Nieuwe chat! Zie dit topic.

Moet je met je sociale transitie bezig/klaar zijn voordat je aan je medische transitie mag beginnen bij klinieken?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Moet je met je sociale transitie bezig/klaar zijn voordat je aan je medische transitie mag beginnen bij klinieken?

Bericht door Marije »

Ik ben er ook cold-turkey ingegaan. Van de ene op de andere dag als vrouw door het leven.

Voor mij was de stem de grootste uitdaging, dat heeft me een jaar gekost.

HRT heeft voor mij dan weer wel een hele grote impact gehad. Vet op de heupen en een mooie B-cup.

Elke transitie is anders en iedereen mag het op haar eigen manier doen.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
427lyn
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 jun 2021, 22:28
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Moet je met je sociale transitie bezig/klaar zijn voordat je aan je medische transitie mag beginnen bij klinieken?

Bericht door 427lyn »

Irene_de_Vreede schreef: 23 dec 2022, 08:16
Frederieke schreef: 23 dec 2022, 07:24
Andrea2 schreef: 23 dec 2022, 04:51 het was ook echt een kliniek die dit goedkeurde/leverde en niet DIY HRT?
Dat is persoonlijke informatie over iemand anders. Voelt niet kies om dat zomaar te delen.

@moderators, kunnen jullie het woord collega hierboven verwijderen en vervangen door 'iemand'? Misschien had ik zelfs dat niet moeten schrijven. Kan deze alinea ook weg...
Aangepast
Zolang dit originele bericht, jouw quoten daarvan en nu weer mijn quoten daarvan er nog staat, blijven we weten dat er eerst 'collega' stond :)
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Moet je met je sociale transitie bezig/klaar zijn voordat je aan je medische transitie mag beginnen bij klinieken?

Bericht door Frederieke »

Inderdaad. Precies de reden dat ik geen extra informatie heb toegevoegd aan het bericht.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Moet je met je sociale transitie bezig/klaar zijn voordat je aan je medische transitie mag beginnen bij klinieken?

Bericht door Lise »

Andrea2 schreef: 22 dec 2022, 23:34 Moet je bijvoorbeeld echt publiekelijk vrouwenkleren dragen, een vrouwelijke naam gebruiken, etc voordat je aan iets als HRT mag?
want voor mij zou het een probleem zijn. ik zie er niet uit, heb een baard schaduw die ik niet weg krijg hoe vaak ik me ook scheer en heb een mannelijke stem, ik denk eerlijk gezegd niet dat ik mijzelf er toe kan zetten om bijvoorbeeld naar mijn werk, of naar de supermarkt in vrouwenkleren te gaan terwijl ik er zo uit zie/klink.
Je moet denk ik niet overschatten wat HRT voor je gaat doen. Het is geen tovermiddel waarmee je er, voor je eigen gevoel en je eigen woorden, opeens wel uit gaat zien. Verbetering, als het al komt, gaat erg langzaam. Bovendien, de dingen die je nu noemt hebben niets met HRT te maken. Je kan je stem nu al aanpakken. Je hebt geen genderdysforie diagnose nodig voor (vergoede) logopedie. Afhankelijk van je portemonnee, kan je ook zelf al beginnen met laser. En je naam: daar hebben vreemden toch sowieso niets mee te maken?
Daarnaast is vrouwenkleding niet een binair iets. Sommige mensen doen het 'cold turkey', anderen doen het stapje voor stapje en vinden zo hun eigen stijl. Heel veel vrouwenkleding is amper van wat hippere mannenkleding te onderscheiden. Je merkt dan vanzelf dat, tenzij je de stereotiepe extremen opzoekt (wat natuurlijk mag, maar dan is het wel lastiger) mensen amper op je letten wat je ook doet. Ik geloofde dat ook nooit vroeger, maar het is echt zo. Het boeit echt niemand.

Dus los van of het wel of niet mag, lijkt het alleen al voor jezelf verstandig om niet volledig achterover te leunen en te denken: dat komt later wel.
Inaysa
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 sep 2022, 04:23
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Moet je met je sociale transitie bezig/klaar zijn voordat je aan je medische transitie mag beginnen bij klinieken?

Bericht door Inaysa »

Irene_de_Vreede schreef: 23 dec 2022, 08:16 Ook bij het AUMC is dit geen enkel probleem.
m

Nou dat is niet helemaal waar. Het Aumc wilt wel dat je je zelf presenteert als vrouw, om te kijken als de genderdysforie ook echt bij jou speelt. Zelf ben ik in Juli volledig als vrouw gaan leven en in November gestart met de hormonen. Het is wel kut want je moet je een soort van bewijzen.
Inaysa
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 sep 2022, 04:23
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Moet je met je sociale transitie bezig/klaar zijn voordat je aan je medische transitie mag beginnen bij klinieken?

Bericht door Inaysa »

Andrea2 schreef: 22 dec 2022, 23:34 Moet je bijvoorbeeld echt publiekelijk vrouwenkleren dragen, een vrouwelijke naam gebruiken, etc voordat je aan iets als HRT mag?
want voor mij zou het een probleem zijn. ik zie er niet uit, heb een baard schaduw die ik niet weg krijg hoe vaak ik me ook scheer en heb een mannelijke stem, ik denk eerlijk gezegd niet dat ik mijzelf er toe kan zetten om bijvoorbeeld naar mijn werk, of naar de supermarkt in vrouwenkleren te gaan terwijl ik er zo uit zie/klink. Ik heb ook het gevoel dat ik mijzelf hierbij in gevaar breng, iemand in mijn buurt is een keer in elkaar geslagen alleen omdat die gay was, ik denk niet dat mensen een positievere reactie op mij zouden hebben.
Ik zou liever pas publiekelijk een vrouwelijke naam nemen, en me vrouwelijk kleden als ik er vrouwelijker uit zie en als ik een vrouwelijkere stem heb. Maar om dit te bereiken zou ik (HRT), een ontlaserings procedure en een logopedist nodig hebben, wat allemaal onderdeel is van de medische transitie en alleen vergoedt wordt bij een genderdysforie diagnose.
Denk je dat een kliniek een wens zoals dit zou respecteren?
Ik heb er overigens geen probleem mee om als ik alleen thuis ben of bij een vriend ben vrouwelijke kleren te dragen of een vrouwelijke naam + voornaamwoorden te gebruiken.
Helaas wel, zelf ben ik in juli volledig gaan leven als vrouw en ik moest het ook een soort van bewijzen, dat genderdysforie bij mij speelt. In november kreeg ik de hormonen nadat ik de RLE had behaald. Zelf loop ik bij het VUMC. Nou had ik geluk dat ik als 8 jarige al eens het traject had gevolgt maar niet door gezet had. Dus heb niet op een wachtlijst hoeven staan, waardoor ik binnen 6 maanden aan de hormonen kon.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Moet je met je sociale transitie bezig/klaar zijn voordat je aan je medische transitie mag beginnen bij klinieken?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Inaysa schreef: 29 dec 2022, 04:49
Irene_de_Vreede schreef: 23 dec 2022, 08:16 Ook bij het AUMC is dit geen enkel probleem.
m

Nou dat is niet helemaal waar. Het Aumc wilt wel dat je je zelf presenteert als vrouw, om te kijken als de genderdysforie ook echt bij jou speelt. Zelf ben ik in Juli volledig als vrouw gaan leven en in November gestart met de hormonen. Het is wel kut want je moet je een soort van bewijzen.
Ik heb nooit ervaren dat ik me heb moeten bewijzen, nou heb ik me altijd wel als vrouw gepresenteerd, maar ik weet ook van anderen die dat niet deden dat dat op zich geen enkele belemmering hoefde te zijn.
Irene
Camilla
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 dec 2022, 00:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Moet je met je sociale transitie bezig/klaar zijn voordat je aan je medische transitie mag beginnen bij klinieken?

Bericht door Camilla »

Het verbaast me niet als ze in Nederland dit soort eisen stellen. Hier is alles heel erg streng en backward. 1973, 1983, 2023... Geen verschil.

Bijna 6 jaar geleden begon ik hormonen in mijn geboorteland zelf te nemen. Daar verkopen ze ze zonder recept en helpen veel privé endocrinologen goed. Gelukkig zonder wachtijden en "real life experience". Eerste maanden was ik dezelfde als voor de hormonen (gay-boy style, die ik vanaf mijn kinderjaren had). Dan begon ik androgyne/vrouwelijke kleren te dragen. Ik betaal zelf voor de hormonen, voor electroepilatie en voor alle operaties. Toen ik na meer dan 2 jaar wachtijd in Nederland met UMCG probeerde te werken, kreeg ik niks goed. Ze maakten mij alleen nerveus, probeerde mij onder druk te zetten en uiteindeljik kreeg ik niks... Gelukkig, mijn lieve baan geeft mij alle mogelijkheden om mij transitie af te maken.

Natuurlijk, hebben ze HELEMAAL GEEN RECHT om iemand tot stijlverandering te dwingen om hormonale medicijnen te krijgen. En ze hebben HELEMAAL GEEN RECHT om zoooooo lange wachtijden te behouden. Ze moeten de wachtijden echt verkleinen...

Ana.
Never give up!
Sydney1990
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 apr 2021, 00:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen/hun

Re: Moet je met je sociale transitie bezig/klaar zijn voordat je aan je medische transitie mag beginnen bij klinieken?

Bericht door Sydney1990 »

Verschilt misschien per genderteam. Bij T-Cendent heb ik nooit het gevoel gehad dat ik iets moest doen wat ik niet wilde. Ze stimuleren je wel om uit je comfort zone te stappen (bijv. als je graag in dameskleding naar buiten wilt, maar je dat niet doet omdat je bang bent voor reacties van anderen), maar ze hebben toegang tot behandelingen bij mij nooit gebruikt als machtsmiddel om dat af te dwingen. En toen ik bij hen met HRT mocht beginnen, durfde ik in het openbaar nog nauwelijks nagellak te dragen, laat staan dameskleding.
Gebruikersavatar
ReneeCross
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 okt 2018, 09:45
Gender: Trans MtF
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Moet je met je sociale transitie bezig/klaar zijn voordat je aan je medische transitie mag beginnen bij klinieken?

Bericht door ReneeCross »

Voor je baardschaduw…ik gebruik een speciale beardcover om dit op te vangen. Ik haal hem bij backstage make up studio in Amsterdam aan de rozengracht.