Zorgverzekeringen 2023

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Zorgverzekeringen 2023

Bericht door San(ne) »

427lyn schreef: 28 nov 2022, 21:41
sammy schreef: 23 nov 2022, 17:23 Na wat verder onderzocht te hebben komt het er op neer dat de gesprekken met een psycholoog onder ggz vallen. Dus als je die ook nog hebt is het misschien de moeite waard om te kijken of een restitutie (dan nog steeds) beter uitkomt.
Niet allemaal hè, de vaart en Psytrans voor zover ik weet niet. Just a heads up :)
De Vaart had vorig jaar met alle verzekeraars een contract, dus 100% vergoed, ook als je een natura (budget)polis hebt. Psytrans is een ander verhaal, maar daar kunnen anderen meer over vertellen, ik heb geen persoonlijke ervaring met Psytrans.

Ze vallen ook beide onder GGZ.
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: Zorgverzekeringen 2023

Bericht door sammy »

427lyn schreef: 28 nov 2022, 21:41 Niet allemaal hè, de vaart en Psytrans voor zover ik weet niet. Just a heads up :)
Voor zover ik weet wel. Dat zijn psychplogische gesprekken. Valt geloof ik wel onder ggz zorg.
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
427lyn
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 jun 2021, 22:28
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Zorgverzekeringen 2023

Bericht door 427lyn »

sammy schreef: 05 dec 2022, 10:29
427lyn schreef: 28 nov 2022, 21:41 Niet allemaal hè, de vaart en Psytrans voor zover ik weet niet. Just a heads up :)
Voor zover ik weet wel. Dat zijn psychplogische gesprekken. Valt geloof ik wel onder ggz zorg.
Vertel dat maar aan de zorgverzekeraar waar we de rekeningen van toegestuurd krijgen ;)
Als je geen restitutie polis hebt, wordt dat niet volledig vergoed.
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Zorgverzekeringen 2023

Bericht door San(ne) »

427lyn schreef: 05 dec 2022, 22:22
sammy schreef: 05 dec 2022, 10:29
427lyn schreef: 28 nov 2022, 21:41 Niet allemaal hè, de vaart en Psytrans voor zover ik weet niet. Just a heads up :)
Voor zover ik weet wel. Dat zijn psychplogische gesprekken. Valt geloof ik wel onder ggz zorg.
Vertel dat maar aan de zorgverzekeraar waar we de rekeningen van toegestuurd krijgen ;)
Als je geen restitutie polis hebt, wordt dat niet volledig vergoed.
Er gaat hier even iets mis in de discussie. Er is nu verwarring gezaaid. Of De Vaart/Psytrans wel werd vergoed was nooit onduidelijk. Dit zit namelijk zo:

Beide instanties vallen onder de noemer GGZ.
De Vaart heeft doorgaans met alle verzekeraars (in elk geval in '21 en '22) een contract, waardoor je geen restitutiepolis nodig hebt. Dit wordt namelijk gewoon 100% vergoed vanuit de basisverzekering na doorverwijzing van de huisarts.

Psytrans heeft (voor zover ik weet, correct me if I'm wrong) geen contracten met verzekeraars. Met een restitutiepolis wordt dit wel (deels?) vergoed.
Echter, er zijn veel restitutiepolissen in 2023 in combinatiepolissen veranderd. Een groot nadeel van deze combinatiepolissen is dat ze nog maar 75% vergoeden van niet-gecontracteerde GGZ en wijkverpleging. Dus inderdaad, je hebt een ECHTE restitutiepolis nodig voor partijen zoals Psytrans als je 100% vergoed wilt houden. In zoverre klopt het wel wat iedereen heeft gezegd, alleen de argumentatie erheen ging niet helemaal kloppend had ik het ide ;)
Josh
Berichten: 387
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Zorgverzekeringen 2023

Bericht door Josh »

