Zorgverzekeringen 2023

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Zorgverzekeringen 2023

Bericht door San(ne) »

Ha, de gekte omtrent overstappen van zorgverkering is weer begonnen.
Hier hebben vast meer mensen vragen over, dus ik dacht: ik start er een topic voor.

Ikzelf heb ook een vraag, dus laat ik daar mee beginnen. Ik moet overstappen op een restitutiepolis volgend jaar. Heb eerder alleen maar budget naturapolissen gehad. Ik heb de restitutiepolis nodig voor een mastectomie bij Van Loenen (MC Bloemendaal).

Als goedkoopste optie voor de restitutiepolis komt "Stad Holland" naar voren (€140 p.m., zonder aanvullende modules). Ik heb hier nog nooit van gehoord. Iemand hier goede/slechte ervaringen mee?
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Zorgverzekeringen 2023

Bericht door Emma »

Stad Holland is van DSW. Het is wel een 'zelfstandige' verzekeraar maar ga er maar van uit dat wat je over DSW leest, ook voor Stad Holland geldt.

https://www.zorgwijzer.nl/faq/welke-zor ... rs-zijn-er
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
427lyn
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 jun 2021, 22:28
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Zorgverzekeringen 2023

Bericht door 427lyn »

Emma schreef: 15 nov 2022, 18:30 Stad Holland is van DSW. Het is wel een 'zelfstandige' verzekeraar maar ga er maar van uit dat wat je over DSW leest, ook voor Stad Holland geldt.

https://www.zorgwijzer.nl/faq/welke-zor ... rs-zijn-er
Is dat goed nieuws of slecht nieuws? Of is dat te kort door de bocht?
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Zorgverzekeringen 2023

Bericht door Emma »

427lyn schreef: 15 nov 2022, 23:17
Is dat goed nieuws of slecht nieuws? Of is dat te kort door de bocht?
Waardeoordelen over zorgverzekeringen zijn gevaarlijk terrein. Waar de een lovend is over vergoedingen en flexibiliteit, loopt de ander tegen metershoge betonnen muren, en andersom... en het wisselt ook nog eens per jaar of zo.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Zorgverzekeringen 2023

Bericht door Frederieke »

Ik heb hen reeds een aantal vragen gesteld via WhatsApp. Waaronder over de relatie met DSW, of ze een zuivere restitutiepolis bieden (DSW namelijk niet), of ze de machtiging voor gezichtsontharing overnemen en het acceptatiebeleid voor aanvullende verzekeringen.

Reactie:

Goedemiddag Frederieke, bedankt voor je vragen. Ik kijk graag voor je na hoe dit allemaal zit. Het is op dit moment best druk. Ik verwacht donderdag bij je terug te zijn. Groetjes, _naam_ 😊

Zodra ik meer weet, zal ik het hier posten.
Josh
Berichten: 389
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Zorgverzekeringen 2023

Bericht door Josh »

FBTO (waar ik nu zit) zet zijn restitutiepolis om naar een combinatiepolis en zal dan in 2023 €141,95 per maand kosten. Hiermee kan je echter nog steeds 100% vergoed krijgen bij MC Bloemendaal. Je kunt dus ook even kijken welke andere combinatiepolissen zeker 100% vergoeden voor MC Bloemendaal.

Het is een combinatiepolis geworden omdat er 2 uitzonderingen zijn gemaakt op hun restitutiepolis:

Vergoeding GGZ en Wijkverpleging vanaf 1 januari 2023
U heeft de FBTO Zorgverzekering Basis Vrij. Dat betekent dat u zelf uw zorgverlener kiest en altijd 100% vergoed krijgt van het wettelijke of marktconforme tarief. Het maakt dus niet uit of uw zorgverlener wel of geen contract met ons heeft. Vanaf 1 januari 2023 gelden daarvoor 2 uitzonderingen: heeft FBTO geen contract met een GGZ zorgverlener en/of Wijkverpleegkundige? Dan krijgt u een maximale vergoeding van 75% van het gemiddeld bedrag dat we met zorgverleners hebben afgesproken.

Goed om te weten, kiest u bij GGZ of Wijkverpleging voor een zorgverlener die wel een contract heeft met FBTO? Dan verandert er niets. U krijgt dan gewoon 100% vergoed.

Uw restitutiepolis wordt een combinatiepolis
Door deze uitzonderingen verandert uw zorgverzekering van een restitutie- naar een combinatiepolis.

