Bedrijfsarts vertellen over operatie?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie
Celias13
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2020, 17:10
Gender: Trans FtM

Bedrijfsarts vertellen over operatie?

Bericht door Celias13 »

Hoi hoi,

Op 21-10 heb ik baarmoeder plus eierstokverwijdering gedaan in Gender clinic. Voor het herstel staat zo’n 6 weken. Nu doe ik een zware baan die fysiek veel van mij vraagt. Ik wil me dus aan die 6 weken houden. Nu kreeg ik een brief van de bedrijfsarts i.v.m mijn verzuim. Ik vind het alleen moeilijk wat ik moet zeggen. Ik en mijn leidinggevende hebben afgesproken om mij gewoon ziek te melden zonder echt aan te duiden wat mijn ziekte beeld inhoud (ik deel deze operatie het liefst niet met jan en alleman vanwege dysforie)

Kan de bedrijfsarts zeggen dat deze operatie niet noodzakelijk was en verlies ik dan mijn inkomsten? Hebben meer mensen ervaring met transitie operaties en verlof/ziekteverlof.

Groetjes
Hal
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Bedrijfsarts vertellen over operatie?

Bericht door Hal »

Nee, de bedrijfsarts gaat daar in principe niet over. De bedrijfsarts gaat erover of je je houdt aan datgene wat wordt afgesproken over je herstel en over of je alweer capaciteit hebt om te werken. Als je aangeeft dat je een operatie hebt ondergaan in de buikregio waarbij er dingen verwijderd zijn en waardoor je veel hechtingen hebt waardoor je zes weken niet mag tillen, dan is dat wat ze in de gaten houden.

Mijn ervaringen met een bedrijfsarts waren overigens zeer positief toen ik de borstverwijderende operatie had. Ja, ze waren nieuwsgierig en stelden vragen (ik nodigde dat expliciet uit maar dat was mijn keuze en dat hoef jij dus niet te doen - je kunt eerlijk zeggen dat je het moeilijk vindt om over de details van de operatie te praten), en toen mijn herstel veel langzamer bleek te gaan dan gedacht (een vervelende reactie op de narcose), waren _zij_ degenen die zowel bij mij als mijn leidingevenden ervoor zorgden dat ik ook echt alle rust nam die ik nodig had en niet te snel alweer pushte om aan het werk te gaan. Uiteindelijk was ik pas na 3 maanden weer fulltime aan de slag, en daar is geen onvertogen woord over gezegd.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Plaats reactie