Bijwerking HRT?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Yvonne
Berichten: 180
Lid geworden op: 11 mei 2022, 01:21
Gender: Intersekse vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Bijwerking HRT?

Bericht door Yvonne »

Al vrij snel nadat ik met de HRT begon heb ik periodiek vreemde voedsel verlangens. Ineens bizar veel zin in zure haring en augurken enzo. Enkele dagen later moet er echt niet teveel chocolade in huis zijn en scherpe opmerkingen moeten er al helemaal niet gemaakt worden. Ik reageer dan echt helemaal verkeerd.
Mijn vriendin zegt, zodra ze het opmerkt, steevast: "dat verklaart weer een boel". Dit gebeurt ongeveer elke 4 weken. Fysiek komen er ook wat ongemakken bij: onbestemde vage buikkrampen, vocht vasthouden en hypergevoelige tepels met lichte vochtafscheiding. Sexdrive gaat dan door t dak.

Wie herkent dit?

Ik heb geen baarmoeder en zover ik weet geen eierstok(ken).
100% Myself 🌈 💟
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Bijwerking HRT?

Bericht door _sanne_ »

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat transvrouwen “menstrueren” maar er is ontzettend veel anecdotisch “bewijs” dat in ieder geval een niet insignificant deel van de transvrouwen periodiek klachten ervaart die ook ervaren worden door cis vrouwen als “menstruatieklachten”.

Het probleem is dat cis vrouwen al zĂ©Ă©r diverse klachten ervaren en ook in verschillende mate, waar al vrij weinig aandacht voor is. Dat “vertalen” naar trans vrouwen, die niet de meest voor de hand liggende klacht *kunnen* hebben het allemaal heel lastig maakt.

Ikzelf merk dat ik meestal vlak voordat mijn (cis) huisgenote ongesteld wordt een paar dagen erg prikkelbaar en chagrijnig ben.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1352
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Bijwerking HRT?

Bericht door Marije »

Hier hetzelfde volgens mijn echtgenoot... elke 4 weken. Vreemd maar waar...
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
JoSoFine
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2023, 15:18
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Bijwerking HRT?

Bericht door JoSoFine »

Heb onderzoek geleden waaruit blijkt dat Iedereen deze periode van 4 weken in hun biologische hormoon huishouden heeft. Bij de een met dan de andere en bij cis vrouwen natuurlijk het duidelijkste.
Het type HRT dat je krijgt kan ook invloed hebben. Ik zelf had een prikpil voor om de 3 maand en mijn vrouw kon duidelijk aan me merken als het weer bijna tijd was voor een nieuwe
Camilla
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 dec 2022, 00:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Bijwerking HRT?

Bericht door Camilla »

Mijn eigen ervaring. Dit is mijn zesde jaar met hormonen (ethinylestradiol + spironolactone, de hormonen zijn niet uit Nederland).

Ik heb HELEMAAL geen bijwerkingen. Alleen maar feminiserende effecten. Tijdens eerste twee weken van de hormonale behandeling (nog in 2017) had ik kleine psychologische bijzonderheden (een beetje depressief), maar dat is ook normaal tijdens het starten. Dan helemaal geen negatieve effecten.

Misschien, in je geval, is dat wel een placebo effect?

Ana.
Never give up!
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Bijwerking HRT?

Bericht door MichelleB »

Raar dat bijna alle trans vrouwen die ik ken, los van elkaar, elke 4 weken een "placebo effect" hebben.
Ik heb het zelf ook, erger sinds een verhoging van medicatie 2 jaar geleden.
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1352
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Bijwerking HRT?

Bericht door Marije »

Eens. En ik vind het label "medicijnen" erg zwaar voor biologische hormonen die je lichaam zelf zouden moeten aanmaken als je wel was geboren met de juiste organen. Als iemand vraagt of ik medicijnen gebruik antwoord ik gewoon "nee".
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Bijwerking HRT?

Bericht door _sanne_ »

Tja er zijn genoeg cis vrouwen (als in meer dan een handvol, niet als in “een groot percentage”) dat geen of nauwelijks “extra” klachten ervaart rond de menstruatie. En schommelingen in de hormoonspiegel zijn een belangrijke factor in die klachten en juist die is bij ons redelijk stabiel. Dus @Coffeehouse , goed dat je nergens last van hebt. Maar nogmaals, er is veel te veel anecdotisch bewijs om dit af te schrijven. Het afdoen als “placebo” is zelfs een beetje beledigend te noemen. Over tot de orde van de dag 😉
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6818
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Bijwerking HRT?

Bericht door Eva »

Marije schreef: ↑09 jan 2023, 11:45 Eens. En ik vind het label "medicijnen" erg zwaar voor biologische hormonen die je lichaam zelf zouden moeten aanmaken als je wel was geboren met de juiste organen. Als iemand vraagt of ik medicijnen gebruik antwoord ik gewoon "nee".
Groot gelijk hoor. Gaat niemand wat aan, toch?
Als je er maar wel eerlijk over bent bij medische behandelingen. DĂĄn verzwijgen zou een beetje dom zijn. Toch?
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1352
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Bijwerking HRT?

Bericht door Marije »

Klopt
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat: