Nieuw seizoen "hij, zij, hen" (vroeger "hij is een zij")!

Nieuwsberichten
Plaats reactie
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Nieuw seizoen "hij, zij, hen" (vroeger "hij is een zij")!

Bericht door xxman »

Iemand anders die ook graag "hij, zij, hen" kijkt op npo?

Vroeger heette dit "hij is een zij", ik heb toen ik net uit de kast was alle seizoenen gekeken en ik vind het een heel leuk programma. In dit nieuwe seizoen zitten ook veel trans mannen en dat is fijn voor de herkenning. Mensen die het nog niet kennen, aanrader!

Je volgt trans mensen die in verschillende stadia van hun transitie zijn. Je krijgt een intiem inkijkje in hun leven, hoe hun vrienden en familie erop reageren, welke operaties ze doen en hoe dat voor ze is en nog meer. Ook een erg goed programma voor naasten en te leren over het trans-zijn als je er nog weinig vanaf weet.


https://www.npostart.nl/hij-zij-hen
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Nieuw seizoen "hij, zij, hen" (vroeger "hij is een zij")!

Bericht door Simão »

Ja, ik kijk al jaren via uitzending gemist.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
SandraS
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 mei 2022, 21:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Nieuw seizoen "hij, zij, hen" (vroeger "hij is een zij")!

Bericht door SandraS »

Ik ben er dit seizoen mee begonnen, maar ik ben bezig de eerdere seizoenen terug te kijken op NPO start. Echt een aanrader. Ik heb al wel veel meegekregen van MtF transities, maar van FtM wist ik nog niet zoveel. Beiden komen uitvoerig aan bod.
Do one thing every day that scares you! —Mary Schmich
  • 2021-05-29 - Mijn ei gebarsten
  • 2022-01-12 - Ingeschreven bij De Vaart
  • 2022-05-19 - Intake De Vaart Zwolle
  • 2022-10-10 - Start behandeling De Vaart (Almere)
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw seizoen "hij, zij, hen" (vroeger "hij is een zij")!

Bericht door San(ne) »

Ik kijk het ook altijd. Ik vind eerlijk gezegd het format een beetje kinderachtig. Het lijkt meer een beetje tieners of leken als doelgroep te hebben.

Ik had graag wat meer diepgang gezien, maar ben dan denk ik niet de doelgroep. Het gevoel bekruipt mij een beetje dat het programma vooral is gemaakt om “het klootjesvolk” heel voorzichtig met zijden handschoentjes aan te leren wat transgender/non-binair is.
Ook een nobel doel, maar ik kijk liever iets dat wat meer op het randje is.
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Nieuw seizoen "hij, zij, hen" (vroeger "hij is een zij")!

Bericht door Simão »

San(ne) schreef: 06 nov 2022, 08:39 Ik kijk het ook altijd. Ik vind eerlijk gezegd het format een beetje kinderachtig. Het lijkt meer een beetje tieners of leken als doelgroep te hebben.
Dat is ook zo. Het is geen programma voor transmensen specifiek, maar meer ter informatie voor mensen die er niets of niet zoveel van af weten. En dat was hard nodig. Mensen kunnen rare ideeën hebben over trans gender personen.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Nieuw seizoen "hij, zij, hen" (vroeger "hij is een zij")!

Bericht door Simão »

Simão schreef: 09 nov 2022, 20:31
San(ne) schreef: 06 nov 2022, 08:39 Ik kijk het ook altijd. Ik vind eerlijk gezegd het format een beetje kinderachtig. Het lijkt meer een beetje tieners of leken als doelgroep te hebben.
Dat is ook zo. Het is geen programma voor transmensen specifiek, maar meer ter informatie voor mensen die er niets of niet zoveel van af weten. En dat was hard nodig. Mensen kunnen rare ideeën hebben.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: Nieuw seizoen "hij, zij, hen" (vroeger "hij is een zij")!

Bericht door xxman »

San(ne) schreef: 06 nov 2022, 08:39 Ik kijk het ook altijd. Ik vind eerlijk gezegd het format een beetje kinderachtig. Het lijkt meer een beetje tieners of leken als doelgroep te hebben.

Ik had graag wat meer diepgang gezien, maar ben dan denk ik niet de doelgroep. Het gevoel bekruipt mij een beetje dat het programma vooral is gemaakt om “het klootjesvolk” heel voorzichtig met zijden handschoentjes aan te leren wat transgender/non-binair is.
Ook een nobel doel, maar ik kijk liever iets dat wat meer op het randje is.
Heb je wat aanraders van wat jij graag kijkt?
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: Nieuw seizoen "hij, zij, hen" (vroeger "hij is een zij")!

Bericht door xxman »

San(ne) schreef: 06 nov 2022, 08:39 Ik kijk het ook altijd. Ik vind eerlijk gezegd het format een beetje kinderachtig. Het lijkt meer een beetje tieners of leken als doelgroep te hebben.

Ik had graag wat meer diepgang gezien, maar ben dan denk ik niet de doelgroep. Het gevoel bekruipt mij een beetje dat het programma vooral is gemaakt om “het klootjesvolk” heel voorzichtig met zijden handschoentjes aan te leren wat transgender/non-binair is.
Ook een nobel doel, maar ik kijk liever iets dat wat meer op het randje is.
Ik ben het trouwens wel deels met je eens. De insteek lijkt duidelijk niet-transpersonen. Maar ik denk dat het programma wel netto een goede invloed heeft, en ik vind de mensen die meedoen altijd erg sympathiek en interessant.
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Nieuw seizoen "hij, zij, hen" (vroeger "hij is een zij")!

Bericht door Frederieke »

San(ne) schreef: 06 nov 2022, 08:39 Ik had graag wat meer diepgang gezien, maar ben dan denk ik niet de doelgroep. Het gevoel bekruipt mij een beetje dat het programma vooral is gemaakt om “het klootjesvolk” heel voorzichtig met zijden handschoentjes aan te leren wat transgender/non-binair is.
Ook een nobel doel, maar ik kijk liever iets dat wat meer op het randje is.
Ik ben super blij met het programma zoals het nu is.

Allereerst heeft dit programma mijn schoonouders en mijn eega enorm geholpen in de acceptatie fase en indirect mijzelf dus ook. Mijn schoonouders bekeken letterlijk elke aflevering en praatten er ook over met ons en hun andere kinderen.

Als het programma meer het 'randje' zou opzoeken, had ons dat niet geholpen. En ik denk dat het dan juist voor transfoben en -critici voer zou zijn om het publieke debat verder te verzieken. Als je wilt dat er een nieuwe transgender wet komt moet je niet die kant op denk ik.

De rough edges zijn wat mij betreft meer geschikt voor kanalen als YouTube dan voor de publieke omroep. Maar ik kan me vergissen natuurlijk 😘

Groetjes, Frederieke.
Plaats reactie