trachea shave - adamsappel vraag (Meijer)

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Amber Vlinder
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 mei 2017, 01:53
Gender: Vrouw

Re: trachea shave - adamsappel vraag (Meijer)

Bericht door Amber Vlinder »

Lieve meiden,

Even een update na mijn vorige mail van jaren terug; haha.

Je moet soms een lange adam hebben, en vooral als daar Corona tussenkomt en OK-ruimte beperkt is.
Maar op 26 augustus, maar dan wel 2022, heb ik mijn adamsappelcorrectie in de genderkliniek in Bosch en Duin gahd. Deze is uitgevoerd door Brigitte Meijer, en lijkt nog steeds op de techniek die in eerdeere mailtjes hier werd beschreven. Dus een klein sneetje onder de kin van waaruit ze een tunnel maken tussen de huid en het bot richting adamsappel.
Gelukkig is bij mij ook alles goed verlopen, en ze was zelf ook heel tevreden. Nu had ik na de operatie die 45 minuten duurde geen verband rond de plek van de operatie. Er zat alleen een dubbele pleister over het sneetje. De keel was aardig gezwollen, en de huid tussen het sneetje en de kin was erg strak. De hechtingen zouden vanzelf oplossen. Twee uur na de operatie mocht ik al weer naar huis.

Ze heeft me de dag erna nog even gebeld om te vragen hoe het ging. Ik mocht wel douchen, maar moest de plek bij de pleisters een beetje vermeiden. Ik mocht al wel oefeningen doen met draaien van mijn nek en wat strekken van mijn keel. Maar de eerste week mocht ik nog niet masseren.

Qua medicatie had ik een antibioticakuur voor een week, en paracetamol samen met nog een andere pijnstiller waar ik de naam niet meer van weet. Hiermee moest ik een spiegel opbouwen, en die heeft er wel voor gezorgd dat ik helemaal geen pijn heb gevoeld. Maar na 5 dagen ben ik met de 2 pijnstillers gestopt, en verder ook geen last meer gehad. De plek waar ze geschaafd hebben was nog wel gevoelig, en ook bij de pleisters, maar de zwelling naam al aardig af. De huid op de plek van de tunnel was wel aardig dik. Maar de blauwe plekken waren na een weekje helemaal verdwenen; nu viel dat schijnbaar bij mij direct na de operatie ook wel mee.

Bij de controle op 6 september vond ze het er prima uitzien. De stijve huid van het sneetje tot aan de plek van de adamsappel was toen nog ongeveer 2 centimeter breed en wat dik. Ook de huid van mijn kin naar de pleister was nog wel wat strak.
Alles zou met de nodige oefeningen en masseren wel goedkomen.

En ja, nu 3 weken later is het al weer heel wat minder. De huid onder de kin is niet meer strak, maar de plek onder het sneetje is nog wel wat dik. De stijve huid is inmiddels geslonken tot ongeveer 1 centimeter en aardig onregelmatig en dun.

Nog even over mijn stem want daar heb ik nog niet zoveel over gelezen, maar die was in het begin best wel wat lager geworden. Maar na 4 weken was die eigenlijk weer op hetzelfde niveau als voor de operatie.

Dat is wat ik er tot nu toe over kan melden. Zodra alles is weggetrokken zal ik dat hier nog even melden.

Lieve groet,
Amber
Amber Vlinder
Berichten: 71
Lid geworden op: 14 mei 2017, 01:53
Gender: Vrouw

Re: trachea shave - adamsappel vraag (Meijer)

Bericht door Amber Vlinder »

Dag lieve meiden,

De huid van de "tunnel" is nog niet zo soepel als de rest, maar het is niet meer zichtbaar. Ook het litteken is aardig aan het verkleinen, en op afstand nauwelijkszichtbaar.

En over dat zichtbaar zijn wil ik het even hebben. Ik heb vorige week dinsdag 8 november mijn tweede operatie in de FFS fase gehad, voorhoofd en wenkbrauwen, die prima is verlopen maar ben nog lekker bond en blauw en opgezwollen; maar het neemt al wel af. Maar daar wil ik het hier niet over hebben want anders doen we het onderwerp geweld aan; haha.
Het gaat dus om het bijschaven van het bot bij de adamsappel.

Ik ben heel blij dat ik dat bij Brigitte Meijer heb laten doen. Dinsdag lag er een jonge dame naast mij die dit eerder in Almere heeft laten doen nadat ze een brief had gekregen van de KNO-afdeling van het VU. Daarin werd Almere als oplossing aangeboden omdat de wachtlijst bij Brigitte erg groot was. Dezelfde brief heb ik 2 jaar geleden ook gekregen, maar nadat ik wat informatie had ingewonnen, en het een andere arts was die het zou uitvoeren, en dat ze niet via de kin maar via een snee direct over de adamsappel zouden werken, heb ik toen besloten dit niet te laten doen en geduldig op Brigitte te wachten. De jonge dame baalde dat zij nu met een litteken zit opgescheept. Ze wil deze laten weglaseren, maar had zich dus niet laten informeren over de verschillende mogelijkheden. Er is wel een kleine kanttekening, de methode via de kin schijnt wel iets meer risico met zich mee te brengen omdat het dan aan de kennis/ervaring van de arts ligt of deze niet te ver naar beneden gaat waardoor de stembanden wat losser komen te zitten en je een lagere stem krijgt.

Maar het leek mij verstandig om dit hier nog even te plaatsen. Informeer bij de arts die deze operatie gaat uitvoeren welke techniek er gebruikt wordt, en bepaal voor jezelf of je dat wilt.

Lieve groet,
Amber