Nieuwe chat! Zie dit topic.

Vraag over invloed van HRT op heupen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Andrea2
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jul 2022, 00:27
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Vraag over invloed van HRT op heupen

Bericht door Andrea2 »

Ik kan niet conluderen of HRT er nou voor zorgt dat je heupen breder worden of niet (ik heb het niet over herverdeling van vet, ik heb het alleen over groeischijven of skelet)
De reden hiervoor is dat ik tegenstrijdige berichten heb gezien. Ik heb met transvrouwen gesproken, waarvan sommigen zeiden hoe bijvoorbeeld hun heupbeenderen waren verwijd, hoe ze groeipijnen in hun heupen zouden voelen en hoe ze zeker waren dat hun heupbeenderen of groeischijven op hrt waren veranderd en ik heb ook foto's van hun heupen gezien die best wel breed leken, maar ik heb ook andere mensen horen zeggen dat dit niet mogelijk is.
Kan HRT nou je heupen veranderen, meer dan alleen de herverdeling van vet? Zo ja tot welke leeftijd kan dat niet meer?
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Vraag over invloed van HRT op heupen

Bericht door Lise »

Volgens mij is je heupgewricht volgroeid als je ongeveer 25 bent. Dus tot die tijd zou er eventueel nog iets kunnen veranderen, al is het vast hoe jonger hoe beter.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Vraag over invloed van HRT op heupen

Bericht door Marije »

Je botstructuur veranderd inderdaad op latere leeftijd niet meer.

Mijn heupen en bovenbenen zijn wel dikker na de hrt en mijn bierbuik is eigenlijk helemaal weg. Daarbij moet ik zeggen dat ik erg veel buikspieroefeningen doe en anderhalf uur per dag wandel.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Andrea2
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jul 2022, 00:27
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Vraag over invloed van HRT op heupen

Bericht door Andrea2 »

Lise schreef: 05 aug 2022, 19:59 Volgens mij is je heupgewricht volgroeid als je ongeveer 25 bent. Dus tot die tijd zou er eventueel nog iets kunnen veranderen, al is het vast hoe jonger hoe beter.
Dankje voor de informatie.
alleen, waar heb je deze informatie vandaan gehaald?
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Vraag over invloed van HRT op heupen

Bericht door Lise »

Het wordt regelmatig als soort van feit genoemd op reddit. Dat zegt natuurlijk weinig, maar als je erop googelt kom je het ook op diverse sites tegen, oa hier: https://www.debewegingsexpert.nl/aandoening/heupklacht/. Los daarvan, dat zegt natuurlijk weinig over in welke mate HRT, zeker na de puberteit, daar nog echt bij een gemiddeld persoon een zichtbaar effect gaat hebben.
Gebruikersavatar
MaviPembe
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 jan 2020, 16:27
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Vraag over invloed van HRT op heupen

Bericht door MaviPembe »

Na 1 jaar gebruik van hormonen merk ik dat mijn bovenbenen dikker, voller zijn geworden en ook de vorm van mijn billen is aan het veranderen. Ik krijg mijn oude broeken moeilijk omhoog bij de bovenbenen. Ik ben 40 jaar. Ik ben ook 6/7 kg aangekomen sinds ik aan de hormonen ben.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Vraag over invloed van HRT op heupen

Bericht door Marije »

MaviPembe schreef: 20 aug 2022, 20:58 Ik krijg mijn oude broeken moeilijk omhoog bij de bovenbenen.
Ja die is leuk inderdaad. Ik had een korte broek gekocht aan het begin van de zomer die ik eigenlijk nouwelijks dicht kon krijgen om mijn buik maar verder paste hij goed.

Inmiddels kan hij prima dicht, maar is het wurmen om hem over mijn bovenbenen en heupen te krijgen. :dance: :dance:
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Vraag over invloed van HRT op heupen

Bericht door Irene_de_Vreede »

Die invloed van de HRT heb ik ook gemerkt, al is het wel subtiel, maar dat is uitsluitend vetverdeling. Ik ben trouwens zeker niet aangekomen tijdens de HRT.
Irene
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Vraag over invloed van HRT op heupen

Bericht door Marije »

Irene_de_Vreede schreef: 21 aug 2022, 20:11k ben trouwens zeker niet aangekomen tijdens de HRT.
Ik ook niet. Zelfs een paar kilo afgevallen, gelukkig zonder dat mijn borsten ook kleiner zijn geworden.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
MaviPembe
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 jan 2020, 16:27
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Vraag over invloed van HRT op heupen

Bericht door MaviPembe »

Maar jullie zijn niet extra aangekomen, zelfs afgevallen; zijn jullie anders gaan leven, diëten, zware :) sport ofzo?

Ik wou dat ik ook op hetzelfde gewicht was gebleven! :roll: