Soms is het gevoel zelfs bijna helemaal weg. Herkenbaar?

Gevoelens die je met de wereld deelt
Maartje-nb
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Soms is het gevoel zelfs bijna helemaal weg. Herkenbaar?

Bericht door Maartje-nb »

Hey hey,
Even een vraagje hier. Benieuwd of het herkenbaar is bij jullie.
Ik ben non-binair en ben daar helemaal prima mee.
Aan anderen vaak heel lastig te omschrijven hoe dat dan precies voelt, omdat ik daar haast geen taal voor heb.
Het “basis-gevoel” van non-binair voelen is er altijd en is nooit weg. Maar soms lijkt het zelfs heel erg ‘in de verte te zijn’. Heel gek is dat. Is dat herkenbaar?
Ik ken de term genderfluid maar daar herken ik me totaal niet in.
Maar soms voel ik me wat meer mannelijk en soms echt weer extreem vrouwelijk. Vandaag bijvoorbeeld stond ik in de wc waar ze een lange spiegel hadden en ik bekeek me en dacht: “wow, hot chick dat je bent.” Hahahah. Maar op andere momenten ben ik “ok” met dat meer mannelijk zijn. Maar vooral dus dat “het gevoel van non-binair zijn” soms helemaal in de verte lijkt te zijn schrok ik zelfs een beetje van, zo van: verbeeld ik het me of zo? Terwijl ik het toch echt zeker weet en het gevoel nooit helemaal weg is. Benieuwd of jullie ook zo iets herkennen . Sprak zelfs van de week een transvrouw die ik al een tijdje ken en ik gewoon zie als vrouw, die vertelde me zelfs: ja soms twijfel ik ook wel hoor. Poe! Daar schrok ik van: alle operaties gedaan, alles doorlopen en dan toch dat gevoel dat twijfelend blijft. Bij mij is het geen twijfel maar meer een ongemakkelijk gevoel dat het dan even in de verte is, alsof ik mezelf dan een beetje ben verloren of zo. Snappen jullie me nog? Hahah. Ben benieuwd of jullie het herkennen. Doeg! Maartje
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Soms is het gevoel zelfs bijna helemaal weg. Herkenbaar?

Bericht door San(ne) »

Heel herkenbaar. Had het deze zomer nog toen ik op vakantie was in een berghut ver weg van de maatschappelijke strubbelingen.
Was alleen met mijn partner, die mij hetzelfde ziet zoals ik mezelf zie, en mijn twee honden, die heel open-minded zijn wat gender betreft :p.

Toen dacht ik ook veel minder aan mijn dagelijkse gevoelens over gender in het algemeen en mijn eigen gender en lichamelijke dysforie.

Ook een paar keer gedacht: hm, ik kan ook gewoon hier gaan wonen, dan hoeft die mastectomie misschien niet per se.
Mareijn
Berichten: 154
Lid geworden op: 12 sep 2018, 12:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Soms is het gevoel zelfs bijna helemaal weg. Herkenbaar?

Bericht door Mareijn »

Hoihoi! Dit ken ik ook heeel erg. Soms is het een week, en het is ooit ook één of meer jaar helemaal weg geweest. Inmiddels weet ik wel dat het eigenlijk altijd wel weer terugkomt.

Misschien dat het ermee te maken heeft hoe je in je vel zit, al zou ik bij mij niet weten of ik me juist meer of minder vrouw voel als dingen wat minder lekker gaan. En een heel recent voorbeeld, tot 3 weken geleden heb ik me maanden echt heel vrouwelijk gevoeld, en van de een op de andere dag was dat ineens helemaal weg. Ik heb hard nagedacht, maar ik geloof niet dat er iets aanwijsbaars gebeurd is op dat moment. Wel blijft het vrouwelijke gevoel altijd merkbaar op de achtergrond, net als wat jij zei. Misschien dat ik het vrouwelijke gevoel onbewust toch wegstop, om even niet bezig te hoeven zijn met alle twijfels.

