Nieuwe chat! Zie dit topic.

Pronouns bij ing

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Pronouns bij ing

Bericht door Danielle »

Maartje-nb schreef: 11 dec 2022, 03:16 Over die wijziging Danielle, dat lukte je ook toen dat nog niet in je paspoort gewijzigd was?
En dat was met een nieuwe ID-kaart. Ik was dus een makkelijk geval daarmee.

Overigens zijn banken niet wettelijk verplicht je paspoort of de BRP te volgen in hoe ze je aanspreken. Het enige waar banken toe verplicht worden is dat ze moeten nagaan of jij echt jij bent door verificatie van je ID bewijs volgens de Wwft. Het staat ze verder vrij om whatever boven brieven te zetten.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Pronouns bij ing

Bericht door Marije »

Ik denk dat er wat spraakverwarring ontstaat tussen de mensen die vragen/frustraties hebben en de mensen die reageren.

Voor non binaire mensen is dit een veel groter probleem als voor (extreem) binaire mensen die heel snel tegenwoordig aan een deskundigenverklaring kunnen komen en daar is het dan mee klaar.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Maartje-nb
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: Pronouns bij ing

Bericht door Maartje-nb »

Hi Marije,
Yes! Volgens mij begrijp je me goed.
Ben benieuwd naar de tips van andere non-binaire mensen, waar je zonder x in je paspoort (on)officieel toch kunt aangeven dat je neutraal aangesproken wilt worden. Zodat je zeg maar niet in de problemen komt, omdat dat is waar ik bang voor ben. Dat ik ooit ergens m’n legitimatie moet laten zien, en dat ze dan zoiets gaan zeggen als: huh? Maar hier staat iets heel anders.
Op welke plekken kan dit?
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Pronouns bij ing

Bericht door Emma »

Marije schreef: 10 dec 2022, 09:29 Ing is wettelijk verplicht om het paspoort te volgen. Ik heb hetzelfde gehad.
Banken zijn verplicht je te identificeren. Er is nergens een verplichting om je in de systemen te hebben zoals je in je paspoort staat, zolang er maar een koppeling is tussen de klantgegevens en het bewijs van identificatie (wat was anders is dan een kopie van je ID bewijs bewaren...). Immers, men registreert naast je officiele voornamen meestal ook je roepnaam, en die is nergens gedocumenteerd.
Maar ook daar geldt dat het voor de administratie van de banken lastig is om een andere aanspreekvorm te registreren bij de rekening. Maar onmogelijk is het niet, zorgverzekeraars hebben vrij kort na een uitspraak van het College voor de Rechten van de Mens de mogelijkheid ingevoerd om de aanspreekvorm op brieven en de zorgpas aan te passen, eind 2013, begin 2014.

Het is een kwestie van willen, en daarna van kunnen. Niet van niet mogen. En Bunq doet het gewoon.

https://www.banken.nl/nieuws/23062/mast ... -true-name
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Maartje-nb
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: Pronouns bij ing

Bericht door Maartje-nb »

Heb inmiddels bericht van de ing en voor non binaire mensen geldt ook dat je in de app wel gender neutraal wordt aangesproken maar niet per post. Dat gaat inderdaad via je paspoort. Dus nog even geduld.
Waar laten jullie je wel met je nieuwe naam of met neutrale pronouns aanspreken los van dit soort officiële zaken? Ben wel benieuwd