Naamverandering zonder "groene licht"?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Camilla
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 dec 2022, 00:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Naamverandering zonder "groene licht"?

Bericht door Camilla »

Marije schreef: 02 dec 2022, 21:35 Het idee van Irene is wel goed eigenlijk. PsyTrans doet zonder wachtlijst deskundigenverklaringen afgeven. Kost volgens mij 250 euro. Eva-Marijn is heel aardig.

Uiteindelijk lijkt me een diagnose toch wel fijn toch? Gewoon je HRT vergoed krijgen van de verzekering? Lijkt me geen overbodige luxe.
Bedankt! Ik wist niet dat bij PsyTrans kon ik dat voor alleen maar 250 euro krijgen. Als het hier helemaal slecht komt, kan ik toch een nieuwe naam regelen. En vergoeding van HRT heb ik niet nodig. Volgend jaar herfst ga ik naar Spanje studeren. En krijg in ieder geval "rode" licht van UMCG
Never give up!
Camilla
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 dec 2022, 00:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Naamverandering zonder "groene licht"?

Bericht door Camilla »

UPDATE:
Ik heb alles bij PsyTrans gecheckt. Dat is prima. Volgens hun website is er geen plek in december, maar in op 1-2 januari of zeker op 1-2 februari krijg ik een mogelijkheid om me aan te melden en meld ik me aan!!! DE AFSPRAKEN BIJ UMCG HEB IK GEANNULEERD. Ze maakten mij aleen maar boos en nerveus. Ik wil een nieuwe vrouwelijke naam met gender "Vrouw"/"Female" volgend jaar zeker krijgen. Mijn FFS is klaar, mijn stemoperatie komt straks en SRS/borstvergroting doe ik samen in Thailand al volgende zomer (daar kan het, gelukkig, zonder Europese psychologen). Ik ga als een gewone vrouw leven (dat wilde ik altijd) en niemand gaat mij kapot maken met domme en nerveuze gesprekken.

Die psycholoog van UMCG was echt niet professioneel. Echt veel slechte zijden in één persoon. Ik wil niet dat iemand probeert mij te dwingen terug naar Oost-Rusland te gaan. "Waarom wil je niet na de stabilisatie van de politieke situatie Rusland bezoeken? Waarom ben je niet trots? Waarom wil je je ongelukkige kinderjaren niet meer herinneren?". Die vrouw is echt dom. Ik wilde sinds mijn kinderjaren weg van Rusland te gaan. Niet vanwege de politiek of homofobie/transfobie. Ik wilde gewoon weg als BIJNA ALLE andere jonge mensen. En ik ging weg al lange tijd voor de oorlog. Ik moest veel nare dingen verdragen om die slechte tijden niet meer te herinneren, maar voor de vrouwelijke psycholoog is het raar.

En ik had nog niks gezegd over mijn plannen om na de transitie in "stealth" te leven :) Ik wil als een heel gewone vrouw verder leven en geen connecties met LHBT+ te maken. Ik wil niks over de transitie mijn toekomstige klasgenoten/collega's/vrieden zeggen (alleen maar partner en, waarschijnlijk, endocrinoloog). Een helemaal gewone jonge vrouw met de Nederlandse nationaliteit en Oost-Russische achtergrond. Ik wil een helemaal nieuwe normale leven beginnen, en die nare vrouw van UMCG kon mij, waarschijnlijk, voor dit soort plannen "vermoorden" of, zeker, irriteren en proberen mijn plannen en dromen te veranderen ;-) :D Voor de psycholoog "stealth" is onacceptabel. Weg met het UMCG! Volgende herfst ga ik helemaal voorbereidt in Spanje studeren. Ik hoop dat mensen van PsyTrans echt adequaat zijn om mij te helpen.

Ana.
Never give up!
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Naamverandering zonder "groene licht"?

Bericht door Marije »

Ik snap het niet... er is geen wachtlijst voor een deskundigenverklaring en je hoeft ook niet te wachten tot de 1e van de maand.

Van de website:

"Deskundigenverklaring
Sinds 1 juli 2014 is het mogelijk om uw geslachtsaanduiding en voornamen te laten wijzigen in de Basis Registratie Personen. Juridisch bent u dan de man of vrouw die u zich voelt. Om hiervoor in aanmerking te komen, dient u over een deskundigenverklaring te beschikken. Bij PsyTrans werken deskundigen die deze verklaring mogen afgeven. Dit is zowel mogelijk voor cliënten als niet-cliënten. De aanmeldstop geldt niet voor deskundigenverklaringen. "

In Nederland zijn psychologen verplicht om comorbiditeit uit te sluiten. Ik kan me voorstellen dat ze in jouw geval voorzichtig zijn, bijvoorbeeld met PTSS. Hoe feller je dan reageert hoe langer het process duurt.

Wat betreft een stemoperatie, hier in Nederland is logopedie gratis, en bijna geen wachttijd.We hebben hele goede praktijken. Het probleem met je stem is dat je strottenhoofd is ingedaald, dat kun je niet met een operatie veranderen maar met spiergeheugen. Met een operatie kunnen ze alleen je stembanden dichtmaken waardoor je een piepstemmetje krijgt. De borstresonans is er dan vaak nog.

