Nieuwe chat! Zie dit topic.

Vanavond 18:30: debat wijziging Transgenderwet

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Vanavond 18:30: debat wijziging Transgenderwet

Bericht door San(ne) »

https://www.tweedekamer.nl/debat_en_ver ... 2021A07716

Vanavond vindt het debat plaats in de Tweede Kamer over de wijziging van de wet, welke het mogelijk maakt om zonder deskundigenverklaring je lettertje in je paspoort te wijzigen.
Helaas zonder dat de X mee mag doen.

Mocht je zin hebben in een paar uur moddergooien (de PVV heeft in deze zaak de meeste spreektijd aangevraagd..) dan kun je live meekijken.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1326
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Vanavond 18:30: debat wijziging Transgenderwet

Bericht door Marije »

Ik verwacht niet dat het er doorheenkomt. Vanavond zit ik op school maar ik zal de feeds in de gaten houden.

Persoonlijk denk ik dat we de stigmatisering moeten doorbreken. Veel transpersonen zijn (bewust) onzichtbaar. 100% van de mensen in Nederland heeft een transpersoon ontmoet en gesproken maar meestal hebben ze het niet in de gaten gehad.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Vanavond 18:30: debat wijziging Transgenderwet

Bericht door Eva »

Marije schreef: 27 sep 2022, 09:39 Persoonlijk denk ik dat we de stigmatisering moeten doorbreken. Veel transpersonen zijn (bewust) onzichtbaar.
Hoe bedoel je dat exact? Dat meer mensen die een rampzalig verleden achter zich hebben gelaten dat nu wereldkundig moeten maken...?

Ik neem beslist geen voorbeeld aan mezelf. Mensen die stealth leven hebben daar meestal een heel goede reden voor.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 389
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Vanavond 18:30: debat wijziging Transgenderwet

Bericht door Josh »

SGP gaat dus 25 minuten lang allerlei onwaarheden en bangmakerij lopen spuien over zogenaamde maatschappelijke gevolgen. De langste spreektijd voor de partij die erop tegen is omdat ze meer tijd nodig hebben om onzin te verkopen, dan de andere partijen die weten dat feiten voor zich spreken dus die hebben niet zoveel tijd nodig om een punt duidelijk te maken.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1326
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Vanavond 18:30: debat wijziging Transgenderwet

Bericht door Marije »

Eva schreef: 27 sep 2022, 09:53
Marije schreef: 27 sep 2022, 09:39 Persoonlijk denk ik dat we de stigmatisering moeten doorbreken. Veel transpersonen zijn (bewust) onzichtbaar.
Hoe bedoel je dat exact? Dat meer mensen die een rampzalig verleden achter zich hebben gelaten dat nu wereldkundig moeten maken...?

Ik neem beslist geen voorbeeld aan mezelf. Mensen die stealth leven hebben daar meestal een heel goede reden voor.
Geen idee. Maar hoe krijg je die mensen aan het verstand gepeutert dat die hele stigmatisering nergens op slaat? We kunnen dat Lisa van Ginneken toch niet in haar eentje laten doen?
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Vanavond 18:30: debat wijziging Transgenderwet

Bericht door Lise »

Marije schreef: 27 sep 2022, 09:39 Ik verwacht niet dat het er doorheenkomt.
Kennelijk draait het allemaal om de VVD. De rest hoef je niet eens te kijken om te weten wat er gezegd gaat worden.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Vanavond 18:30: debat wijziging Transgenderwet

Bericht door Eva »

Het lag en ligt ten grondslag aan T-Amersfoort en T-Breda: Niet verstoppen; meedoen in de maatschappij.

Ik weet dat er mensen zijn die daardoor moed hebben gevat, maar uiteindelijk toch stealth gaan. In veel gevallen snap ik dat maar al te goed. Je blijft toch de rest van je leven vragen krijgen, soms twijfels ervaren. Ik kan makkelijk praten, ik zit niet meer in vergaderingen met meest mannen die heel wat van zichzelf vinden. Niet iedereen is als persoon geschikt om de halfheimelijke opmerkingen en blikken te weerstaan.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1326
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Vanavond 18:30: debat wijziging Transgenderwet

Bericht door Marije »

Eva schreef: 27 sep 2022, 11:27 Het lag en ligt ten grondslag aan T-Amersfoort en T-Breda: Niet verstoppen; meedoen in de maatschappij.

Ik weet dat er mensen zijn die daardoor moed hebben gevat, maar uiteindelijk toch stealth gaan. In veel gevallen snap ik dat maar al te goed. Je blijft toch de rest van je leven vragen krijgen, soms twijfels ervaren. Ik kan makkelijk praten, ik zit niet meer in vergaderingen met meest mannen die heel wat van zichzelf vinden. Niet iedereen is als persoon geschikt om de halfheimelijke opmerkingen en blikken te weerstaan.
Ik krijg sterk het gevoel dat we een andere definitie hanteren van wat "Stealth" precies betekent...
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1326
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Vanavond 18:30: debat wijziging Transgenderwet

Bericht door Marije »

Lise schreef: 27 sep 2022, 11:24
Marije schreef: 27 sep 2022, 09:39 Ik verwacht niet dat het er doorheenkomt.
Kennelijk draait het allemaal om de VVD. De rest hoef je niet eens te kijken om te weten wat er gezegd gaat worden.
Weten we welke kleine partijen goedkeuren dan? D66 + VVD = 58. Kom je nog 18 tekort.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Vanavond 18:30: debat wijziging Transgenderwet

Bericht door Lise »

Een hele rits linkse partijen (GL, SP, PvdA, Bij1; Denk en Volt dacht ik ook) gaan voor stemmen, of ze moeten op het allerlaatste moment geswitched zijn. Als je Lisa Westerveld op Twitter leest, hoef je daar bij GL in ieder geval niet bang voor te zijn. Dus met de VVD en D66 kom je er dan wel.