Nieuwe chat! Zie dit topic.

Tips hoe het aan een kennis vertellen die je denkt te kunnen vertrouwen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Tips hoe het aan een kennis vertellen die je denkt te kunnen vertrouwen

Bericht door _sanne_ »

Als je het eenmaal 1x gedaaan hebt gaat het steeds makkelijker. Ik heb het afgelopen zaterdag nog uitgebreid verteld aan de apothekersassistente die mijn verschijning niet vond kloppen met wat er op mijn verzekeringspas staat. Die had natuurlijk meteen 100 vragen en toen we eenmaal aan het praten waren ging het opeens ook over intimiteit. Toen vond ik haar eigenlijk wel een beetje te nieuwsgierig 😂
Emma Andrea
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2022, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Tips hoe het aan een kennis vertellen die je denkt te kunnen vertrouwen

Bericht door Emma Andrea »

Het belangrijkste wat mij helpt hierbij is "Ik wil graag iets persoonlijks met je delen". Het blijft lastig, maar het ijs is dan al gebroken. Daarnaast heb ik gemerkt dat het helpt om het kort te houden en geen hele verhalen en redenen te vertellen. Dat kan altijd nog komen als iemand geïnteresseerd is :)
Gebruikersavatar
Mareijn
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 sep 2018, 12:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Tips hoe het aan een kennis vertellen die je denkt te kunnen vertrouwen

Bericht door Mareijn »

Bij mij is het ook gelukt! Ik heb met een vriendin afgesproken en er van tevoren bij gezegd of ze het goed vond dat ik wat persoonlijks zou delen. Dat was gelijk een stok achter de deur. Ze moest alsnog zelf met de vraag komen wat ik wilde vertellen, en dat vond ik spannend, maar op dat moment bedacht ik me dat ik de keus om het te vertellen al bij het maken van de afspraak had gemaakt. Het ging verre van vloeiend, maar ze reageerde heel goed. Ik heb het verder kort en algemeen gehouden om het niet te ingewikkeld te maken, dat was ook wel een goed idee denk ik. Nu heeft ze tijd om er eens over na te denken en een volgende keer praten we wel weer verder :)
-- It takes both rain and sunshine to create a rainbow --
Demitri
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 okt 2022, 16:13
Gender: Trans FtM

Re: Tips hoe het aan een kennis vertellen die je denkt te kunnen vertrouwen

Bericht door Demitri »

Ikzelf heb het geluk gehad dat mijn partner het eigenlijk al zag aankomen. Ze kent me erg goed en delen alles met elkaar.
Maar het delen met anderen is nog pittig. Vaak laat ik eerst hints vallen. Op deze manier voel ik aan hoe men over trans denkt. En gaande weg laat ik het gesprek uiteindelijk richting mijzelf komen. Werkt tot nu toe goed.
Maartje-nb
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: Tips hoe het aan een kennis vertellen die je denkt te kunnen vertrouwen

Bericht door Maartje-nb »

Ja grappig. Dat hoor ik van veel mensen, datzelfde ze hints geven om te peilen of het veilig was.
Laatst zelfs hier iets heel grappigs over meegemaakt.
Ik was in gesprek met iemand geraakt en deze persoon deed eerst heel omzichtig in termen als: “ja weet je wel… niet echt man of vrouw…man vrouw verschillen “ etc… en gek genoeg , misschien is dat wel herkenbaar, hoor ik gewoon heel snel aan het taalgebruik of er ergens een bepaalde interesse ligt. Dus ik stopte even het gesprek en zei: oh je bedoelt non-binair? En ik zag een enige aarzeling. Dus ik zei: geen zorgen hoor, maar dat ben ik ook. Hahaha. Ik zag gewoon de ontspanning op diens gezicht komen. Heel lief. Maar o zo begrijpelijk. Die zei ook nog: ik had het helemaal niet van jou verwacht dus daarom was ik zo voorzichtig. Hoe de ene non-binair persoon weer vooroordelen heeft over de andere non-binair persoon. Heel leuk gesprek hierna gehad.