Hysterectomie bij lokaal ziekenhuis?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
gerstepap
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jun 2022, 23:01
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij hem

Hysterectomie bij lokaal ziekenhuis?

Bericht door gerstepap »

Ik vroeg me af of andere transmannen een hysterectomie (+colpectomie (vagina verwijdering)) hebben laten doen in een lokaal ziekenhuis?

Ik ben een trans man, 18, en zit nu 3 jaar aan de testosteron. Ik heb mastectomie gehad dus nu is de volgende stap voor mij de geslachtsoperatie. Ik heb nu contact met een Duits ziekenhuis voor een consult. De wachtlijst is daar aanzienlijk lager (14-17 maanden ong ipv minstens 26 maanden bij het VUmc) ik zou bij dat ziekenhuis een hysterectomie en colpectomie kunnen hebben, maar dat zou er dus voor zorgen dat ik langer moet wachten. T liefst ben ik zo snel mogelijk klaar omdat ik me gewoon goed in mn vel wil voelen. In die 14-17 maanden zou ik dus graag al een baarmoeder en vagina verwijdering hebben gehad, zodat ik direct aan de geslachtsoperatie kan beginnen.

Daarom vroeg ik me af of het niet veel sneller zou zijn om bij een lokaal ziekenhuis te proberen geopereerd te worden, het zijn immers dezelfde operaties voor cisgender vrouwen en transgender mannen. Heeft iemand dit gedaan? Ik zit zelf te denken aan het Erasmus ziekenhuis, maar letterlijk elk ziekenhuis in NL is prima voor mij. Als ze maar opereren op trans mannen en het binnen 1 jaar zou kunnen.

Lijkt me namelijk veel handiger dan de lange wachtlijst van t VUmc
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Hysterectomie bij lokaal ziekenhuis?

Bericht door Hal »

Ik heb zelf geen ervaringen met deze kwestie.. maar kan me zo voorstellen dat een chirurg die een falloplastiek gaat doen, ook opinies heeft over de techniek van de colpectomie en dat bepaalde keuzes / uitvoeringen gunstiger kunnen zijn voor je eindresultaat.

Is dat iets om na te vragen bij chirurgen die je overweegt voor de falloplastiek? Wie weet doen ze het liever zelf?

Voor een baarmoeder- (en eierstok-?) -verwijdering kun je denk ik wel breder terecht, als je de verwijzing kunt krijgen. Gender Clinic doet dat volgens mij, en 'gewone' gynaecologieafdelingen ook wel, maar die hebben vaak niet veel ervaring met trans mannen.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8018
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hysterectomie bij lokaal ziekenhuis?

Bericht door Emma »

"Gewone" gynaecologieafdelingen kunnen dit absoluut, is dagelijkse kost. Alleen, zodra er geen andere medische indicatie is dan alleen het transgender zijn, haken ze allemaal af. En zelfs als er wel een medische indicatie is, was het niet altijd vanzelfsprekend.

https://www.ad.nl/binnenland/college-zi ... ~ac53eee4/
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Hysterectomie bij lokaal ziekenhuis?

Bericht door Hal »

Toevallig sprak ik vandaag een gynaecoloog over dit onderwerp. Die gaf aan dat er bij de baarmoederverwijdering al aanleiding is om een andere techniek toe te passen afhankelijk van of er er een falloplastiek met urinebuisverlenging gewenst is in de toekomst. Zelf doet zij wel baarmoederverwijderingen (en ook voor genderdysforie, althans na een interne verwijzing), maar niet als er daaropvolgend nog een keer een falloplastiek met urinebuisverlenging wordt gedaan - dan verwijst ze je door naar de chirurg die ook die operatie gaat doen.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht