Nieuwe chat! Zie dit topic.

Naamverandering via vast traject?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Sophie123
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 jan 2023, 13:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Naamverandering via vast traject?

Bericht door Sophie123 »

Hallo allemaal,

Ik ben maandag uitgekomen naar de wereld en noem mezelf nu Sophie. Door de week heen heb ik steeds meer het gevoel dat ik volledig van mijn oude naam af wil en zag ik dat voor een deskundigenverklaring er mogelijk bijzondere bijstand kan komen. Ik heb alleen nergens kunnen lezen of een diagnose in het normale traject ook geld, of dat het echt een apart deskundigenverklaring is waar je altijd apart voor moet betalen. Voor nu heb ik nog genoeg geduld om te wachten op het traject, maar als het altijd een aparte kostenpost is doe ik het liever direct.

De vraag voor nu is dus vooral: Zit er in het vaste traject van diagnostiseren ook al de "deskundigeverklaring" of moet je die apart aanvragen?
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Naamverandering via vast traject?

Bericht door Daan_3 »

Wat fijn dat je die stap hebt kunnen nemen! Dat was vast een opluchting zeker!

Voor zover ik weet moet je die deskundigenverklaring sowieso aanvragen, maar heb je tijdens een traject wel minder kosten. Als je daarmee bezig bent hoef je alleen de administratiekosten te betalen geloof ik. Als je daarentegen los van het traject een deskundigenverklaring wil hebben moet je een psycholoog spreken, en voor dat uurtje moet je de kosten betalen. Dus je zit dan al snel aan een paar honderd euro meer.

Ik dacht in eerste instantie ook te wachten tot ik in het traject zit, maar na een jaar nog niks opgeschoten te zijn heb ik deze zomer alsnog besloten alvast mijn gegevens aan te passen. Ik werd zo moe van al die brieven aan "mevrouw", want dat ben ik niet. Nu krijg ik brieven aan "meneer", en dat voelt toch wel een stuk fijner!

Over de bijzondere bijstand durf ik niks te zeggen, ik heb het zelf betaald.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Naamverandering via vast traject?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Tenzij je in Nijmegen woont (daar betaald de gemeente het) kost de deskundigeverklaring doorgaans 65 Euro, los van vernieuwing identiteitskaart en rijbewijs. Over bijzondere bijstand kan ik niks zinnigs zeggen.
Irene
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Naamverandering via vast traject?

Bericht door San(ne) »

Je kan bij alle gemeenten bijzondere bijstand hiervoor aanvragen. In Nijmegen en Tilburg wordt dit standaard toegewezen, bij andere gemeenten is dat moeilijker.

Misschien heb je hier iets aan: https://www.transgenderinfo.nl/wijzigen-van-geslacht/

Verder zou ik hier gewoon even over bellen met de gemeente.