Nieuwe chat! Zie dit topic.

Pronouns bij ing

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Maartje-nb
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Pronouns bij ing

Bericht door Maartje-nb »

Hi hi,

Vraagje: bij de ing online bankieren, kun je aangeven hoe je aangesproken wilt worden. Daar staat dan man, vrouw, of dom weg een streepje.
Omdat ik non binair ben, dan maar dat streepje ingevuld.
Maar ondanks dat, krijg ik dan toch nog brieven thuis met de heer erop. Verandert dat pas wanneer je je geslacht ook verandert op je paspoort?
ING heeft haar mond vol over diversiteit,gelijkheid, interviewt zelfs een non binaire medewerker etc… maar dan had ik dit er niet bij verwacht.
Soms kun je ondanks dat je paspoort (nog niet) gewijzigd is, toch hier en daar al wat veranderingen aanbrengen, zoals bij een creditcard maatschappij waar je gewoon je eigen naam erop kan laten zetten bijvoorbeeld.
Hoe zit dit? En hebben jullie nog meer tips of ideeen waar je gewoon je eigen pronoun en naam gewoon kan laten veranderen terwijl het officieel nog anders is? Hoor t graag. Doeg. Maartje
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Pronouns bij ing

Bericht door Marije »

Ing is wettelijk verplicht om het paspoort te volgen. Ik heb hetzelfde gehad.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Pronouns bij ing

Bericht door San(ne) »

Ik zag toevallig laatst dat in mijn ING app sowieso het “mw.” was verdwenen voor zowel mijn naam als die van mijn partner. Was na de app update, ik had niets aangepast.

Maar inderdaad, post nog wel mevr/men helaas. Dat is allemaal nog te moeilijk voor de IT. Zelfs van de kliniek waar ik over een maand een mastectomie onderga ontvang ik de hele tijd brieven met “mevrouw …” erop. Komt vast uit het medische dossier. Is toch idioot.

Lees net een bericht over dat AI inmiddels boeken kan schrijven en je huiswerk kan maken, maar een vakje aanpassen in de computer zodat er meer mogelijk is dan mevrouw/meneer gaat iedereen te ver.

Zou kunnen dat banken nog verplicht een “sekseregistratie” moeten doen. Dan is het daar wel iets meer dan een veld aanpassen. Maar 99% van de organisaties heeft niet met deze wettelijke registratieplicht te maken. Ik bedoel, waarom moet ik mijn “geslacht” aangeven als ik stofzuigerzakken online bestel. Het is helaas nog niet anders. Ik geef het vaak wel aan, want heeeel misschien verandert een bedrijf dit als ze meer meldingen krijgen.
Maartje-nb
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: Pronouns bij ing

Bericht door Maartje-nb »

Oh wat goed van je Sanne, dan ga ik het ook aangeven. Ook omdat ik beetje een gevoel krijg van “ blij maken met een dode mus”, want ze vragen: hoe wil je aangesproken worden en dan niet op de brieven dat mee nemen.
Ben wel benieuwd , zijn er situaties of organisaties waarbij niet per de je paspoort verandert moet zijn maar wel goed wordt aangesproken ? Of waar het gewoon makkelijk te wijzigen is? Vb. Als ik naar de kapper ga dan geef ik gewoon mijn naam en word ik aangesproken met die en diens. Hebben jullie meer van dat soort voorbeelden?
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Pronouns bij ing

Bericht door Hal »

Als het bij ING net zo gaat zoals bij mijn bank, hebben ze verschillende systemen die niet met elkaar praten. En dan is het afhankelijk van hoe bekend degene die je helpt met die systemen is, bij hoeveel ze het doorvoeren.

Het heeft me bij mijn bank uh... drie bezoeken aan het kantoor gekost, een viertal telefoontjes en een paar e-mails.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Pronouns bij ing

Bericht door Irene_de_Vreede »

Bij mij ging het relatief makkelijk. Een bezoek aan de bank en het was geregeld.
Irene
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Pronouns bij ing

Bericht door Danielle »

San(ne) schreef: 10 dec 2022, 10:13 Maar inderdaad, post nog wel mevr/men helaas. Dat is allemaal nog te moeilijk voor de IT. Zelfs van de kliniek waar ik over een maand een mastectomie onderga ontvang ik de hele tijd brieven met “mevrouw …” erop. Komt vast uit het medische dossier. Is toch idioot.

Lees net een bericht over dat AI inmiddels boeken kan schrijven en je huiswerk kan maken, maar een vakje aanpassen in de computer zodat er meer mogelijk is dan mevrouw/meneer gaat iedereen te ver.
Als iemand met een beetje verstand hoe zulke systemen in elkaar zitten: het is niet zo dat het iedereen te ver gaat. Het is vooral heel erg veel werk. In principe is een extra optie voor aanhef of gender in één systeem toevoegen niet zo moeilijk. Echter gaat het al snel om enkele tientallen systemen en onderdelen die een kleine aanpassing nodig hebben, gevolgd door alle koppelingen tussen die systemen. Terwijl je tijdens de ombouw ook nog al die systemen met elkaar moeten kunnen blijven praten.

Heleboel beetjes werk maken al snel een grote berg. En ondertussen blijft de grootste gemene deler nog altijd leidend, dus als er één systeem is dat alleen maar met sekse: m/v overweg kan, is er goede kans dat dat systeem bepalend is hoe het er voor de buitenwereld uitziet. En aangezien dat soort persoonsgegevens heel erg diep in alle kernsystemen zitten zal het nog wel even duren voor het zover is.

Heel bot: wij zijn voor die IT afdeling niet echt een prioriteit. Banken doen graag hip met dingen waar echt geld in te verdienen valt: betalen met je smartwatch, flashy uitziende apps dat soort dingen. Een genderneutrale aanhef is een nice to have, maar de afdeling Diversiteit legt niet heel veel gewicht in de schaal tegenover de commerciële afdelingen als het gaat om besluitvorming en prioritering van nieuwe functionaliteiten.

Overigens was voor een simpele wijziging van meneer naar mevrouw voor mij een bezoekje aan het lokale ING kantoor genoeg. Maar ik bleef wel binnen de standaard binaire variaties.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Maartje-nb
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: Pronouns bij ing

Bericht door Maartje-nb »

Over die wijziging Danielle, dat lukte je ook toen dat nog niet in je paspoort gewijzigd was?
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Pronouns bij ing

Bericht door Marica »

Ik ben gewoon met mijn nieuwe paspoort naar een ING kantoor gestapt. Kopje koffie later was het geregeld. PayPal was lastiger, die namen geen genoegen met een scan van mijn paspoort, maar wilde een uitreksel uit het BRP hebben. Daar hebben ze helemaal geen recht op. Snelle oplossing: Rekening opheffen, en opnieuw afsluiten als Marica. Binnen 5 minuten.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Pronouns bij ing

Bericht door Irene_de_Vreede »

Maartje-nb schreef: 11 dec 2022, 03:16 Over die wijziging Danielle, dat lukte je ook toen dat nog niet in je paspoort gewijzigd was?
Ik heet wel geen Danielle, maar nee dat gaat niet.
Irene