Nieuwe chat! Zie dit topic.

Ontharen en orchidectomie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Ontharen en orchidectomie

Bericht door Annabel »

Frederieke schreef: 09 okt 2022, 12:53 Ben trouwens wel benieuwd wat 'radicale' in deze context inhoudt.
Ja dat vroeg ik mij ook af, maar gelukkig is het antwoord snel gevonden:
Typen orchidectomie
Er zijn ruwweg twee chirurgische methoden voor orchidectomie: eenvoudige (via de balzak; het scrotum) en radicale (via de lies). De keuze voor een methode hangt af van de aandoening waarvoor de operatie nodig is. Bij een eenvoudige orchidectomie maakt de arts een kleine insnijding in de balzak. Via deze insnijding verwijdert hij de zaadbal. Bij orchidectomie via de lies maakt de arts een horizontale insnijding in het onderste gedeelte van de buik. Daarna duwt hij de zaadbal omhoog en verwijdert deze via de insnijding. In sommige gevallen wordt een laparoscopische verwijdering (kijkoperatie) van de zaadbal uitgevoerd. Dit is bijvoorbeeld het geval bij torsie van een niet-ingedaalde zaadbal. Bij deze procedure worden instrumenten via kleine openingen in de huid in de buik ingebracht.
bron

Weer wat geleerd :)
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Ontharen en orchidectomie

Bericht door Frederieke »

Annabel schreef: 09 okt 2022, 13:34 Ja dat vroeg ik mij ook af, maar gelukkig is het antwoord snel gevonden:

(...)
Lazy me... Dankjewel 👍 😊

Groetjes, Frederieke.
Evy1946
Berichten: 218
Lid geworden op: 13 apr 2021, 13:49
Gender: Transgender
Locatie: Nootdorp

Re: Ontharen en orchidectomie

Bericht door Evy1946 »

Gaat nu eindelijk goed. De rechter testes is op medische grond verwijderd dmv een operatie via de lies/buik. De bal was totaal verschrompeld.
Helaas dus maar 1 dus.
Gebruikersavatar
intrans
Berichten: 700
Lid geworden op: 29 mar 2013, 17:06
Gender: Trans MtF

Re: Ontharen en orchidectomie

Bericht door intrans »

Ontharen moet alleen voor de SRS, 7 jaar geleden ook orchi gedaan en niks over ontharing meegekregen.