Ik denk dat ik bij FBTO blijf, omdat als ik over zou stappen dan is de enige alternatief waar ik enigszins vertrouwen in heb: asr
Maar die kost dan €156,50 per maand

Ik zit nu bij PsyTrans dus voor gesprekken in het komende jaar zal ik dan elke keer 25% zelf moeten betalen als ik bij FBTO blijf. Aangezien de gesprekken nu vooral update/voortgang gesprekken zijn elke x aantal maanden, zal dit hooguit 15-30 minuten zijn wat dus €25-50 ongeveer kost dus zou ik ongeveer €6-12 moeten bijbetalen. Uiteindelijk is dat nog steeds goedkoper dan de meerprijs van de asr restitutiepolis.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Zorgverzekeringen 2023

Bericht door Lise »

Josh schreef: 16 nov 2022, 09:59 Ik zit nu bij PsyTrans dus voor gesprekken in het komende jaar zal ik dan elke keer 25% zelf moeten betalen als ik bij FBTO blijf. Aangezien de gesprekken nu vooral update/voortgang gesprekken zijn elke x aantal maanden, zal dit hooguit 15-30 minuten zijn wat dus €25-50 ongeveer kost dus zou ik ongeveer €6-12 moeten bijbetalen. Uiteindelijk is dat nog steeds goedkoper dan de meerprijs van de asr restitutiepolis.
Zoals ik dit begrijp (maar check het vooral), hanteert FBTO een overgangsjaar voor GGZ waar je per 1 januari 2023 (of zoiets) al onder behandeling stond. Je hebt dan dus nog een volledige vergoeding in 2023 bij Psytrans, in 2024 niet meer.
Josh
Berichten: 389
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Zorgverzekeringen 2023

Bericht door Josh »

Lise schreef: 16 nov 2022, 10:17
Josh schreef: 16 nov 2022, 09:59 Ik zit nu bij PsyTrans dus voor gesprekken in het komende jaar zal ik dan elke keer 25% zelf moeten betalen als ik bij FBTO blijf. Aangezien de gesprekken nu vooral update/voortgang gesprekken zijn elke x aantal maanden, zal dit hooguit 15-30 minuten zijn wat dus €25-50 ongeveer kost dus zou ik ongeveer €6-12 moeten bijbetalen. Uiteindelijk is dat nog steeds goedkoper dan de meerprijs van de asr restitutiepolis.
Zoals ik dit begrijp (maar check het vooral), hanteert FBTO een overgangsjaar voor GGZ waar je per 1 januari 2023 (of zoiets) al onder behandeling stond. Je hebt dan dus nog een volledige vergoeding in 2023 bij Psytrans, in 2024 niet meer.
Ah dat zou helemaal mooi zijn dan. Bedankt voor de info!
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Zorgverzekeringen 2023

Bericht door Ylse »

Ik denk dat het handig is om rekening te houden met het feit dat een aantal verzekeraars per 1 januari geen 100% restitutiepolis meer aanbieden.

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... f-per-2023
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Zorgverzekeringen 2023

Bericht door Frederieke »

Josh schreef: 16 nov 2022, 09:59 (...)

Ik denk dat ik bij FBTO blijf, omdat als ik over zou stappen dan is de enige alternatief waar ik enigszins vertrouwen in heb: asr
Maar die kost dan €156,50 per maand

Ik zit nu bij PsyTrans dus voor gesprekken in het komende jaar zal ik dan elke keer 25% zelf moeten betalen als ik bij FBTO blijf. Aangezien de gesprekken nu vooral update/voortgang gesprekken zijn elke x aantal maanden, zal dit hooguit 15-30 minuten zijn wat dus €25-50 ongeveer kost dus zou ik ongeveer €6-12 moeten bijbetalen. Uiteindelijk is dat nog steeds goedkoper dan de meerprijs van de asr restitutiepolis.
Goed punt, die overweging maak ik ook, maar mijn echtgenote loopt parallel haar eigen GGZ traject, met een praktijk waarmee mogelijk wel een contract wordt afgesloten. Dus afwachten...

Wat betreft Psytrans, check even welke codes bij de gesprekken horen die je nog verwacht. Elk gesprek heeft zijn eigen tarief. Dit jaar waren dat bijvoorbeeld

GZ psycholoog consulten
- GZ behandeling, 60 minuten CO 0627
- GZ diagnostiek, 60 minuten CO 0562
- GZ behandeling, 120 minuten CO 1017
- GZ diagnostiek, 120 minuten CO 0952

WO psycholoog (consulten met behandelaar)
- Behandeling, 60 minuten CO 0586
- Diagnostiek, 60 minuten CO 0521
- Behandeling, 120 minuten CO 0976
- Diagnostiek, 120 minuten CO 0911

Psytrans hanteert de NZA tarieven, die zijn te vinden op https://zorgprestatiemodel.nza.nl/ en zijn hoger dan je denkt. Reken jezelf niet te snel rijk, dan ben je achteraf armer dan je dacht ☺️

Groetjes, Frederieke.
Plaats reactie