Hoe en waarom van bekkenbodem fysiotherapie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Frederieke
Voornaamwoorden: zij/haar

Hoe en waarom van bekkenbodem fysiotherapie

Bericht door Frederieke »

Ik heb vandaag de intake afgesproken voor bekkenbodem fysiotherapie. Dat is immers verplicht om op de wachtlijst te komen voor vaginaplastiek, althans bij het het UMCG, Radboudumc en VUMC.

En toen vroeg ik me af, is dat overal zo? En hebben jullie er iets aan gehad? En wat zijn dan het belangrijkste aandachtspunten?
MichelleB
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Hoe en waarom van bekkenbodem fysiotherapie

Bericht door MichelleB »

Full on NSFW waarschijnlijk, maar..

Ik denk dat het slim is om op zijn minst goed bewust te zijn van je bekkenbodem spieren. Dat gaat je echt helpen met het dilateren na de operatie. Toen ik 3jaar geleden in het ziekenhuis lag zei de meid op dezelfde kamer dat ze er zoveel aan had gehad.
Zelf had ik de bekkenbodem fysiotherapie niet. Waarom niet? Ik was al 3 jaar samen met mijn vriend waar we een actief seksleven hadden/hebben. Bij de intake voor de operatie (waar je de info krijgt en op een wachtlijst komt) controleerden ze, en zeiden ze "ja neuh, die controle over je bekkenbodem zit wel goed" haha
-Life is a work in progress-
Frederieke
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Frederieke »

MichelleB schreef: 24 aug 2022, 21:53 Bij de intake voor de operatie (waar je de info krijgt en op een wachtlijst komt) controleerden ze, en zeiden ze "ja neuh, die controle over je bekkenbodem zit wel goed" haha
Interessant, ik zei tegen de chirurg dat ik al eens bekkenbodem fysiotherapie had gehad. Niet hiervoor, maar toch. De beide kringspieren ken ik dus wel. En toen werd me verteld dat hij me toch wilde doorverwijzen. Dus ik ben erg benieuwd...
MichelleB
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door MichelleB »

Hmm zij zullen het wel weten, denk ik dan maar? Volgens mij ging het ook niet alleen om kringspieren, maar ook over je letterlijke bekken (je botten) en het hele gebied. Hoeveel controle je daar over hebt.
Maar mijn ervaring is natuurlijk maar 1 ervaring. Benieuwd of en hoe anderen dit ervaren hebben
-Life is a work in progress-
Marijntje

Bericht door Marijntje »

Het is een controle, want niet iedereen werkt hetzelfde. Zo heb je die spieren ook nodig om je plas in the houden, en niet iedereen is daar even goed in - zeker omdat het allemaal wat anders voelt na de operatie, en je plasbuis is ook nog eens korter. Het helpt ook met het dilateren, zodat je wat beter weet hoe je je spieren kan ontspannen. Verder gaat deze fysio je tzt ook wat tips geven over hoe je de eerste weken na de operatie op de wc moet zitten om goed te plassen en vooral poepen zonder persen - dat is namelijk niet zo goed voor de hechtingen, zolang die nog aan het helen zijn.