Nieuwe zorgverzekering nodig.

Psychologen en procedures
Plaats reactie
Pan-Tastique
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Nieuwe zorgverzekering nodig.

Bericht door Pan-Tastique »

Hoi allemaal, ik heb een TL;DR: met de vragen inhoudelijk geschreven onderaan mijn post geplaatst, maar voor eventueel nodige context voor een goed advies laat ik de hele post staan.

De financiën worden in ons huishouden steeds lastiger bij te houden (zoals bij velen), en mijn vader wil daarom dat ik het betalen van mijn zorgverzekering overneem (zorgkosten zoals eigen bijdrage en eigen risico moest ik al zelf betalen sinds ik begonnen ben met mijn transitie, het gaat nu dus om de zorgpremie). Hiervoor had hij via zijn werk korting op een restitutiepolis van de CZ, iets minder dan €10 in de maand.

Nu komt deze korting sowieso te vervallen, en als ik deze ZVZ houd, zou dit mij €165 (min 111 toeslag €54) in de maand kosten. Omdat ik op de hoogte ben van het feit dat de gemiddelde prijsstijging van de zorgverzekering €10 per maand wordt t.o.v. maar €1 extra toeslag, ben ik naar een andere verzekeraar aan het kijken, want €63 per maand is voor mijn inkomen van gemiddeld €100 - 200 per maand nogal wat.

(Ik zeg dit gelijk even: ik ben hier niet voor een 'ga ander werk zoeken'-debat, maar voor advies mbt de zorgverzekeringen die ik hieronder heb genoemd).

De zorgverleners waar ik naar heb gekeken zijn:
  • Genderhealthcare B.V. (huidige psycholoog)
  • ET-ZORG/T-cendent (ik heb met Tanja afgesproken dat als Genderhealthcare in elkaar stort binnen een jaar dat ik zonder opnieuw op de wachtlijst te hoeven aansluiten gelijk bij haar terecht kan)
  • Medische Kliniek Velsen (FMS en meta)
  • MC Bloemendaal (top surgery, maar die is dit jaar, geen idee of zij nog iets anders bieden)

Op de site van Gender Clinic staat noch T-Cendent noch Genderhealthcare genoemd, dus de kans dat ik daar terecht kan lijkt me erg klein.

Wat mijn zorgverzekering nodig heeft:
  • Vergoeding voor FMS en metaïdoioplastiek, 100% of tot maxmimumbedrag
  • Vergoedingvoor psycholoog, 100% of tot maximumbedrag - ik heb bij zowel GHC als Tanja weten te regelen dat wij elkaar alleen nog spreken voor verwijzingen en nagesprek na de operatie die daarop volgt, dus nog zo'n 7-8 gesprekken totaal (second opinions zitten hierin meegerekend).
  • Tandarts - ik zie best extreme veranderingen in hoe mijn tanden staan op het moment, dus ik ben bang dat mijn verstandszieken eruit moeten voordat ze mijn gewone kiezen eruit werken. Ik ben sinds mijn 14e niet meer bij de tandarts geweest...
  • Werelddekking spoedeisende hulp buitenland - voor mijn werk zit ik minimaal 2x per jaar in het buitenland, en ik ga volgend jaar een weekend naar Engeland, waar 'Europadekking' waarschijnlijk niet meer afdoende is ivm Brexit. Europadekking en Werelddekking zijn volgens Independer even duur.
Nu is mijn vraag wel: wat is de aanbevolen wachttijd tussen 2 operaties? Het heeft weinig nut om dit jaar nog naar een restitutiepolis te gaan spitten als ik in 2023 geen operatie kan laten uitvoeren.

En dan vraag 2: stel, dit is maar 6 maanden oid, wat is de wachttijd bij Velsen, mocht iemand dit weten? Alle pagina's op hun website m.b.t. transgenderzorg zijn leeg. Kan ik tijdens de revalidatie van mijn eerste operatie al op hun wachtlijst gezet worden (stel revalidatie is 9 maanden en de wachtlijst 12, dat ik dan 3 maanden na herstel gelijk door kan?)

De aanbevolen zorgverzekeringen zijn:

Als ik er vanuit ga dat Genderhealthcare in december 2023 nog steeds bestaat en dat ik bij Velsen geopereerd word:
  • FBTO, natura - nu €124, verwacht €134 (dit is wel een gok van mij obv dat gemiddelde bedrag dat het nieuws genoemd heeft)
Als ik er vanuit ga over te moeten springen op T-cendent en dus een restitutiepolis nodig heb:
  • Anderzorg, combinatie - nu €134, verwacht €143
Al in al scheelt dit dus naar verwachting een tientje per maand. Dan kost mijn zorgverzekering mij volgend jaar €264, plus €385 eigen risico en €42 aan eigen bijdrage voor Sustanon (4x14 euro). Voor die 6-7 gesprekken verwacht ik dan wel een rekening van minimaal €800 (eigen risico incluis) als deze bij T-cendent plaats vinden (1 vindt sowieso plaats bij GHC).