Of het is toch genderfuid. Ook ik vind dit niet aansluiten bij mij. Vooral omdat het wat ontastbaar is, en ook omdat ik hoop dat ik me (ooit) comfortabel kan voelen bij 1 geslacht. Maar ik heb toch even de definitie die op gender.fandom,com staat erbij gepakt en eigenlijk sluit het wel aan:

Genderfluid is a gender identity which refers to a gender that varies over time. This can be occasionally, every month, every week, everyday, to even every few moments a day depending upon the person. Sometimes it is consistent and sometimes it is not. A genderfluid person's gender may change dramatically, delicately, rapidly, or slowly also depending on the person. The gender may stay the same for several months or change within hours. Sometimes the gender changes in response to different circumstances.

Maarja, wat moet je ermee :confusion-questionmarks:
-- It takes both rain and sunshine to create a rainbow --
Maartje-nb
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: Soms is het gevoel zelfs bijna helemaal weg. Herkenbaar?

Bericht door Maartje-nb »

Wat leuk dat je reageert. Super tof dat je dit ook herkent. Bijna woordelijk omschrijf je het hoe ik het ook zou omschrijven. Heb ook vaak gedacht aan genderfluid, totdat ik het gewoon ben gaan vragen aan cis gender vrouwen. En die gaven ook aan dat ze zich soms meer vrouwelijk of minder vrouwelijk voelen. Eentje zei vb als ik dan mooie kleren aan doe naar mijn werk, dan voel ik me extra aantrekkelijk/meer vrouwelijk. Het “basis gevoel” blijft bij mij altijd zitten.
Inmiddels ben ik dit gewoon gaan accepteren als “ik”. En dat voelt helemaal ok. Ik ben gewoon Maartje en ik voel me gewoon zoals ik me voel. Misschien helpt dat voor jou ook?
Mareijn
Berichten: 154
Lid geworden op: 12 sep 2018, 12:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Soms is het gevoel zelfs bijna helemaal weg. Herkenbaar?

Bericht door Mareijn »

Maartje-nb schreef: 25 nov 2022, 00:09 Heb ook vaak gedacht aan genderfluid, totdat ik het gewoon ben gaan vragen aan cis gender vrouwen. En die gaven ook aan dat ze zich soms meer vrouwelijk of minder vrouwelijk voelen.
Dat klinkt heel logisch haha! Wat goed

Ik accepteer mezelf gelukkig zoals ik ben :) Alleen wel zoekend nog hoe ik dat vorm geef in het dagelijks leven
-- It takes both rain and sunshine to create a rainbow --
Maartje-nb
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: Soms is het gevoel zelfs bijna helemaal weg. Herkenbaar?

Bericht door Maartje-nb »

Ja das wel herkenbaar hoor.
Ik maak daar nog steeds wel keuzes in.
Maar stap voor stap ben ik ook daarin de laatste hordes aan het nemen 😀
Heb je even een pb gestuurd ( leuk die overeenkomten)
Maartje
GeertjeSvk
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 dec 2022, 17:56
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Zuid-Holland

Re: Soms is het gevoel zelfs bijna helemaal weg. Herkenbaar?

Bericht door GeertjeSvk »

Ja dit is wel herkenbaar.
Mijn gevoel zegt me de hele tijd dat ik eigenlijk biologisch als vrouw geboren had moeten zijn... maar in mijn dagelijkse leven varieert de mate waarin ik oke ben met mijn fysiek en de mate van vrouwelijkheid die ik uitstraal en waar ik nood aan heb.

Ik heb niet echt een connectie kunnen maken met andere gebeurtenissen eigenlijk.

Het is wel zo dat als ik me in het algemeen emotioneel beter voel, ik me ook vrouwelijker voel (dan wordt de dysphorie groter dus) en dan voel ik grotere druk om me duidelijker als vrouw te manifesteren...