Mijn logopediste vertelde me dat ze echt heel vaak mensen krijgt die zeer teleurgesteld zijn na zo'n operatie. Met 6-12 maanden intensieve logopedie en echt veel oefenen kun je veel mooiere resultaten behalen.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Camilla
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 dec 2022, 00:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Naamverandering zonder "groene licht"?

Bericht door Camilla »

Marije schreef: 11 dec 2022, 15:05 Ik snap het niet... er is geen wachtlijst voor een deskundigenverklaring en je hoeft ook niet te wachten tot de 1e van de maand.

Van de website:

"Deskundigenverklaring
Sinds 1 juli 2014 is het mogelijk om uw geslachtsaanduiding en voornamen te laten wijzigen in de Basis Registratie Personen. Juridisch bent u dan de man of vrouw die u zich voelt. Om hiervoor in aanmerking te komen, dient u over een deskundigenverklaring te beschikken. Bij PsyTrans werken deskundigen die deze verklaring mogen afgeven. Dit is zowel mogelijk voor cliënten als niet-cliënten. De aanmeldstop geldt niet voor deskundigenverklaringen. "

In Nederland zijn psychologen verplicht om comorbiditeit uit te sluiten. Ik kan me voorstellen dat ze in jouw geval voorzichtig zijn, bijvoorbeeld met PTSS. Hoe feller je dan reageert hoe langer het process duurt.

Wat betreft een stemoperatie, hier in Nederland is logopedie gratis, en bijna geen wachttijd.We hebben hele goede praktijken. Het probleem met je stem is dat je strottenhoofd is ingedaald, dat kun je niet met een operatie veranderen maar met spiergeheugen. Met een operatie kunnen ze alleen je stembanden dichtmaken waardoor je een piepstemmetje krijgt. De borstresonans is er dan vaak nog.

Mijn logopediste vertelde me dat ze echt heel vaak mensen krijgt die zeer teleurgesteld zijn na zo'n operatie. Met 6-12 maanden intensieve logopedie en echt veel oefenen kun je veel mooiere resultaten behalen.
Ik verwachte niet dat het mogelijk was. "De aanmeldstop geldt niet voor deskundigenverklaringen" :) Oooo... Bedankt! Ik heb hun startpagina niet tot het einde gelezen (Hoe kan je dat missen, Ana???)... Dat bel ik ze morgen/overmorgen. Prima.

Mijn consultanten zeiden, dat ik met mijn stemdiepte kan alleen een androgyn stem krijgen met de logopedie. Ik wilde natuutlijk logopedielessen in ieder geval volgen, maar na de stembandoperatie. Lukte iemand een helemaal vrouwelijke stem als een volwassene krijgen met een oude helemaal mannelijke stem zonder operatie? Ik heb niks gevonden. Zelfs op Engelstalige internet... Ik heb geen idee nu.

Na de operatie ben ik van plan om logopedielessen te volgen en eerlijk zelf voor alles betalen. Kan ik een vergoeding van De Frisland krijgen zonder "groene licht" van een van genderteams? Volgens mij niet. De "groene licht" is bijna onmogelijk voor mensen als ik.

De comorbiditeit kan wel veel psychologen bang maken. Dat weet ik. Ik had PTSS oficieel ten minste twee keer. In mijn eerste maanden in Nederland en een jaar ervoor in Rusland na een autoongeluk met multiple fatalities. Dat had geen effect op mijn genderidentiteit (ik had dit soort genderplannen sinds mijn schooljaren), maar voor die psychologen is dat "gevaarlijk" en ze gaan te ver met "Wees trops op deze!"...
Never give up!
Camilla
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 dec 2022, 00:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Naamverandering zonder "groene licht"?

Bericht door Camilla »

Heeft iemand, trouwens, een informatie over de directe kosten van logopedie lessen? Wat betaalde jullie verzekeraars? Ik ga ongeveer dezelfde zelf betalen. Hoeveel moet ik betalen voor 6-7 maanden bij een speciale logopedist(e)?
Never give up!
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Naamverandering zonder "groene licht"?

Bericht door Marije »

Je verzekering betaald de logopedie. Altijd. Ook zonder diagnose genderdysforie.

Mijn stem klinkt goed genoeg dat ze bij mijn werk niets in de gaten hebben en ik ben coach/consultant en tijdens vergaderingen veel aan het woord. Er zijn tal van voorbeelden waar je naar kunt luisteren zoals Lisa van Ginneken.

Ik zat bij Logoflevo.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Naamverandering zonder "groene licht"?

Bericht door Lise »

Marije schreef: 13 dec 2022, 06:43 Je verzekering betaald de logopedie. Altijd. Ook zonder diagnose genderdysforie.
Je hebt natuurlijk voor vergoeding wel een verwijzing van je huisarts nodig; voor de rest klopt het wat Marije zegt. Die verwijzing mag ook zijn voor "stemprobleem" ofzoiets.
Plaats reactie