Dit is gebaseerd op de rekening die ik voor de intake van haar heb ontvangen á €114. Dan is er natuurlijk wel de optie om een jaar te wachten totdat ik weer een restitutiepolis heb, maar dat is verre van ideaal.

Waar ik me wel zorgen om maak is de rekening voor ons tweede intakegesprek (moest er 2 doen omdat er ADHD & autisme uit haar vragenlijsten kwam), die heb ik nog niet ontvangen. Kan ik deze volgend jaar nog bij CZ declareren, of kan ik haar beter even appen zodat ik deze dit jaar nog krijg?

Hetzelfde geldt voor de rekening van GHC, maar GHC heeft volgens Independer een contract met FBTO en Anderzorg.


Dus TL;DR is eigenlijk deze punten om te bepalen welke ZVZ ik nodig heb:
  • Hebben jullie goede/slechte ervaringen met FBTO/Anderzorg? Indien slecht, wat raden jullie als eigen ervaring als alternatief?
  • Als ik in eind november een mastectomie heb, kan ik dan voor december 2023 een meta of FMS laten doen?
  • Doet Van Loenen ook FMS of meta-operaties?
  • Is het het waard om te 'gokken' dat genderhealthcare het nog minimaal een jaar redt?
  • Kan ik een rekening van 2022 nog declareren bij de zorgverzekeraar die ik dat jaar had, ook als ik hem in 2023 pas ontvang, of moet ik dit bij mijn nieuwe verzekeraar doen? Op internet wordt 3 jaar genoemd, maar ik kan dus niet vinden of dit ook geldt als je in de tijd bent overgestapt.
Dank!
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Nieuwe zorgverzekering nodig.

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik kan niet op al je vragen antwoord geven:
Medische kosten moeten altijd worden gedeclareerd bij de verzekeraar waar je op het moment van de gemaakte kosten zat.
Als je een zorgvraag hebt is het altijd goedkoper om een restitutieverzekering te nemen.
Als het een mondelinge toezegging van T-Cendent is zou ik me daar niet op blindstaren, er bestaat een kans dat ze dat tegen die tijd vergeten is.
Is het misschien een idee om op de polis van je vader te blijven, maar dat jij de kosten overneemt (dat zou gunstig kunnen uitpakken)
Irene
Pan-Tastique
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Re: Nieuwe zorgverzekering nodig.

Bericht door Pan-Tastique »

Ieder antwoord is er één, dus meer dan welkom :)

De collectiviteitskorting komt volgend jaar te vervallen, dus daar ben ik hoe dan ook vele malen duurder uit. Het kost nu al 156 euro per maand, dus hij kreeg überhaupt maar 9 euro korting uiteindelijk. In feite is hier geen voordeel meer mee te behalen. Zeker als een restitutiepolis elders ruim 20 euro goedkoper is in de huidige situatie (en dus 30 als we geen korting hadden gehad). Over CZ verder niks te klagen, maar ik kan het verschil gewoon niet missen.

Ik heb die toezegging van Tanja op beeld vastgelegd (opgenomen) en op papier, dus ik denk dat ik haar hier gewoon aan zou kunnen houden.

Maar GHC en Velsen hebben dus een contract met de verzekeeingen waar ik naar kijk, dus als ik daar kan blijven is een restitutiepolis zover ik kan zien weggegooid geld.

Na die laatste verwijzing hoef ik (gelukkig) niemand meer te spreken, want ik heb behalve goedkeuring voor operaties geen zorgvraag meer. En het ziekenhuis waar ik hormonen van krijg heeft ook een contract, dus dat is ook geen probleem verder.
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe zorgverzekering nodig.

Bericht door Frederieke »

Vergis je niet, contracten moeten elk jaar opnieuw afgesloten worden. Dus dit jaar een contract betekent niet automatisch volgend jaar ook een contract.

En over de collectiviteitskorting: dat is voor een deel vestzak broekzak. Oftewel de maandpremies zijn verhoogd om de korting te kunnen betalen. Grote kans dat je niet de volle mep van het verschil in korting moet betalen.
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe zorgverzekering nodig.