Wat wel overduidelijk is... ik ben de meeste dagen nogal disconnected van wat typisch mannelijk gezien wordt...

Geertje
Mareijn
Berichten: 154
Lid geworden op: 12 sep 2018, 12:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Soms is het gevoel zelfs bijna helemaal weg. Herkenbaar?

Bericht door Mareijn »

Ik zit op dit moment in een fase dat het gevoel helemaal weg is. Ongeveer een maand geleden, van de een op de andere dag. Ik kleed me niet meer vrouwelijk, maak me niet meer op, ik heb er totaal geen behoefte aan. En hoe het komt, geen idee... Er is niks gebeurd op dat moment en ik ben met dezelfde dingen bezig. Het enige dat gaat veranderen is dat we binnenkort ons kindje verwachten, maar dat wist ik in de zomer al.

Ik vermoed dat het wel weer terugkomt, want dat komt het altijd. Mn kleren gooi ik niet meer weg, die fout heb ik al een paar keer eerder gemaakt. Wel jammer dat ik vlak na de 'omschakeling' hoorde dat ik terecht kan bij psyq waar ik al een tijdje op de wachtlijst sta, maar op dit moment voel ik me zo anders dan dat ik had aangegeven...

Misschien dan toch genderfluide? Wat vaag allemaal zeg :D :fpalm:
-- It takes both rain and sunshine to create a rainbow --
Marije
Berichten: 1322
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Soms is het gevoel zelfs bijna helemaal weg. Herkenbaar?

Bericht door Marije »

Toen bij ons de oudste kwam, inmiddels 19 jaar geleden, is bij mij ook het gevoel zeker 10 jaar weggeweest en we hebben een heerlijke tijd gehad. Komt het terug dan weet je wat je kunt doen. Ik heb achteraf misschien te lang rondgedwaald in coping gedrag maar heb geen spijt van de timing van mijn transitie. Kinderen zijn fantastisch. Geniet.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Maartje-nb
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: Soms is het gevoel zelfs bijna helemaal weg. Herkenbaar?

Bericht door Maartje-nb »

Mareijn schreef: 19 feb 2023, 22:59 Ik zit op dit moment in een fase dat het gevoel helemaal weg is. Ongeveer een maand geleden, van de een op de andere dag. Ik kleed me niet meer vrouwelijk, maak me niet meer op, ik heb er totaal geen behoefte aan. En hoe het komt, geen idee... Er is niks gebeurd op dat moment en ik ben met dezelfde dingen bezig. Het enige dat gaat veranderen is dat we binnenkort ons kindje verwachten, maar dat wist ik in de zomer al.

Ik vermoed dat het wel weer terugkomt, want dat komt het altijd. Mn kleren gooi ik niet meer weg, die fout heb ik al een paar keer eerder gemaakt. Wel jammer dat ik vlak na de 'omschakeling' hoorde dat ik terecht kan bij psyq waar ik al een tijdje op de wachtlijst sta, maar op dit moment voel ik me zo anders dan dat ik had aangegeven...

Misschien dan toch genderfluide? Wat vaag allemaal zeg :D :fpalm:
Ja bijzonder is dat toch hè. Heel herkenbaar.
Ik zou gewoon naar je afspraken met de psycholoog gaan, denk ik. Juist over dit soort dingen praten lijkt me belangrijk toch?maar dat zou ik doen.
Voor mij helpt het dat ik een duidelijke keuze heb gemaakt in mijn identiteit. Ik ben non binair en daar binnen kan blijkbaar van alles gebeuren. Van me super vrouwelijk voelen tot alleen een steek in m’n maag als ik met meneer wordt aangesproken. Zo van: “huh? Maar zie je dat dan niet?” En dan even later denk ik: nee, dat zien ze niet. Kunnen ze ook niet helpen. En dan denk ik gewoon weer: lachen en zwaaien. :)
Maartje
Plaats reactie