Ik heb heel lang in Utrecht gewoond, maar het grootste gedeelte daarvan niet out en de rest niet zo zichtbaar out denk ik (ik ben gewoon niet zo'n opvallend type, trans of otherwise). Nooit ergens problemen gehad, ook niet in op papier slechte wijken.
Kanaleneiland was vroeger minder, maar flink opgeknapt. Overvecht schijnt nog altijd niet zo fijn te zijn maar ken ik slecht. Hoograven moet je niet in de verkeerde straat wonen. Sterrenwijk is een volksbuurt, daar moet je van houden (ik niet zo). In Oost-Utrecht woont het rijkere gedeelte, prijzen zijn daar ook echt astronomisch. Maar goed, echt veel zegt dit allemaal niet: ik weet zeker dat je in een op papier slechte wijk geweldig terecht kan komen en in een op papier goede wijk pech kan hebben. Leidschenrijn/Terwijde, en dikke kans dat je in die hoek terecht komt als je in de buurt van Maarssen wil blijven, is erg veel nieuwbouw en keurige gezinnetjes. Maar het is de enige plek waarvan ik weet dat het de lokale media heeft gehaald dat er een homostel is weggepest. Dus tsja.
De paar huisartsen die ik gehad heb waren allemaal heel fijn, maar in Utrecht zijn die (voor zover ik weet) wijkgebonden. Je kan er dus alleen terecht als je grofweg in een bepaalde wijk woont. Maar de meesten zullen wel het nodige gewend zijn. Kapsalonnen genoeg, of ze erg trans-friendly zijn is een kwestie van proberen, ik heb geen bepaalde tip. Mijn kapster heeft inmiddels de hint door, maar dat duurde een tijdje: lag ook aan mij
Idem voor de koffietentjes: er is echt van alles in het centrum, probeer ze lekker allemaal uit en zie wat bevalt
Per saldo vind ik het een geweldige stad; het gaat je vast bevallen (als je er ten minste iets betaalbaars kan vinden, dat is een ander verhaal...) Succes en laat maar weten als je nog vragen hebt.