Nieuwe chat! Zie dit topic.

Documentaire lgbtq+

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Gast
Gast

Re: Documentaire lgbtq+

Bericht door Gast »

SanneCW schreef: 08 jun 2022, 22:59

En ik ben vast niet de enige transgender voor wie de nadruk niet ligt op mijn geslachtsorganen. Ook iets waar vooral cisgenders énorm op focussen. Het eerste waar ze aan denken als je zegt dat je transgender bent is wat er tussen je benen zit….
Och, oh ja, is dat zo?

Effe voorstellen, mijn naam is Ruud en mijn transitie is nu zo'n dertig jaar geleden. Ik lees zo nu en dan mee op dit forum.

Is voor de transsexueel toch ook een focuspunt dat wat er tussen de benen zit? Transsexuelen gaan niet voor niets voor de fysieke transitie.
Dat doe je niet voor je plezier. Iedere dag bidden om een piemel schiet namelijk niks op, dus... moet je naar de chirurg.

Ik deel de redenering van 427 lyn

1.Trans (latijns) vertaald naar nederlands = over.
2. Gender bevindt zich in je hoofd (hypothamulus) Dit wordt bij iedereen tijdens de 7e week gevormd bij moeders in de buik.
3. Transgender is een term. Daaronder valt: travestie, transgenderisme, transsexualiteit.

Ik denk met die drie punten kun je mee puzzelen en interpreteren dat wat voor een ieder goed voelt. Verder denk ik dat de taal nog verder in ontwikkeling is.

Over mij zelf : Ik noem mij niet transgender, omdat mijn gender nog steeds hetzelfde is. Ook noem ik mij niet transssexueel, omdat je niet voor altijd in transitie kunt blijven. Ik volg mijn eigen natuur. Van jongen naar man op mijn manier.

Als je alles vanuit een spectrum bekijkt ligt niemand op dezelfde plaats. Bijv:
Homo's: Van stoere leernicht tot verwijfd. Lesbo: van Butch tot femme. Cis mannen en vrouwen: van masculien tot femenair. En alles wat er tussen zit.

Dus dan kom je op het volgende: wat is dan nu de norm? of wie vallen onder die norm? Dat zijn al die lieve mensen die aan alle menselijke waardes voldoen.
De waarde bepaalt de norm. Drie belangrijkste waardes: liefde, waardering en respect. Ongeacht wie of wat iemand is. Met dan ook nog het achter liggende feit: NIEMAND heeft zichzelf gemaakt, maar iedereen mag er zijn. Iedereen moet gezien worden, zonder bekeken te worden.

Over nostalgisch gesproken, wordt tijd dat de tijd van de glamrock weer terug komt, zou goed zijn voor de cultuurverandering in positieve zin.

Liefs, Ruud
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Documentaire lgbtq+

Bericht door Simão »

Gast schreef: 21 nov 2022, 13:57
SanneCW schreef: 08 jun 2022, 22:59

En ik ben vast niet de enige transgender voor wie de nadruk niet ligt op mijn geslachtsorganen. Ook iets waar vooral cisgenders énorm op focussen. Het eerste waar ze aan denken als je zegt dat je transgender bent is wat er tussen je benen zit….
Och, oh ja, is dat zo?

Effe voorstellen, mijn naam is Ruud en mijn transitie is nu zo'n dertig jaar geleden. Ik lees zo nu en dan mee op dit forum.

Is voor de transsexueel toch ook een focuspunt dat wat er tussen de benen zit? Transsexuelen gaan niet voor niets voor de fysieke transitie.
Dat doe je niet voor je plezier. Iedere dag bidden om een piemel schiet namelijk niks op, dus... moet je naar de chirurg.

Je zult versteld staan van het aantal transgender personen dat helemaal geen chirurgie voor aangepaste geslachtdelen laat uitvoeren of pas heel laat in het traject.
Het is niet dat we een ander geslachtsdeel willen, maar gezien worden voor wie we van binnen zijn. Dit lukt vaak al met hormonen en aangepaste kleding en haarstijl/make up/gezichtshaar.
Een groot aantal transmannen is tevreden met een een nep penis en een binder om de borsten te pletten. En de borsten er af is meestal de eerste keuze voor chirurgie omdat er aan binders dragen restricties zitten. Bij transvrouwen is het ook vaak de borsten omdat je die nu eenmaal meteen ziet als iemand aan komt lopen en je automatisch in het "vrouw" jokje plaatsen bi vreemden.
Als je in een relatie bent of wilt zijn, kan een geslachtsdeel belangrijker worden, maar het is (naar mijn weten, meestal) niet het uitgangspunt.
Terwijl cis mensen vaak meteen vragen hoe het zit in je broek alsof dat maakt of je een man of vrouw bent en je daarmee moet adverteren als je op jacht bent. Als je idd een relatie wilt met degene die je ontmoet, zal het ter sprake komen, maar anders gaat het een vreemd niks aan.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Ruud
Gast

