onbezoedelde mening over jouw uiterlijk te geven zonder dat je erom hebt gevraagd of op zit te wachten'. En dat is wat voor mij onacceptabel is. Dat maakt ook echt dat ik het ingewikkeld vind als mensen daar wel blij van worden. De fluiter is over het algemeen ook degene die een negatieve mening niet onder stoelen of banken steekt en ik ben van mening dat ze er gewoon in alle facetten mee op moeten houden, positief of negatief. Het is zo platvloers...
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Nafluiten. Leuk of niet?

Bericht door Lise »

Ik ben het helemaal eens met Lyn. Daarnaast, ik ben inmiddels 40, en geen 18. Vriendinnen van mij worden ook niet nagefloten, ik zou me er denk ik vooral onzeker door voelen.
Dat dit anno 2022 überhaupt nog gebeurd; we zijn een stuk mondiger met zijn allen. Ik kan me voorstellen dat de baas van de stereotiepe nafluitende bouwvakker binnen een uur een boze vrouw aan de lijn heeft.
Neekee
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jul 2022, 11:10
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Nafluiten. Leuk of niet?

Bericht door Neekee »

Lastig, ik kan me de situatie alleen voorstellen omdat ik nog niet volledig als vrouw door het leven ga, maar ik denk niet dat het mij dwars zou zitten. Nu ben ik sowieso al vrij gemakkelijk in het afzetten van meningen waar ik niet om gevraagd heb en kan ik me geen seconde druk maken over wat mensen die ik niet ken over mij zeggen/denken.

Het zou mij, denk ik, geen expliciet positief of negatief gevoel geven en ik zie het dan ook niet per se expliciet als compliment of belediging maar het zou me enigszins zelfvertrouwen geven in de zin dat ik waarschijnlijk wel passabel ben.

De opmerking "Kijk mij eens het recht hebben om mijn onbezoedelde mening over jouw uiterlijk te geven zonder dat je erom hebt gevraagd of op zit te wachten," zit me wel een beetje dwars. Mensen hebben nou eenmaal het recht om meningen te hebben en die uit te spreken, net als dat wij het recht hebben om te doen wat ons gelukkig maakt. Of het verstandig, fijn of überhaupt beschaafd is om die meningen uit te spreken is een totaal andere discussie. Daarnaast ben ik van de mening dat een positief compliment altijd gemaakt mag worden, ongeacht boodschapper, ongeacht ontvanger.

Al met al denk ik niet dat nafluiten zwart of wit is.. Sommige mensen zullen het ongetwijfeld doen met de intentie om te kwetsen of mensen kwaad te maken, anderen zullen het als een oprecht compliment bedoelen en weer anderen zullen iets tussen die twee dingen in bedoelen.
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Nafluiten. Leuk of niet?

Bericht door Ylse »

Over het nafluiten kan ik me niet zo druk maken. En ja het is me wel eens overkomen al moet ik zeggen de laatste paar jaar niet meer.
Ik vind het ook wel een compliment.

Dat men ongevraagd aan je kont of je borsten zit is dan weer een ander verhaal. Zolang ik geen consent geef blijf je gewoon van me af. Ik vind het ook niet meer dan fatsoenlijk om mensen, ja ook vrienden, te vragen of ze een knuffel danwel een hand willen. Als je daar een gewoonte van maakt gaan andere mensen daar misschien ook iets meer op letten.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Nafluiten. Leuk of niet?

Bericht door Emma »

Het gaat niet zozeer om het hebben van een mening over iemands uiterlijk. Nafluiten gaat over seksime en macht, over cisnormativiteit en heteronormativiteit. Nou kan het zijn dat die laatste twee je niet zoveel doen, maar die eerste is weldegelijk een probleem. Je kunt een specifiek iemand aantrekkelijk vinden en dar wel eens het bed mee willen induiken, dat hebben veel mensen wel eens, dan is het persoonlijk, dikke kans dat je elkaar nooit zult ontmoeten en als het wel gebeurt, dan komt die seks er toch niet van.
Met nafluiten wordt de persoon tot object gemaakt, en hoef je je niet te bekommeren over de gevoelens van de ander. Daarmee ga je een grens over. Want als je in een menigte loopt kun je fluiten wel vergeten, maar wel stiekem iemand in de bil of borst knijpen, nietwaar? EN als je niet in een menigte loopt maar in een stil straatje, kun je toch ook je lul er wel even inhangen?
Voor de meesten liggen er duidelijke grenzen tussen nafluiten, aanranden en verkrachten. Maar bij ieder individu liggen ze anders. Waar er maar weinigen tot verkrachting zullen overgaan, zijn er velen die nafluiten helemaal geen punt vinden. Het is echter allemaal symptoom vasn hetzelfde: mannelijke toxiciteit. Dat cultuurtje, dat sfeertje waar veel transvrouwen in hun oude leven voor hun coming out de buik van vol hadden.

En dan zou ik dat nu wel best moeten gaan vinden? Nooit van mijn leven.

En over dat knijpincident: ik kan me wel voor de kop slaan dat ik blijkbaar te verbouwereerd was dat het gebeurde. Ik wist wie het deed, hij kwam me daarna voorbijgelopen en zei nog wat om me aan te kijken om te zien wie hij nu eigenlijk geknepen had. Maar ik deed niets, ik liep gewoon door. Ik heb niet zijn arm uit de kom gedraaid zodat hij de volgende niet kon knijpen, geen trap in zijn ballen gegeven en hem ook niet laten struikelen zodat ik zijn tronie eens flink over het beton heen en weer kon halen. Sowieso was het geen goed idee om het met geweld terug te betalen. Ik ben geloof ik vooral boos op mezelf dat ik niets heb gedaan, terwijl daar rationeel geen enkele reden voor is. Zelfverwijt is een raar verschijnsel en het overkomt slachtoffers van zwaar seksueel geweld nog harder. Raar om daar iets, ook al is het maar een fractie, van mee te krijgen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
427lyn
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 jun 2021, 22:28
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Nafluiten. Leuk of niet?

Bericht door 427lyn »

Ik geloof dat dit een beetje mijn modus is, 85 graden of niet 🤣
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Nafluiten. Leuk of niet?

Bericht door Emma »

Ik zal in ieder geval niet fluiten... veel te warm voor.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Nafluiten. Leuk of niet?

Bericht door Marica »

@Emma Ik weet ook niet of ik iets zou doen, of direct een elleboogstoot in zijn gezicht plaatsen. Ik verafschuw geweld, maar als ze ongevraagd aan mijn lijf komen, dan is die anti geweld grens makkelijk overschreden.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Plaats reactie