San(ne) schreef: 06 dec 2022, 09:13
427lyn schreef: 05 dec 2022, 22:22
sammy schreef: 05 dec 2022, 10:29

Voor zover ik weet wel. Dat zijn psychplogische gesprekken. Valt geloof ik wel onder ggz zorg.
Vertel dat maar aan de zorgverzekeraar waar we de rekeningen van toegestuurd krijgen ;)
Als je geen restitutie polis hebt, wordt dat niet volledig vergoed.
Er gaat hier even iets mis in de discussie. Er is nu verwarring gezaaid. Of De Vaart/Psytrans wel werd vergoed was nooit onduidelijk. Dit zit namelijk zo:

Beide instanties vallen onder de noemer GGZ.
De Vaart heeft doorgaans met alle verzekeraars (in elk geval in '21 en '22) een contract, waardoor je geen restitutiepolis nodig hebt. Dit wordt namelijk gewoon 100% vergoed vanuit de basisverzekering na doorverwijzing van de huisarts.

Psytrans heeft (voor zover ik weet, correct me if I'm wrong) geen contracten met verzekeraars. Met een restitutiepolis wordt dit wel (deels?) vergoed.
Echter, er zijn veel restitutiepolissen in 2023 in combinatiepolissen veranderd. Een groot nadeel van deze combinatiepolissen is dat ze nog maar 75% vergoeden van niet-gecontracteerde GGZ en wijkverpleging. Dus inderdaad, je hebt een ECHTE restitutiepolis nodig voor partijen zoals Psytrans als je 100% vergoed wilt houden. In zoverre klopt het wel wat iedereen heeft gezegd, alleen de argumentatie erheen ging niet helemaal kloppend had ik het ide ;)
Klopt. PsyTrans heeft geen contracten met verzekeraars.
Met een restitutiepolis wordt het wel 100% vergoed.

Mijn FBTO restitutiepolis zal per 2023 veranderd worden in een combinatiepolis. Maar aangezien ik al in 2022 ben begonnen bij PsyTrans, zegt FBTO site dit: ben je in 2022 al in behandeling bij een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan mag je in 2023 de behandeling afmaken met de vergoeding van het marktconforme tarief. We noemen dit de 'overgangsregeling'.

Ik ga dit nog wel bevestigen bij de administratie van PsyTrans dat het volgens hun ook zo is, want dan kan ik gewoon bij FBTO blijven.

Als het niet zo is, dan vergoedt FBTO nog maar 75% en zal ik zelf de overige 25% moeten betalen voor PsyTrans.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Josh
Berichten: 387
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Zorgverzekeringen 2023

Bericht door Josh »

Ik heb met FBTO gebeld. Die geven aan zolang PsyTrans dezelfde code blijft gebruiken in 2023 als tijdens mijn behandeling in 2022, zal ik nog steeds 100% vergoed krijgen middels de overgangsregeling.

Ik heb het ook vergeleken met andere zorgverzekeringen die nog wel restitutiepolis aanbieden, maar de kosten daarvan zijn ca. €16 duurder per maand oftewel zo'n €190 per jaar.

Momenteel heb ik alleen nog elke 3 maanden een update gesprek met PsyTrans en die kosten dan gemiddeld zo'n €45 per keer.
Er van uitgaande dat dit het 'marktconforme tarief' is, in het ergste geval als ik daar dan 25% van zou moeten vergoeden dan is dat zo'n €11,25 per keer

En aangezien de gesprekken in dat geval ongeveer 4 keer plaats zullen vinden in 2023 dan is dat €45 wat een stuk goedkoper is dan de €190 die ik extra zou moeten betalen voor een volledige restitutiepolis.

