Nieuwe chat! Zie dit topic.

geloof

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: geloof

Bericht door Hal »

Er is recent een boek uitgekomen over dit onderwerp. Het heet: wondermooi, zoals u mij gemaakt hebt.

Heb het mijn moeder (op haar verzoek) voor haar verjaardag gegeven. Moet nog vragen wat ze ervan vindt. In hun PKN kerk is laatst iemand onder haar nieuwe naam speciaal opnieuw verwelkomd en gezegend. Dat vond ik wel mooi om te horen.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
daniella heins
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jul 2022, 17:25
Gender: Vrouw
Locatie: steenwijk

Re: geloof

Bericht door daniella heins »

Irene_de_Vreede schreef: 01 aug 2022, 12:59 Ik wil zeker jouw ervaringen niet bagatelliseren, maar alleen aangeven dat het ook anders kan. Ik woon al jaren naast Jehovagetuigen en ik kan me geen betere buren wensen. Ze hebben mij ook meteen volledig geaccepteerd.
je zou ze kunnen vragen waarom ik als transgender dood ben verklaart door de gemeenschap en mijn ouders
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: geloof

Bericht door Mr.X »

maar ik ben overtuigd atheist en volg de evolutieleer
Dit sluit geloven niet uit. Ik heb een vriend die nu in het klooster zit (dominicaans), maar hij gelooft wel in de evolutietheorie. Ook wel lastig om dat niet te doen, want hij was een collega (ecoloog).

Ik ben gereformeerd opgevoed. Als kind vond ik het al hersenspoeling. Hoe je braaf in de kerk moet zitten, en alleen maar moet luisteren. Hoe je je aan allerlei regels moet houden....Nee, niet voor mij. Ik ben snel van het geloof afgestapt.

Ik vind het niet raar waarom religie is ontstaan, overigens. Vroeger snapten we gewoon veel van de wereld niet. Die onkunde vulden we op met verhalen, gedragingen en aanbidding. Ook werd het geloof gebruikt om het gepeupel in de hand te houden. Want wat is nu beter dan god vrezende burgers? Die gedragen zich zeker. Nu weten we veel beter (niet alles hoor, maar wel veel meer) en hebben we geloof niet meer nodig, in mijn ogen.

Maar ook zie ik wel dat het mensen goed kan doen. Mensen halen soms veel steun uit het geloof. Het geeft ze een houvast, en een gevoel van comfort. Want wie wil nu niet geloven dat je in de hemel komt na de dood? Dat klinkt veel beter dan dat er niks is. Ik heb dan wel het motto 'live and let live'. Zo van, als mensen willen geloven heb ik daar geen problemen mee, als ze mij of anderen er maar niet mee lastig vallen. En dat laatste is juist iets wat vaak niet goed zit bij gelovige mensen. Want menig oorlog wordt gevoerd onder het mom van geloof.

Dus geen geloof voor mij. Het geloof wordt je opgedragen, aan de hand van waar je geboren bent. Was je in Indie geboren, dan was je waarschijnlijk geen christen geweest nu. Dus wat zegt het dan nog? En dan toch nog oorlog voeren over welk geloof nu echt is. Voor zelf kleine nuances wordt er in de haren gevlogen. Tjongejonge....barbaren soms. Nee, het doet dan in mijn ogen meer kwaad dan goed.

En die steun? Die haal ik wel uit andere dingen, zoals de natuur. Die is wonderschoon, ook zonder een schaper.
Gebruikersavatar
Fargesia
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jul 2022, 13:50
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: maakt me niet uit

Re: geloof

Bericht door Fargesia »

Eva schreef: 01 aug 2022, 10:54 God schiep de dag en de nacht. Nergens staat vermeld dat de ochtend- en avondschemering werden geschapen. Niemand gaat ontkennen dat er ook nog iets tussen de dag en de nacht. Waarom zou je dan wel ontkennen dat er iets is tussen man en vrouw?
Ik citeer even Genesis 1:27 :

En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld Gods schiep Hij hen; man en vrouw schiep Hij hen.

Dus....
Man én vrouw.
Niet man óf vrouw.
😜
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: geloof

Bericht door Eva »

Daar ga je al mis. In de oorspronkelijke teksten (o.a. Aramees) stond dat geslacht van de schepper helemaal niet helder. Er wordt gesproken van schepper, niet van schepsel. Man en vrouw zijn naar gelijkenis van die schepper gemaakt.

Maar heel eerlijk gezegd vind ik het niet zo boeiend allemaal. De natuur zit barstensvol met tussenvormen. Zó uniek is de mens niet.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 389
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: geloof

Bericht door Josh »

Ik heb het geloof van God gekregen. Ik geloof in Jezus als mijn redder.
Het geloof is voor mij dat ik een kind van God ben en dat ik, net zoals iedereen op deze aardbol, gered ben door het bloed van Jezus Christus.
Dat houdt in dat ik vrijgezet ben van mijn zonden in het verleden, heden en toekomst.