Bericht door San(ne) »

Er zijn 3 vragen waarop ik het antwoord weet.
1. Ervaring FBTO tot nu toe goed. Maar ik heb geen ingewikkelde dingen hoeven declareren.
2. Van Loenen doet geen meta of fms
3. Je kunt tot 3 jaar terug nog rekeningen declareren, maar dat is dan bij de verzekeraar waar je toen een verzekering had met het pakket dat je toen had. De uitgangsdatum is de “DBC-code”. Dat is een of andere code die wordt aangemaakt door de zorgverlener. De aanmaakdatum van deze code bepaalt het factuurjaar. Dus stel de code is in dec 2022 aangemaakt omdat je een operatie hebt gehad, maar je ontvangt de factuur pas na de jaarwisseling, dan moet de declaratie alsnog naar de zorgverzekeraar die je in dec 2022 had. Ook als je al overgestapt bent.

Hopelijk heb je hier iets aan. Zorgverzekering kiezen is een rotwerk, al helemaal als je niet veel te besteden hebt.
Pan-Tastique
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Re: Nieuwe zorgverzekering nodig.

Bericht door Pan-Tastique »

Frederieke schreef: 21 sep 2022, 20:36 Vergis je niet, contracten moeten elk jaar opnieuw afgesloten worden. Dus dit jaar een contract betekent niet automatisch volgend jaar ook een contract.

En over de collectiviteitskorting: dat is voor een deel vestzak broekzak. Oftewel de maandpremies zijn verhoogd om de korting te kunnen betalen. Grote kans dat je niet de volle mep van het verschil in korting moet betalen.
Goed punt, maar het kan wel beide kanten op gaan en dat CZ dadelijk geen contract meer heeft. Dan zit ik bij hen sowieso duurder, dus dan zou ik toch overstappen, maar dan toch een restitutiepolis. (Even erbij zeggen - ze hebben wel een contract met GHC bij de CZ, niet Velsen. Zou dus niks uitmaken daar, blijft die dure restitutiepolis).

Misschien begrijp ik wat je wil zeggen verkeerd, maar wat ik begrijp is dat je bedoelt dat de verzekering net zoveel kost met als zonder korting? /oprecht vraag

De verzekering via mijn vader is nu 156 nogwat, volgens Independer is de gewone prijs van deze verzrkering 165. De gemiddelde verwachte prijsstijging gaat 10 euro zijn; verwacht 175, vorig jaar is onze zvz met 5 euro gestegen dus ik verwacht eerder 170.

Dus ik ben hoe dan ook nogal onnodig duurder uit als een ander het voor 145 kan.
Laatst gewijzigd door Pan-Tastique op 21 sep 2022, 22:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Pan-Tastique
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Re: Nieuwe zorgverzekering nodig.

Bericht door Pan-Tastique »

San(ne) schreef: 21 sep 2022, 21:22 Er zijn 3 vragen waarop ik het antwoord weet.
1. Ervaring FBTO tot nu toe goed. Maar ik heb geen ingewikkelde dingen hoeven declareren.
2. Van Loenen doet geen meta of fms
3. Je kunt tot 3 jaar terug nog rekeningen declareren, maar dat is dan bij de verzekeraar waar je toen een verzekering had met het pakket dat je toen had. De uitgangsdatum is de “DBC-code”. Dat is een of andere code die wordt aangemaakt door de zorgverlener. De aanmaakdatum van deze code bepaalt het factuurjaar. Dus stel de code is in dec 2022 aangemaakt omdat je een operatie hebt gehad, maar je ontvangt de factuur pas na de jaarwisseling, dan moet de declaratie alsnog naar de zorgverzekeraar die je in dec 2022 had. Ook als je al overgestapt bent.

Hopelijk heb je hier iets aan. Zorgverzekering kiezen is een rotwerk, al helemaal als je niet veel te besteden hebt.
Dankje! Ik denk dat FMS hetgeen is wat de meeste problemen op zal leveren inderdaad qua declareren "is dit echt nodig of gewoon ijdelheid". Maar dat denken sommige cis mensen van heel het traject, dus dat is nog een heel lang debat.

Maar ik ben pas een jaar en 2 maanden onderweg, dus dat was ook pas iets voor 2024/25. Ik weet niet of ik tegen die tijd helemaal tevreden ben met mijn gezicht - momenteel is het net hoe het licht erop schijnt of ik overtuigd ben dat ik een jongen zie of dat ik nog altijd geen spat veranderd ben.

Dan kan ik van Loenen inderdaad helemaal van het lijstje "afhalen" en zou ik geen restutiepolis nodig hebben als GHC bij elkaar gelijmd blijft. Maar ja, wat Frederieke noemt is ook weer waar.
Plaats reactie