Nieuwe chat! Zie dit topic.

Naam wijzigen Basic Fit

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Marly
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 feb 2022, 15:20
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Naam wijzigen Basic Fit

Bericht door Marly »

Hoi allemaal,

Ik sport al een hele tijd bij Basic fit en heb mijn abonnement nog staan op mijn oude roepnaam. Nu stuurde ik een berichtje naar de Basic fit klantenservice met de vraag of ze mijn oude roepnaam konden vervangen met mijn nieuwe. Ik kreeg naar lang heen en weer gemail het antwoord dat ze alleen met officiële voornamen werken zoals ze staan op mijn ID kaart en als ik mijn naam op mijn ID kaart heb laten wijzigen dat ik dan ook mijn naam bij Basic fit kan laten wijzigen. Zijn er meer mensen die tegen dit soort dingen zijn aangelopen? En hoe zijn jullie hier mee omgegaan?
Gebruikersavatar
EvelienArts
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 nov 2015, 13:53
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Boxmeer

Re: Naam wijzigen Basic Fit

Bericht door EvelienArts »

Hey,

Alleen tegen aangelopen bij zorgverzekering omdat dat automatisch gaat via BRP. Maar naar mijn weten hoeft een sportschool toch niet je officiele naam te gebruiken? Mijn sportschool heeft mij vanaf begin met mijn nieuwe naam opgeschreven ook al was ik toen nog niet in sociale transitie.
04-09-21 volledig uit de kast
10-02-22 aanpassing voornaam/geslacht BRP
03-03-22 eerste gesprek de vaart
29-08-22 start HRT
20-09-23 verwijzing SRS
14-12-23 start MKVelsen t.b.v. SRS
23-04-24 SRS bij MKVelsen :hbeat:
Marly
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 feb 2022, 15:20
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Re: Naam wijzigen Basic Fit

Bericht door Marly »

Lijkt mij ook niet dat ze mijn officiële naam moeten gebruiken. Dan doen ze nu namelijk ook niet, maar ze weigeren het te veranderen
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Naam wijzigen Basic Fit

Bericht door Emma »

Je kunt je beroepen op het inzage- en correctierecht volgens de AVG. Bovendien heeft een sportschool niet de plicht je te identificeren, zoals een bank dat heeft, wat ook weer inhoudt dat er geen grond is om je om je ID te vragen. Ze zullen dus gewoon wel *moeten*. Helemaal omdat bij veel mensen de naam in de BRP helemaal niets met de roepnaam te maken heeft. Ik heb iemand gekend met de roepnaam 'Chantal' terwijl haar officiele naam iets van 'Maria' was, omdat haar vader bij de geboorteaangifte te erg van de kaart was om zich de naam te herinneren die hij met zijn vrouw had uitgekozen, en toen maar met de officiële eerste voornaam van zijn moeder of schoonmoeder op de proppen kwam.

Maar de andere kant van dit verhaal is dat je dit waarschijnlijk niet op korte termijn gaat winnen. Je kunt, als je dit niet erg genoeg vindt om weg te gaan bij Basic Fit, je contract opzeggen en daaarna gewoon een nieuw contract afsluiten. En anders denk ik dat er best anderen zijn waar je welkom bent.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Marly
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 feb 2022, 15:20
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Re: Naam wijzigen Basic Fit

Bericht door Marly »

Daar ben ik uiteindelijk ook bang voor. Ik ben er nog niet over uit of ik dan een nieuw contract afsluit of ergens anders ga kijken. Basic fit is namelijk flink stuk goedkoper dan de rest. Ik vind het ook wel belangrijk dan zo'n grote organisatie een keer hierop word aangesproken, maar ben bang dat ik alleen niet zover kom.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Naam wijzigen Basic Fit

Bericht door Danielle »

En anders bestel je een Lichtbildausweis met de gegevens die jij er zelf op wil hebben. Zoals Emma zegt heeft een sportschool geen noodzaak om je echte ID bewijs te vragen. Ik heb er twee, eentje met echte data, maar geen adres en alleen mijn eerste voornaam en eentje met fantasie data.

N.B.: voor je teveel in je hoofd haalt met zo'n pasje: het ziet eruit als een echte ID-kaart en voldoet aan alle standaarden enzo. Maar het is niets meer waard dan een lidmaatschapspasje van de sportschool. Ga je er niet mee legitimeren waar wel om officiële ID wordt gevraagd. Er zijn plekken om er geintjes mee uit te halen, de douane op Schiphol is er niet één van.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Naam wijzigen Basic Fit

Bericht door Frederieke »

Ik weet het niet. Voordat ik met fake id bewijzen op de proppen kom zou ik gewoon een brief sturen via de website. Met een aangepaste versie van wat Emma schreef. En vermelden dat je anders een klacht indient bij de autoriteit persoonsgegevens. En dat desnoods ook gewoon doen.

Groetjes, Frederieke.
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Naam wijzigen Basic Fit

Bericht door San(ne) »

Ik denk dat een sportschool als basic fit (en dan vooral de marketingafdeling) ineens heel flexibel wordt als je een openbare klacht op hun sociale media plaatst ;)

Enige nadeel: waarschijnlijk gaan er erg veel transfobe droeftoeters op je bericht reageren. Snap ook als je daar geen zin in hebt.
Marly
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 feb 2022, 15:20
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Re: Naam wijzigen Basic Fit

Bericht door Marly »

Fake id lijkt mij ook niet de oplossing. Ik heb eerst nog netjes een mail gestuurd. Mocht hier negatief op worden gereageerd dan ben ik wel van plan om hier een klacht over in te dienen. Openbare klacht twijfel ik of ze dat echt serieus nemen, en ik heb inderdaad ook niet heel veel zin in alle andere reacties die daarop komen
Marly
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 feb 2022, 15:20
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Re: Naam wijzigen Basic Fit

Bericht door Marly »

Even een kleine update, ik heb uiteindelijk nogmaals een boze mail gestuurd, geen antwoord. En daarna het geprobeerd via facebook messenger. Daar kreeg ik een hele aardige medewerker te spreken, die zonder problemen mijn naam en emailadres heeft gewijzigd. Of het nou aan het beleid van Basic-Fit ligt of aan de mederwerkers weet ik niet. Maar ben blij dat het in ieder geval is geregeld.