Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Demitri
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 okt 2022, 16:13
Gender: Trans FtM

Re: Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Bericht door Demitri »

Momenteel lees ik "De ballade van slangen en zangvogels" van Suzanne Collins
De hoofdpersonage boeide mij al in de boeken van de hongerspelen. Daarbij graaf ik graag in mensen hun verleden om te zien waarom ze zijn zoals te zijn. Dit boek werpt daar een mooi licht op.
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Bericht door Simão »

In het portugees: A Malinche , vertaald uit het spaans over de indiaanse die als slavin in de groep van Cortés terechtkomt in de tijd van de veroveringen in Mexico in vijftienhonderd zoveel en zijn liefje en vertaler wordt. Het is een waargebeurd gegeven maar soort van magish realsitisch en leest best lastig en hoewel een kort boek, kom ik er niet snel door heen en ondertussen ben ik dan maar voor de ontspanning begonnen aan, in het engels: Bond Street Story, een boek uit 1959, een feest van herkenning voor mensen van mijn generatie.
Ik heb nog heel wat te lezen als ik door mijn reading jar moet aar de titels inzitten van de boeken die ik tweedehands heb aangeschaft en nog niet gelezen, maar voor het jaar had ik een challenge van 50 boeken gezet en dat ga ik halen, ik zit nu op 43.
Ik moet ondertussen ook nog schrijven aan mijn eigen boek en dat schiet niet op. Maar met de slechtere dagen op komst zal er wel schot in komen nu.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Bericht door San(ne) »

San(ne) schreef: 30 okt 2022, 20:22 Wormmaan van Mariken Heitman. Bijzonder boek over hoe de mens is vergeten slechts een onderdeel te zijn van alles, in plaats van het middelpunt. Het boek bevat ook een aantal interessante passages over gender.
Boek uit, echt de moeite waard als je van literatuur houdt. Favoriete passage (want wie herkent deze bullshit smalltalk niet..):
Wormmaan.png
Dante
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 nov 2018, 12:28
Gender: Non-binair

Re: Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Bericht door Dante »

San(ne) schreef: 01 nov 2022, 14:20
San(ne) schreef: 30 okt 2022, 20:22 Wormmaan van Mariken Heitman. Bijzonder boek over hoe de mens is vergeten slechts een onderdeel te zijn van alles, in plaats van het middelpunt. Het boek bevat ook een aantal interessante passages over gender.
Boek uit, echt de moeite waard als je van literatuur houdt. Favoriete passage (want wie herkent deze bullshit smalltalk niet..):

Wormmaan.png
Jaaaaa, geweldig boek inderdaad. Ik vond vooral de conversatie middels de wormen in de kelder geniaal!
Heb jij het eerste boek gelezen, De Wateraap?
Ik nog niet. Ben bang dat dat dan een beetje tegenvalt.
Dante
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 nov 2018, 12:28
Gender: Non-binair

Re: Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Bericht door Dante »

Heb net Het Walvistheater uit. Een perfecte mix van realiteit en magie.
Nu na lang aarzelen begonnen aan de bestseller daar waar de rivierkreeften zingen. En ik moet zeggen, ook ik word ondergedompeld in het toch wel enigszins zoetsappige verhaal en doet het me verlangen naar een leven in de middle of nowhere. Één met de natuur.
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Bericht door San(ne) »

Dante schreef: 20 nov 2022, 10:09
San(ne) schreef: 01 nov 2022, 14:20
San(ne) schreef: 30 okt 2022, 20:22 Wormmaan van Mariken Heitman. Bijzonder boek over hoe de mens is vergeten slechts een onderdeel te zijn van alles, in plaats van het middelpunt. Het boek bevat ook een aantal interessante passages over gender.
Boek uit, echt de moeite waard als je van literatuur houdt. Favoriete passage (want wie herkent deze bullshit smalltalk niet..):

Wormmaan.png
Jaaaaa, geweldig boek inderdaad. Ik vond vooral de conversatie middels de wormen in de kelder geniaal!
Heb jij het eerste boek gelezen, De Wateraap?
Ik nog niet. Ben bang dat dat dan een beetje tegenvalt.
Nee, Wormmaan nog niet gelezen, maar ga ik wel doen.
Ik moet zeggen dat de wormenpassage in de kruipruimte me ook het meest is bijgebleven, maar ik er nog niet helemaal uit ben wat precies de symboliek is en hoe het zich verhoudt tot het hoofdverhaal.
Ik denk dat ik dat nogmaals moet lezen of er over moet spreken met mensen om de diepgang te begrijpen.

Wat is jouw idee over de functie van de passage?
Dante
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 nov 2018, 12:28
Gender: Non-binair

Re: Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Bericht door Dante »

Mijn idee over de passage, van wat er althans is blijven hangen is dat het een soort innerlijke monoloog was van de hoofdpersoon, middels de metafoor van de wormen om zichzelf een schop onder dienst kont te geven om "gewoon" te gaan leven in plaats van alles maar te overdenken en beschouwen en analyseren. Ik herinner me uit mijn hoofd nog zoiets als, worm is de vorm. Dat kwam een paar keer terug om denk ik aan te geven dat het geen issue is wie of wat je bent en de vorm van je lichaam is dat wat het is. Ga ermee leven.
Zoiets was mijn gedachtegang toen.
Moet nu lachen om het woord gedachtegang, omdat wormen gangen maken in de aarde waardoor het een soort van hersenen worden :-)
Aurora_NL
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jun 2023, 12:49
Gender: Onzeker
Locatie: Brabant

Re: Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Bericht door Aurora_NL »

Op dit moment lees ik het boek van Elliot Page, Pageboy.
Ik vind het tot nu toe een heel mooi boek, waarin ik veel herken en er puzzelstukjes op de plek vallen voor me.
RoosRoos
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 okt 2023, 13:46
Gender: Onzeker

Re: Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Bericht door RoosRoos »

Hermann Hesse, reis naar het morgenland
Roos, daar ben je, eindelijk.
Lang heb je moeten wachten.
En toch was je er steeds
In mijn verborgen gedachten.
Christa
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 aug 2022, 14:56
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Gelderland

Re: Welke boek lees je nu of heb je laatst gelezen?

Bericht door Christa »

Op dit moment lees ik "NIEUWE NAMEN levensverhalen van transgender ouderen".
Mijn vriendin/partner had deze voor mij besteld en kreeg deze gisteren per post met de naam die je hier ook ziet. Mijn eerste post met die naam en alleen dat deed al veel met mij. Het Boek is mooi geschreven en heel fijn om te lezen. Zeker omdat ik niet meer bij de jeugd behoor en nu (pas) toe begin te geven aan mij zelf, maar ook soms twijfel, niet over mijn gevoelens maar of ik niet te laat ben. De verhalen die ik nu heb gelezen helpen mij het vanuit verschillende invalshoeken te bekijken en zie hierdoor ook voor mijn de puzzelstukjes op zijn plaats vallen. Het stimuleert mij ook meer te willen gaan ervaren en wellicht ook contact te zoeken. De verhalen raken me ook emotioneel en doen me wat.
:hbeat: Besef: Mijn identiteit zit tussen mijn oren niet tussen mijn benen. :hbeat:
Plaats reactie