geloof

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: geloof

Bericht door Simão »

Er staat niets over homoseksualiteit of transgender personen in de bijbel. En Jezus met name accepteerde iedereen zoals ze waren, dus als je zijn leer volgt zou het geen probleem mogen zijn.
Als het dat wel wordt, heb je te maken met extremisten, en/pf eigen interpretaties van bijbelteksten, pick - and -choose voor macht.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
halla
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 okt 2020, 22:48
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij, haar
Locatie: Deventer

Re: geloof

Bericht door halla »

Ik ben... Russisch-Orthodox. En onze denominatie is ouderwets en achterlijk. Maar mijn priester en zijn vrouw hadden geen moeite met me. Ik ben niet de eerste trans mens in de parochie, we zijn niet het eerste gelijkgeslachtelijke paar in de parochie, mijn vrouw is niet de eerste lesbische koorleidster, uiteindelijk.

Mijn priester heeft me verteld dat hij me accepteert, maar me niet begrijpt: dat is logisch, ik begrijp ook niet echt waarom hij cis is... En dat begreep hij wel. Vroeger, als zijn en mijn vrouw koor hadden, ging ik met hem uit drinken zodat ik kon luisteren naar wat hem dwars zat, want dat heeft iedereen wel is nodig. Dat gaat nu niet meer, drinking buddies zijn mannen voor hem, en dat ben ik niet meer voor hem :-)

(Oh, en Kiryll zit niet meer in de voorbeden.)
Maartje-nb
Berichten: 262
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: geloof

Bericht door Maartje-nb »

Wat een nare verhalen allemaal om te lezen.
Ik heb wel eens gehoord: God is liefde, alleen zijn personeel op aarde heeft het nog niet zo goed begrepen.
En marian… ik moest wel lachen om de opmerking van jouw voorganger: heeft God de mens dan fout geschapen? Oid…zei hij toch?
Als je gelooft dat God de wereld heeft gemaakt, volg dan ook eens een lesje biologie. Overal in de natuur bestaan tussen-vormen, of vrouwen die zich als mannen gedragen en andersom of tweeslachtig zijn… super interessant om dat te lezen/weten. De mens hoort ook bij de natuur, dus dat geldt voor de mens ook. Alleen we hebben daar allerlei normatieve ideeën over.
Wat ik zo grappig vind, is dat geloof ook ontzettend meegroeit met de tijd. En dan kan ik alleen maar spreken over de evangelische hoek, want die ken ik het meest.
Waar je jaren gelden nog vervloekt werd als je andere geloven wel interessant vind, moet je nu eens kijken : allerlei rituelen en gedachte goed uit het boedisme zie je steeds meer terug komen en wordt “ver-christelijkt”. Mindfulness noemen we christ-fulness etc…
Ik heb gemerkt dat veel christenen vaak zo bang zijn voor “het onbekende”. Er is veel angst daar.
Ik heb gemerkt als je het gewoon rustig uitlegt , dat je wellicht niet meteen begrepen wordt maar (in mijn hoek althans) wel geaccepteerd wordt.
Ik zou zeggen ga lekker naar een kerk waar je wel geaccepteerd wordt. Ik heb er geen aandelen in, maar ik ga zelf naar mozaïek kerk. Die zitten in heel Nederland.
Het sprak me aan, omdat hun slogan is: “…je mag komen zoals je bent.”
Tijdens zo’n informatie avond zei zo’n persoon toen heel duidelijk: en achter die zin staat een punt en geen komma.” Tof toch? Zelfs een hele avond gehad over: eerst begrijpen, voordat je begrepen wordt.”
En daar word ik persoonlijk dan weer heel blij van.
Mischa
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 dec 2022, 21:51
Gender: Non-binair
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: geloof

Bericht door Mischa »

Ik geloof zeker wel in God en heb m'n gevoel daarom ook lang onderdrukt en genegeerd.
Ik ga ook altijd naar de Katholieke kerkdiensten in het dorp, de pastoor weet inmiddels ook dat ik me geen vrouw en geen man voel. Hij probeert het zeker te begrijpen. Hij heeft ook geen oordeel over niemand, dat is wel heel erg fijn.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: geloof

Bericht door Frederieke »

Dat is fijn om te lezen. Gelukkig zijn verreweg de meeste christenen niet meer zo snel met hun oordeel als vroeger. Ook in mijn persoonlijke ervaringen als Protestantse.

Groetjes, Frederieke.