Buiten GGZ & Wijkverpleging, vergoed de FBTO combinatiepolis van 2023 nog steeds 100% van niet-gecontracteerde zorg zoals ik het begrijp en kan ik dus ook nog steeds terecht bij van Loenen.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Zorgverzekeringen 2023

Bericht door San(ne) »

Josh schreef: 09 dec 2022, 11:04 Buiten GGZ & Wijkverpleging, vergoed de FBTO combinatiepolis van 2023 nog steeds 100% van niet-gecontracteerde zorg zoals ik het begrijp en kan ik dus ook nog steeds terecht bij van Loenen.
Yes, dit heeft FBTO ook tegen mij gezegd: mastectomie bij niet-gecontracteerde MC Bloemendaal zou 100% vergoed worden tot marktconforme tarief. Dit marktconforme tarief is voor 2023 ongeveer €6500 gaf FBTO aan. MC Bloemendaal heeft aangegeven €5600 te factureren.

Ik ben zelf wel overgestapt naar een echte restitutiepolis (Stad Holland), scheelde maar €20 per maand en dan kan in eindelijk eens een niet-gecontracteerde fysio proberen waar ik al een tijdje heen wil.
Kiara
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2021, 14:38
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij / haar

Re: Zorgverzekeringen 2023

Bericht door Kiara »

Lieve mensen,

Wat een geweldig draadje is dit maar ik snap er ook niks meer van (dit komt misschien door mijn blonde haren)

Mijn situatie is als volgt. Ik heb de afgelopen 5 jaar gewoond in Italië en daar was het heel simpel. Ik kreeg voor alles 75% vergoed. Nu verhuis ik terug naar Nederland en ben als eerste gaan kijken bij de vergelijkingssites voor zorgverzekeringen. Daar kwam ik al snel achter dat ik daar niet moet zijn want die hebben echt geen idee hoe de zorgverzekeringen in elkaar zitten. Toen ik vertelde dat ik een transvrouw ben sloegen alle deuren dicht.

Ik ben begonnen met het lezen van dit draadje en ik kom zoveel verschillende dingen tegen dat ik denk Oke.. dat is lastig, Oke dat is duur, Oke weer een andere zorgverzekeringsnaam. Ik zie dat velen van jullie al eens gebeld hebben met een zorgverzekering. Is er ergens een overzicht dat ik niet ook nog eens moet gaan bellen met zorgverzekeringen.

De eerste vraag is: Ik zie staan FBTO, StadHolland, DZW. Welke van die is nu de beste of is dat per persoon verschillend.
De tweede vraag is: een restitutiepolis ? Combipolissen?

Mij gaat het erom dat ik natuurlijk zo weinig mogelijk betaal (ik ben en blijf natuurlijk wel een Nederlandse) en natuurlijk dat ik niet bij elke rekening gezeik heb of het wel vergoed wordt.

Ik voel me echt dom maar ik ben de draad helemaal kwijt. Is er iemand die een korte uitleg kan geven?

Alvast heel veel dank daarvoor
:hbeat: <-- Don't let your limitation, be your limit --> :hbeat:
Marije
Berichten: 1322
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Zorgverzekeringen 2023

Bericht door Marije »

Het hangt er vanaf wat je nodig hebt. Heb je een GGZ zonder contract (zoals PsyTrans) en zit je voor of middenin je diagnose dan heb je een uitdaging.

Zit je nog voor een operatie dan is het handig om even te vragen of ze een contract hebben. Bijvoorbeeld Velsen heeft een contract met VGZ.

Is je transitie afgerond en heb je alleen de HRT (levenslang) dan is volgens mij een basisverzekring prima.

Zit je bij de UMC ziekenhuizen dan is een basisverzekering volgens mij ook best want die hebben wel contracten...
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Kiara
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2021, 14:38
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij / haar

Re: Zorgverzekeringen 2023

Bericht door Kiara »

Ik heb al een diagnose. Ik gebruik al sinds juni 2022 Oestrogeen hormonen. Ik ben zover dat ik mijn eerste operatie kan plannen maar zie door de bomen het bos niet meer
:hbeat: <-- Don't let your limitation, be your limit --> :hbeat:
Plaats reactie