Re: Documentaire lgbtq+

Bericht door Ruud »

Hoi Simâo,

Ik denk dat ik jou beter begrijp als jij mij. Laat mij proberen de ruis weg te nemen.
Om te beginnen sta ik er niet versteld van.
30 jaar geleden was er een heel andere wetgeving. Om juridisch van geslacht te kunnen veranderen moesten je borsten en baarmoeder en eierstokken weg, dit was toen een vereiste. De meeste lieten het hierbij en sommige gingen door voor een meta of phallo. (Dit was dan een keus, geen vereiste)
Met de huidige wetgeving zijn er meer keuzes en mogelijkheden, dus meer zelfbeschikkingsrecht.

Juist ja, dat schreef je mooi: gezien worden voor wie we van binnen zijn. Dat had ik ook eerder al geschreven: gezien worden, zonder bekeken te worden. (menselijke waardes; respect, waardering, tolerantie, acceptatie.)

Nu komt het:
Je schreef: "Het is niet dat we een ander geslachtsdeel willen". Nu, ik wilde dat dus wel.

Als ik schrijf transsexueel dan bedoel ik niet sexualiteit (bedrijven van liefde) nee, ik bedoel sekse.
Ik heb voor zo ver ik mij kan herinneren de behoefte of drang gehad om staand te plassen. En geloof me maar om de boel droog te houden moet je focussen. Sinds ik kan richten gaat het velen malen makkelijker, maar toch het gefocus blijft. Ook als ik onder de douche sta en naar beneden kijk.
Ik ben er zo dankbaar om. Het maakt me compleet.

Dus qua gender is voor mij niets veranderd, dat is hetzelfde gebleven, mijn sekse is wel trans= over. Geslachtsverandering. Van dysforie naar euforie.

Dan nog wat betreft cis genders of die nieuwsgierig zijn wat er in mijn broek zit, dit heb ik nog niet meegemaakt. Na mijn idee zijn die met heel andere dingen bezig. De cis genders die ik ken interesseert dit item ook helemaal niet. Hun hebben zo iets van iedereen is wie die is en leven en laten leven. Ik voel me door hun niet achtergesteld en voel mij op mijn gemak en geaccepteerd.

Nog even ter afsluiting. Hier op het forum staat bij rubriek transgender het onderwerp tv/tg/ts. Dus ik nam aan dat er waarschijnlijk wel een plekje voor mij was, maar toen de van dit topic opener auteur Conchita het woordje transsexueel schreef en gelijk dat gekat kwam van: en dat heet transgender en zou jij je niet eerst eens beter in het onderwerp verdiepen.
Daar ben ik als gast van geschrokken. Ook dat gekat iedere keer op die cis genders.

Ik laat mijn voorgenomen aanmelding even voor wat het is. Het ego van de transgender is te groot, de roze wolk is te groot en de vaste grond onder hun voeten is nog veel te ver vandaan. Hierdoor lijkt er geen plaats voor anderen, die net even iets anders in elkaar zitten.

Liefs Ruud
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Documentaire lgbtq+

Bericht door Hal »

Ik snap niet zo goed hoe het komt je meent dat @SanneCW en @Simão over jou of over alle trans mensen schrijven, Ruud.

SanneCW zegt: "ik ben vast niet de enige die..." dat laat plenty ruimte voor jouw of andermens' ervaring, toch?

Simão heeft het specifiek over de hoeveelheid mensen die ervoor kiest om of laat of niet een geslachtsoperatie te ondergaan in het citaat: "Het is niet dat we een ander geslachtsdeel willen..." Ook daar wortd dus volgens mij geen uitspraak gedaan waar iemand probeert om jou of anderen de wet voor te schrijven.

Ook de reacties op Conchita's post vind ik helemaal niet streng of gemeen - ze wortd er alleen vriendelijk op gewezen dat de term wta ouderwets aandoet en door veel mensen niet meer als echt passend wordt ervaren.

