Ik heb meerdere mensen dit horen zeggen. Is dit waar? Werkt het tegen acne? Haalt het de acne compleet weg of is het effect minimaal?
Ik heb namelijk acne en er is een medicijn tegen acne dat ik wou gebruiken alleen dit medicijn heeft veel zware en negatieve bijwerkingen. het kan je depressief maken, kan voor haarverlies zorgen en het sluit je groeischijven, dit betekent dus dat ik geen heupgroei van HRT meer kan krijgen.
Daarom overwoog ik het innemen van dit medicijn tegen acne want ik was toch van plan om met HRT te beginnen omdat ik al van plan was om met mijn medische transitie te beginnen, als dit precies hetzelfde effect heeft waarom zou ik dan dit medicijn tegen acne nemen dat veel negatieve bijwerkingen heeft?
Geneest HRT acne?
-
Andrea2
- Voornaamwoorden: zij/haar
-
Irene_de_Vreede
- Moderator
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: Geneest HRT acne?
Acne is een hormonale aandoening, dus HRT zou daar best verbetering in kunnen brengen. Ik zou zeggen bespreek het met je behandelaar.
Irene
-
Frederieke
Het hangt er vanaf welke hormonen. Testosteron zorgt juist voor extra acne. Testosteron blokkers kunnen dus goed helpen, zeker in combinatie met oestrogeen.
Groetjes, Frederieke
Groetjes, Frederieke
-
Marije
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Het (tijdelijk) verminderen van Acne staat op de lijst van effecten van HRT. Dat is correct. MTF dan wel ja.
-
Andrea2
@Irene_de_Vreede
bedoel je met behandelaar mijn dermatoloog?
ik weet niet of die er verstand van heeft.
@Marije
Tijdelijk?
dus het keert terug als je stopt met HRT?
@Marije
Tijdelijk?
dus het keert terug als je stopt met HRT?
-
Andrea2
Wat raden jullie aan? zal ik nu toch maar beginnen aan die medicijnen voor acne of zal ik wachten op HRT?
-
Frederieke
Allereerst: je hebt niet aangegeven welke medicatie je is voorgeschreven en ook nog eens niet niet wie dat heeft gedaan. En dan bedoel ik natuurlijk niet diens naam maar diens functie.Andrea2 schreef: 20 sep 2022, 22:57 Wat raden jullie aan? zal ik nu toch maar beginnen aan die medicijnen voor acne of zal ik wachten op HRT?
Dat maakt het onmogelijk je vraag te beantwoorden. En toch waag ik een poging.
Op dit gebied is de dermatoloog de expert. Dus als die dat heeft voorgeschreven zou ik dat gewoon gebruiken. Mijn dochter heeft een tubetje voorgeschreven gekregen door de dermatoloog en dat werkt fenomenaal. Maar of het bij jou zou werken? Geen idee. En bij vragen: neem contact op met de poli. Daar zijn ze voor.
Als het je huisarts is kun je die het beste bellen met deze vraag. Doe dat dus gewoon.
En voor bijwerkingen kun je terecht bij de apotheek. Daar betaal je bij elk recept een toeslag voor, de terhandstellingskosten.
En heb je een advies gekregen van de drogist of iemand anders die er financieel voordeel van heeft of kan hebben, wacht dan eventueel op HRT.
Maar dan zou ik je adviseren om je probleem in het gesprek met de endocrinoloog te bespreken. Wellicht krijg je dan andere of zelfs aanvullende medicatie. En als hij het niet vertrouwt, kan hij je intern doorverwijzen naar de dermatoloog. Scheelt gegarandeerd in de wachttijd.
Groetjes, Frederieke.
P.S. Over de tijdelijkheid: normaliter stop je niet met HRT. Tenminste niet als transpersoon. Dus maak je daar niet al te druk om.
-
Frederieke
Ik weet niet wie je dit verteld heeft, maar die conclusie geloof ik niet. Groeischijven gaan over groei in de lengte en heupgroei zit vooral in vetverdeling en niet zozeer in je botten. En zeker niet met groeischijven.Andrea2 schreef: 20 sep 2022, 18:55 (…) en het sluit je groeischijven, dit betekent dus dat ik geen heupgroei van HRT meer kan krijgen. (…)
Sterker nog, vrouwen zijn meestal korter dan mannen. Ik weet niet wat je leeftijd en je lengte is, maar het sluiten van de groeischijven zou zelfs in je voordeel kunnen werken in de zin dat je korter blijft.
Iets om over na te denken?
Groetjes, Frederieke.
-
Irene_de_Vreede
- Moderator
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Vast meer dan wijAndrea2 schreef: 20 sep 2022, 22:53 @Irene_de_Vreede
Irene
-
intrans
Toen ik bijna 10 jaar geleden met hrt begon als tiener met redelijk wat acne, was alles binnen 1 maand weg, dus het werkt als je acne veroorzaakt wordt door je huidige hormonen(denk ik?).