FFS: plan van aanpak voor verzekeringsdekking?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Sydney1990
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 apr 2021, 00:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen/hun

FFS: plan van aanpak voor verzekeringsdekking?

Bericht door Sydney1990 »

Hoi!

Ik ben van plan om mijn FFS te laten doen bij Facialteam in Marbella (Spanje). Ik ben bij hen op consult geweest, en heb een offerte gekregen. Mijn genderteam (T-Cendent) is bezig met de verwijsbrief, en ik hoop dat ik alles in januari naar de verzekering kan sturen.

Ik heb meegekregen dat verzekeraars ongelooflijk moeilijk doen bij het vergoeden van FFS. Ik heb elders om meer informatie gevraagd en heb het 'stappenplan' (in de bijlage) gekregen van een trans vrouw die haar FFS in 2019 heeft laten doen. Het lijkt duidelijk: stuur geen foto's op, hou vast aan de uitspraak van het CvZ uit 2010 dat 3 'uiterlijke kenmerkenlijsten' voldoende zijn.

Maar nu kom ik erachter dat de regels inmiddels veranderd zijn. Er is blijkbaar in 2021 een uitspraak van het SKGZ geweest waarin gesteld wordt dat zorgverzekeraars wél beeldmateriaal mogen eisen:
https://www.zorginstituutnederland.nl/p ... scorrectie

Dit vind ik heel raar, want dit betekent dat het SKGZ toestaat dat de zorgverzekeraar 'op de stoel van de arts' gaat zitten. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het aanvragen van vergoeding voor FFS ná de uitspraak van 2021? Hebben jullie tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Daarbij: ik heb de kans om van zorgverzekeraar te wisselen. Ik zit nu bij Zilveren Kruis, maar ik las dat anderen bij hen slechte ervaringen hebben wat betreft de FFS-aanvraag. Is er eigenlijk verschil tussen zorgverzekeraars wat dat betreft, of doen ze allemaal even moeilijk?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.