Nieuwe chat! Zie dit topic.

Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Serena
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 aug 2020, 23:04
Gender: Vrouw

Re: Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Bericht door Serena »

AnneCeleste schreef: 19 sep 2022, 15:11

Voorlopig ga ik op 1 januari wisselen van verzekeraar (naar eentje die niet onder Achmea valt), en daar doen alsof mijn neus bloed en lekker opnieuw beginnen met een 'eerste' machtigingsaanvraag. Hopelijk is het dan na 3 behandelingen klaar, en anders zijn er nog wel meer verzekeraars.
Wisselen zorgverzekeraars niet onderling gegevens hier over uit? Of dat er ergens een aantekening is gemaakt dat je hier al een keer vergoeding voor hebt gehad?
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Bericht door Brownie »

Alle verzekeraars hanteren nu de criteria uit de VAV werkwijzer van 2022, zie pagina 34 op https://vavolksgezondheid.nl/app/upload ... 30-aug.pdf
Emma Andrea
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2022, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Bericht door Emma Andrea »

Ook voor baard- en snorbeharing geldt dat in beginsel niet gesproken kan worden van een verminking. Andere maatregelen hebben doorgaans een afdoende resultaat. In extreme gevallen kan wel van een verminking sprake zijn.
Ik begrijp niet hoe een mannelijk beharingspatroon op het gezicht niet onder verminking valt. Dat zet mij te denken, in hoeverre wordt ontharing op het gezicht bij cis vrouwen vergoed?
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Bericht door Brownie »

Niet: cis-vrouwen met hirsutisme zijn aangewezen op de aanvullende verzekering. Wat daar de rechtsgronden voor zijn weet ik niet, het staat vreemd genoeg niet in die VAV werkwijzer.
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Bericht door Ylse »

Zojuist de reactie van De Friesland ontvangen. Ze wijzen de vergoeding af. Ik heb er al een telefoontje aan gewaagd en dan zijn ze heel meelevend en alles maar maak maar bezwaar en dan zien we wel. it is werkelijk te gek voor woorden.

Weet iemand een advocaat die hier mee bekend is?
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Bericht door Brownie »

Wat had je behandelaar opgestuurd?
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Bericht door San(ne) »

Emma Andrea schreef: 12 okt 2022, 17:57
Ook voor baard- en snorbeharing geldt dat in beginsel niet gesproken kan worden van een verminking. Andere maatregelen hebben doorgaans een afdoende resultaat. In extreme gevallen kan wel van een verminking sprake zijn.
Ik begrijp niet hoe een mannelijk beharingspatroon op het gezicht niet onder verminking valt. Dat zet mij te denken, in hoeverre wordt ontharing op het gezicht bij cis vrouwen vergoed?
Dat wordt vrijwel niet vergoed bij cis vrouwen. Bij sommige verzekeraars wel vanuit de aanvullende verzekering en dan éénmalig.
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Bericht door AnneCeleste »

Dit jaar heb ik een verzekering genomen bij Stad Holland en zodra het kon hebben we gelijk een machtiging aangevraagd voor elektrisch epileren. Zoals gewend van verzekeraars tegenwoordig wilden ze eerst foto's zien, zodat ze met hun 'experts' konden beoordelen of ik het wel echt nodig had; geen probleem, paar daagjes dysforie voor later minder dysforie (/s).

Vandaag sturen ze een reactie, de machtiging heb ik MAAARRRR alleen gedeeltelijk. Waar komt dat nou vandaan? Ten eerste claimen ze dat mijn huidtherapeut 10 sessies/€1000 had aangevraagd, maar ik krijg er ook maar €750 van vergoed. Reden: "Gedeclareerde bedrag is hoger dan (het tarief) dat wij maximaal vergoeden."
Dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk (ik heb nog zeker meerdere jaren van een uur per week nodig).
Gebruikersavatar
Bregje
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 okt 2015, 22:12
Gender: Vrouw

Re: Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Bericht door Bregje »

Ik heb nu net van de ASR bijna dezelfde brief gekregen. Ben benieuwd of je het op hebt kunnen lossen Emma!

"Waarom betalen wij de kosten niet?
Het Zorginstituut Nederland stelt in 2019 dat het geregeld harsen, eventueel in combinatie met make-up, doorgaans een afdoende vrouwelijk resultaat geeft. In extreme gevallen, waarin sprake is van een uitgesproken donkere baard- en snorgroei volgens een typisch mannelijk patroon, waarbij binnen een halve dag na het scheren een duidelijke donkere waas opkomt, die opnieuw geschoren moet worden en die ook niet anderszins onder controle kan worden gehouden (bijvoorbeeld door middel van geregeld harsen), kan als ernstig misvormend worden aangemerkt. In dat geval kan gesproken woren van een verminking en is vergoeding ten laste van de basisverzekering dus mogelijk.
Aan de hand van deze aanvraag in combinatie met de uitspraak van het Zorginstituut Nederland in 2019 wordt geconcludeerd dat er in dit geval geen sprake (meer) is van een donkere baard- en snorgroei volgens een typisch mannelijk patroon, waarbij binnen een halve dag na het scheren een duidelijke donkere waas opkomt, die opnieuw geschoren moet worden en die ook niet anderszins onder controle kan worden gehouden. Er kan niet gesproken worden van een verminking en derhalve is verzekerde niet aangewezen op nogmaals 10 behandelingen."
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Bericht door Annabel »

Bregje schreef: 18 dec 2023, 16:34 Aan de hand van deze aanvraag in combinatie met de uitspraak van het Zorginstituut Nederland in 2019
Interessant, heb je een referentie van de uitspraak van het Zorginstituut uit 2019? Volgens mij klopt dit namelijk van geen meter.
De tekst die genoemd wordt 'donkere haren' 'en een halve dag' komen uit een advies uit 2007, welke in (september) 2008 is vernieuwd.
Deze vernieuwing staat ook genoemd in de 'VAV Werkwijzer beoordeling behandelingen van plastisch-chirurgische aard, versie 2021' welke door elke zorgverzekeraar wordt gehanteerd. De huidige regels spreken niet van donkere haren en ook niet van een halve dag. Het is 24 uur na scheren.

Het blijft echter lastig om machtigingen te krijgen na een paar verlengingen.