Met dit alles in het achterhoofd vind ik je oordeel:
Het ego van de transgender is te groot, de roze wolk is te groot en de vaste grond onder hun voeten is nog veel te ver vandaan.
...echt wel heel kort door de bocht. Niemand in deze draad heeft hier (nou ja, behalve in je citaat dan) iemand veroordeeld. We hebben gewoon onze meningen en perspectieven naast elkaar gelegd, zoals die allemaal mogen bestaan.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Documentaire lgbtq+

Bericht door _sanne_ »

I’m sorry @ruud, misschien is het mijn ervaring en niet de jouwe. Maar ik heb werkelijk nog nooit met een cisgender iemand (kinderen daargelaten) over mijn trans-zijn gesproken zónder dat het binnen 10 minuten toch weer ging over “De Operatie”.

Verder ben ik vrij duidelijk geweest dat de connotatie bij “transseksueel” er 1 is die is gericht op seksualiteit. Daar kun je een complete les Latijn aan gaan wijden, maar dat maakt werkelijk niets uit. Als je mensen eerst moet gaan uitleggen hoe ze een woord anders moeten interpreteren dan ze instinctief doen dan ben je ze toch al kwijt.

En ik zal het dan maar heel voorzichtig stellen; *ik* voel me niet prettig bij “~seksueel”. *Ik* heb het gevoel dat society at large me al voldoende ziet als perverseling (of nog erger, predator) zonder trots een label met dergelijke connotaties te gaan dragen. Ik identificeer me dus niet als transseksueel, ik wil niet dat mensen me zo zien en ik wil niet onder die paraplu geschaard worden. Jij, voor jou, hebt het volste recht dat wel te doen en te willen. 🖐️ 🎤
Ruud
Gast

Re: Documentaire lgbtq+

Bericht door Ruud »

Hal schreef: 23 nov 2022, 17:54 Ik snap niet zo goed hoe het komt je meent dat @SanneCW en @Simão over jou of over alle trans mensen schrijven, Ruud.

Ik begrijp eventjes niet goed waar deze aanname vandaan komt? Voor zover ik mijn tekst terug lees zie ik dat nergens in terug, ook niet dat ik ergens beide personen benoem.
ze wortd er alleen vriendelijk op gewezen

Bij mij kwam dat niet zo vriendelijk over. Ook niet het gekat op cis genders.

https://nos.nl/artikel/2453575-duitslan ... rwerpelijk
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/g ... erandering
Hier twee voorbeelden: twee gebeurtenissen in een week tijd.
Ook wij vallen hieronder, dus we worden wel gezien en wordt er voor ons gestreden.
En het grootste gros zijn cis genders, die dat voor ons doen. Of samen met ons. Alléén kunnen we niks, daar is de groep veel te klein voor.

Het monster is de transfoob of de narcist. Giftige mannelijkheid. Gezonde mensen willen dat helemaal niet.

Liefs Ruud
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Documentaire lgbtq+

Bericht door _sanne_ »

Oké, dit begint eng veel weg te hebben van trolling. Zonder mijn cisgender huisarts, mijn 2 cisgender seksuologen en mijn cisgender endocrinoloog had ik nu echt geen hormonen. Niemand hier beweert dat we ergens kunnen komen zonder cisgenders. Dat neemt niet weg dat zelfs onder ally’s er ontzettend veel misconcepties, verwarring en onduidelijkheid is over ons als groep en ons als individuele trans personen met elk een andere beleving. We kunnen ze alleen daarvan afhelpen door ze te informeren. Iets dat ik actief doe met iedereen die een gesprek met me aanknoopt. Wat precies is waarom het voor mij voelt alsof cisgenders veel te veel focussen op wat er in onze broek zit. Want zo gaan die gesprekken. En natuurlijk is dat meestal gewoon welgemeende nieuwsgierigheid, maar het blijft wel frappant. Vragen ze aan iemand met veel piercings of die dat ook in intieme delen hebben?
En dan spreek ik uitsluitend met mensen die al interesse tonen. Er zijn veel meer mensen die hun oordeel al lang klaar hebben. Wil je daar een voorbeeld van zien, kijk dan even het debat over de Transgenderwet terug. Dat is een doodsimpel wetje dat maar 1 ding voor ogen heeft; het makkelijker maken om het geslacht in je paspoort te wijzigen. Houd dat in je achterhoofd terwijl je luistert naar dat giftige debat. En kom dan maar weer met een voorbeeld van “not all cisgenders”…
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Documentaire lgbtq+

Bericht door Emma »

Ik denk dat alles wel zo'n beetje gezegd is. Teveel voor de 'openbare vraagbaak' zelfs, dit is in principe niet de plek daarvoor al knijpen we wel eens een oogje toe, tot een zekere grens. Iedereen hier heeft een soort van gelijk, al zijn er verschillende gradaties van gelijk hebben.

Tijd om dit draadje te sluiten.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]