Ik geloof niet in mensen die prediken dat homoseksualiteit/transseksualiteit/transgender zijn betekent dat je direct naar de hel gaat en niet langs start moet.
Deze mensen hebben naar mijn mening namelijk vrij veel weg van de Farizeeërs en Sadduceeërs.

Bovendien heb ik ooit een keer ergens gelezen dat het stukje 'veroordeling van homoseksualiteit' pas later is toegevoegd aan de Bijbel, puur omdat het in de Griekse oudheid een gewoonte was dat oudere mannen mentor waren van jonge jongens die zij dwongen tot seks als onderdeel van het mentorschap. Dit was dus pedofilie en werd als verwerpelijk beschouwd. Oftewel pedofilie werd in origine veroordeeld in de Bijbel. Dit is later toen aangepast naar 'homoseksualiteit' en het stukje 'pedofilie' is eruit gehaald.
Het is geen geheim dat de Bijbel door de vele jaren heen is aangepast om als controle middel te gebruiken voor de mensen massa. Zo ook dus het stukje homoseksualiteit. Dit heeft in de originele Bijbel voor zover ik begrijp dus er nooit in gestaan.

Ook is het stukje wat Eva zegt erg belangrijk dat er veel ruimte is voor nuance in de Bijbel. En dat de meeste dingen gewoon blindelings worden geaccepteerd door gelovigen en er nooit een vraagteken bij wordt gezet. Maar puur het stukje man of vrouw wat niet in hun ideaal beeld past wordt de focus op gelegd en vaak met haat over gesproken. Haat wat regelrecht tegenover God zijn geboden staat. Het hoogste gebod in de Bijbel is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.
En ondanks dit gebod, lijken veel Christenen dit niet toe te passen in hun leven. Denken zij het recht te hebben om anderen te veroordelen en/of te vertellen hoe anderen hun leven moeten leiden. Ze vergeten constant weer het stukje in de Bijbel: Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.

Ik vind dit ook een goede uitleg erover:
Tussen dag en nacht hebben we zonsopgang en zonsondergang; tussen land en zee hebben we koraalriffen en estuaria en stranden; tussen vliegende vogels en zwemmende vissen hebben we pinguïns en hoogspringende dolfijnen, om nog maar te zwijgen van die niet te categoriseren favoriet het vogelbekdier! Niemand zal beweren dat een pinguïn een gruwel is omdat hij niet in de categorieën van Genesis 1 past, of dat een estuarium God niet behaagt omdat het land noch zee is. Op dezelfde manier geeft God ieder mens een zelf dat uniek is en misschien niet altijd netjes in een hokje of binair getal past. Onder cisgender mensen -- dat wil zeggen degenen wiens genderidentiteit overeenkomt met het geslacht dat ze bij de geboorte kregen toegewezen, of niet-transgender mensen -- is er een grote variëteit in lengte, kracht, haarverdeling, grootte en vorm van voortplantingsorganen, en bijna alle andere fysieke kenmerken, wat het moeilijk maakt voor elke persoon op aarde om netjes in de categorieën man of vrouw van een bepaalde cultuur te passen. Ook onder transgenders en niet-binaire mensen is er een diversiteit als het gaat om lichamen, persoonlijkheden, overtuigingen en ervaringen. Maar in plaats van Genesis 1 af te schrijven als fictie die niet overeenkomt met de werkelijkheid, erkennen veel bevestigende christenen dat de verhalen in dit hoofdstuk nooit bedoeld waren om de hele schepping te catalogiseren (in dat geval zou het gewoon een encyclopedie zijn), maar eerder om ons te wijzen op Gods kracht en liefde. Niet elke microbe en elk sterrenbeeld hoeft in dit hoofdstuk genoemd te worden om een ​​doel en een zegen te hebben.

Daarnaast ben ik van mening dat men sowieso niet naar andere mensen / gelovigen altijd moet luisteren als het gaat om het geloof. Dit kan je alleen zelf uit de Bijbel halen of door bidden of door naar de Heilige Geest te luisteren.

Ik vind het ook zeer jammer dat velen van het geloof afgaan, puur omdat de representatie of associatie hiermee een uitgesproken groep mensen zijn die absoluut niet Gods woord uitdragen, maar eigenlijk het tegenovergestelde doen.

L'enfer c'est les autres. Maar God is goed, altijd.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: geloof

Bericht door Marije »

Dit las ik vanmorgen in de krant

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... t~v558846/

Wel weer herinterpretatie... maar goed... het hoort hier wel tussen.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: geloof

Bericht door Frederieke »

Marije schreef: 04 aug 2022, 09:00 Dit las ik vanmorgen in de krant

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... t~v558846/

Wel weer herinterpretatie... maar goed... het hoort hier wel tussen.
Helaas is dit artikel 'alleen voor abonnees'.

