Eerste hormonen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Sophie7
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jun 2020, 19:27
Gender: Trans MtF

Re: Eerste hormonen

Bericht door Sophie7 »

Ge'ya schreef: 02 dec 2022, 11:52 fijn dat je nu mag beginnen.
ikzelf heb de sandoz pleisters. dat vonden ze vanwege me leeftijd 44 (ahem :D ) beter

ik ben benieuwd hoe alles gaat verlopen.

succes

Ge
Veel succes! Hoe gaat het tot nu toe? Ik ben ook niet jong meer (30)
Marije
Berichten: 1322
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Eerste hormonen

Bericht door Marije »

Ik was 45 toen ik begon, nu 46. Gewoon pillen. Ik was 44 toen ik DIY deed, dat ging ook prima.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Eerste hormonen

Bericht door Lise »

Sophie7 schreef: 02 dec 2022, 17:08 Okay! Laatste vraag hoor maar welke van de 2 plekken om te prikken is het minst vervelend? De bil of de onderbuik?
Volgens mijn endocrinoloog moet de spuit altijd intra-musculair in bil of eventueel in het bovenbeen. In ieder geval niet in de onderbuik, ook al staat dat wel in de bijsluiter. Maar goed, transvrouwen staan in die bijsluiter sowieso niet genoemd, dus ik weet niet of alles voor ons geldt.
Marije schreef: 02 dec 2022, 17:51 Ik was 45 toen ik begon, nu 46. Gewoon pillen. Ik was 44 toen ik DIY deed, dat ging ook prima.
Het hangt er volgens mij vanaf bij welke instantie je loopt. VUMC en volgens mij ook Radboud en UMCG (en endocrinologen die daarvandaan komen) houden vast aan pleisters/gel/spray voor iedereen die 40+ is, vanwege bewezen toenemende gezondheidsrisico's van de pillen vanaf die leeftijd. Andere endocrinologen hebben die richtlijn kennelijk niet.
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Eerste hormonen

Bericht door Irene_de_Vreede »

Je kan ook kiezen voor spray, pillen worden inderdaad boven een bepaalde leeftijd afgeraden en androcur wordt voor nieuwe patienten helemaal niet meer voorgeschreven.
Irene
Marije
Berichten: 1322
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Eerste hormonen

Bericht door Marije »

Ik zit in Rotterdam bij het Maasstad. Ik mocht kiezen en we hebben de risico's besproken. Omdat ik al 6 maanden aan de anticonceptiepil was en dat goed ding en kerngezond ben zijn de risico's zeer beperkt. Ik koos voor pilletjes vanwege het gemak. Ik heb een dochter van 4 (toen 3) en als je die een hand wilt geven of op wilt tillen wil je niet eerst moeten nadenken of je net gel hebt aangebracht. Pleisters lijkt me helemaal niks, ik sport ook veel. Ik overweeg na de srs eventueel over te gaan op spray. Dan ben ik 47 en mijn dochter 5.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste hormonen

Bericht door _sanne_ »

Frederieke schreef: 02 dec 2022, 16:29 Nee, die prikken zijn niet erg maar ook niet specifiek fijn. Op YouTube staan instructies hoe het moet worden toegediend. En let op dat je het in de koelkast moet bewaren.

En natuurlijk werkt het, anders zouden ze dat niet standaard voorschrijven.
Mocht je overstappen vanaf cyproteronacetaat of een ander medicijn (voor jou dus niet van toepassing), dan is het belangrijk om dat nog 2 weken door te slikken omdat het even duurt voordat de triptoreline aanslaat.
Nog erger; de GnRHa zorgt voor een initiële piek in gonadale activiteit (zo werkt het: het lichaam zet in reactie daarop alles stil). Dat duurt ongeveer een 5-7 dagen (voor de piek). Dus als je meteen zou stoppen met bv cpa dan valt na 2 dagen de werking van de cpa uit. Je gaat weer testosteron produceren en je voelt je waarschijnlijk ongemakkelijk daaronder. Vervolgens krijg je een paar dagen later die piek. Écht niet fijn. Dus aan iedereen die overstapt van cpa naar GnRHa; zorg voor overlap!!!! (De onderdrukkende werking van cpa staat de reactie van het lichaam op de GnRHa niet in de weg).
Ge'ya
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2021, 05:42
Gender: Trans MtF

Re: Eerste hormonen

Bericht door Ge'ya »

heb deze week me 2de prik laten zetten. word in me bovenbeen gezet,
merk wel wat verschil in libido( meer knuffelen meer. verder niet echt nog significante middelen.

over 3 maanden terug komen en bloedwaardes laten meten.
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Eerste hormonen

Bericht door Marica »

Ik slik na de SRS alleen nog maar Zumenon Estradiol 2mg 2x daags.

Mijn endocrinologe ( S Eskes van het st Fransciscus Rotterdam) vond pillen best zolang mijn bloedwaarden goed bleven, en dat bleven ze. Als dat niet meer kan gel of injecties. Pleisters vind ik k*t, want die plakken vaak niet goed, zodat je met leukoplast aan de gang moet.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste hormonen

Bericht door _sanne_ »

Marica schreef: 03 dec 2022, 15:41 Ik slik na de SRS alleen nog maar Zumenon Estradiol 2mg 2x daags.

Mijn endocrinologe ( S Eskes van het st Fransciscus Rotterdam) vond pillen best zolang mijn bloedwaarden goed bleven, en dat bleven ze. Als dat niet meer kan gel of injecties. Pleisters vind ik k*t, want die plakken vaak niet goed, zodat je met leukoplast aan de gang moet.
Inderdaad, pleisters zijn niet te doen… Ik heb de gel. Werkt uitstekend, maar is niet zo handig aangezien je huidcontact moet vermijden (ook met huisdieren!!!). Minder groot probleem als het koud is natuurlijk (of je, zoals ik, een plek gebruikt waar huidcontact met anderen niet “per ongeluk” gebeurt (scrotum)).

Kunnen injecties inmiddels in Nederland?

Het liefst zou ik trouwens de onderhuidse pellet hebben…
Marije
Berichten: 1322
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Eerste hormonen

Bericht door Marije »

Injecties doen ze in Nederland niet voor oestrogeen
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Plaats reactie