Tot nog toe vind ik het een interessante discussie, maar wat ik persoonlijk nog mis, en ook belangrijk vind dat men zich moet realiseren, is de tijd waarin een groot deel van het eerste (of oude) testament is geschreven, namelijk toen de Joden in ballingschap waren. Het gaat in feite om een verzameling verhalen die zijn opgeschreven met het doel om de mensen steun te geven in een moeilijke tijd. In die zin heeft @Mr.X natuurlijk helemaal gelijk.
Zoals ik het zie, is nooit het doel geweest om de 'waarheid' of de geschiedenis te beschrijven. Zo zit de Joodse theologie ook helemaal niet in elkaar. En iedereen die het op die manier wil lezen, verloochent in feite de oorsprong van de verhalen.

Ik vind de beide (ja, er zijn twee!) scheppingsverhalen dan ook mooie verhalen, maar.probeer me niet te vertellen dat zo de wereld tot stand is gekomen. Daar hebben we inmiddels als mensen heel veel onderzoek naar gedaan, en het cruciale deel is nog steeds niet duidelijk. En de vraag is of dat ooit zal lukken en of we daar als mensheid gelukkiger van worden. Ik in elk geval niet. Mijn transitie heeft me wat dat betreft veel meer gebracht.

Groetjes, Frederieke.
Marian
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jul 2021, 21:15
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: geloof

Bericht door Marian »

Over geloof kan ik ook wel meepraten. Ik ben een tijdje geleden uit de kast gekomen als transgender in een persoonlijk gesprek met de voorganger (soort van dominee) van een evangelische gemeente waar ik de afgelopen jaren kerkte. De wijze waarop hij op mijn coming out meende te reageren was op z'n zachtst gezegd betreurenswaardig. Hij vroeg als eerste of God mij dan niet goed heeft geschapen. Heeft God het niet goed gedaan? Hij vindt dat het op het gebied van transgender in Nederland veel te ver is doorgeschoten.

Hij weigert mijn (nieuwe) indentiteit te erkennen en mij met mijn nieuwe voornaam en mij met zij en haar aan te spreken. Hij heeft gemeend mij belachelijk te moeten maken aan de hand van een anekdote over het haarwerk van zijn grootmoeder. Hij ziet mij als een oude man waarvan het leven bijna ten einde is en hij vindt dat ik mijn last van het lijden onder mijn genderdysforie maar bij mij moet blijven dragen. Hij gaat mij als vrouw niet dopen (vergelijkbaar met belijdenis doen in protestantse kerk) omdat hij van mening is dat hij zich dan niet naar God kan verantwoorden. Hij staat helemaal achter de cultuur binnen de geloofsgemeenschap waarin hij het goedkeurt dat homo's, lesbiennes en transgenders worden beschimpt. Voor mij redenen om direct afscheid te nemen van deze geloofsgemeenschap.

Vervolgens ben ik in contact gekomen met een mevrouw die daar - voordat ik er kwam - ook gekerkt heeft en die beschimpt werd omdat haar dochter lesbienne is. Haar dochter had de geloofsgemeenschap al eerder verlaten omdat zij er na haar coming out met de andere meiden geen leven meer had. Inmiddels heb ik ook begrepen dat er voordat ik er ging kerken door de toenmalige voorganger aandacht is besteed aan lhbt+. Op een avond waren vier mannen en één vrouw uit de geloofsgemeenschap opgetrommeld die aan belangstellenden uit de geloofsgemeenschap kwamen vertellen dat zij homo respectievelijk lesbisch zijn en als zodanig zich aangetrokken voelen tot hun eigen geslacht, maar desalniettemin gewoon getrouwd zijn met het andere geslacht. Ook vertelden zij unaniem gelukkig te zijn. Met andere woorden: Als homoman heb je gewoon te trouwen met een vrouw en als transgender blijf je gewoon in je bij jouw geboorte toegekende geboortegeslacht verder leven, want dat is hun norm.

Als transgender in transitie gaan wordt door mensen zoals de hier genoemde voorganger als een ernstige misdaad tegen Gods schepping gezien. De houding en gedrag van mensen zoals hij is volgens mij een belangrijke redenen van het relatief hoge aantal zelfmoordpogingen onder Christelijke transgenders en dit schijnt met name een probleem te zijn onder evangelische gemeenten. Dit probleem wordt ook door onze overheid erkend zo heb ik gelezen op haar website. Onze overheid vindt dat de houding en gedrag van geloofsgemeenschappen (en met name evangelische geloofsgemeenschappen) jegens transgenders moet veranderen.

Hoewel ik zelf op dit moment geen behoefte meer heb om een nieuwe geloofsgemeenschap op te zoeken zijn er gelukkig ook kerken waar je als gelovige transgender wel welkom bent. Wat ik begrepen heb is Stichting Wijdekerk een initiatief dat die kerken in kaart brengt.

Het voelt fijn om dit te delen en van mij af te schrijven.
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: geloof

Bericht door Frederieke »

Hoi @Marian ,

Bedankt dat je dit met ons wilde delen, en vooral wat verdrietig dat er zo met je is omgegaan.
Ik kan je alleen maar het beste wensen en hopen dat je je geluk inmiddels gevonden hebt. Op welke wijze dan ook.

❤️ en groetjes, Frederieke.