Nieuwe chat! Zie dit topic.

Transgender en autisme

Pas ik nou in een hokje of niet?
Isabelle73
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 mei 2022, 22:53
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Transgender en autisme

Bericht door Isabelle73 »

Autisme blijkt meer dan gemiddeld voor te komen onder mensen die zich identificeren als transgender. Ik vraag mij nu af of problemen op sociaal gebied bij sommigen ertoe kunnen leiden dat men begint te twijfelen over zijn/haar gender. Of is het eerder andersom? Of leidt maw het transgender zijn tot problemen op sociaal gebied en dus tot symptomen van autisme...
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Transgender en autisme

Bericht door Daan_3 »

Ik vind dit zo'n interessant onderwerp. Mijn idee is dat autistische mensen vaak een ander beeld van sociale normen en waarden hebben, en dus ook van genderrollen. Maar omdat het zo'n groot spectrum is zal dat wel verschillen... Dit is vooral hoe ik het zelf ervaar.
Irene_C
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 aug 2022, 13:57
Gender: Vrouw

Re: Transgender en autisme

Bericht door Irene_C »

Autisme is een ontwikkelingsstoornis. Als iemand met autisme vind ik stoornis altijd zo zwaar klinken. Het is gewoon anders. De ontwikkelingen in het brein zijn anders verlopen dan normaal verwacht wordt.
Transgender zijn heeft waarschijnlijk mede ook te maken met een andere ontwikkeling in het brein. Ik denk dat daar de relatie ligt.

.
Gebruikersavatar
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: Transgender en autisme

Bericht door xxman »

Ik heb zelf ook autisme en ben trans. Uit onderzoek blijkt inderdaad dat het vaak voorkomt, beide kanten op. Dus trans mensen zijn vaak autistisch en mensen met autisme zijn vaker trans.

Ik denk zelf dat het een combinatie is van hoe je brein zich ontwikkeld en hoe je naar de wereld kijkt als je autisme hebt. Aan de ene kant denk ik dat mensen met autisme vaker anders tegen gender aankijken en zich vaker beperkt voelen door de hokjes "man" en "vrouw" en vaker een breder scala ervaren.

Aan de andere kant zijn er ook onderzoeken dat het brein van een trans persoon vaak meetbaar anders is dan het brein van een cis persoon, ik denk dat dit bij autisme hetzelfde is. Misschien is er wel een factor in het brein die zowel trans zijn als autisme hebben kan voorspellen. Erg interessant!
wolvster
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Transgender en autisme

Bericht door wolvster »

Ik vind deze blogpost (waarin ook een recent wetenschappelijk artikel geciteerd wordt) wel interessant:
https://neuroelfje.nl/kennis/autisme-en-gender/

Quote uit de blog:
Gender en autisme in de wetenschap
Vorig jaar is er eindelijk een uitgebreide studie gepubliceerd over autisme in relatie tot gender, waar 641,860 kinderen en volwassenen aan hebben meegedaan. Hieruit blijkt dat mensen die genderdivers of transgender zijn, een grotere kans hebben om ook neurodivergent te zijn. Autistische mensen hebben zelfs een 3 tot 6 keer zo grote kans om genderdivers of transgender te zijn ten opzichte van neurotypische mensen.

Daarnaast werd er vastgesteld dat transgender en genderdiverse personen een grotere kans hebben op verschillende psychische aandoeningen.



Er zijn hier een aantal theorieën voor:

Autistische mensen geven misschien minder om sociale normen en zijn meer open in hun genderexpressie;
Dezelfde prenatale condities zouden kunnen bijdragen aan zowel autisme als genderdiversiteit;
Transgender en genderdiverse personen hebben een grotere kans op psychische aandoeningen vanwege marginalisatie, discriminatie, misbruik, psychisch of fysiek geweld en transfobie.
De studie waaraan gerefereerd wordt:

https://www.nature.com/articles/s41467-020-17794-1
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Transgender en autisme

Bericht door Daan_3 »

Interessant, bedankt voor het delen! Interessante theorieën, en ze klinken allemaal best aannemelijk eigenlijk.
Isabelle73
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 mei 2022, 22:53
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Transgender en autisme

Bericht door Isabelle73 »

Bedankt voor de reacties.
Enerzijds zijn de meeste kenmerken van autisme ook wel op mij toepasbaar, anderzijds kan ik mij niet echt vinden in de meest gangbare verklaring voor het samen voorkomen van autisme en genderdysforie. Er wordt bijvoorbeeld gesuggereerd dat autisme ervoor kan zorgen dat deze mensen meer vrijheid ervaren en minder druk voelen om zich te conformeren aan traditionele genderrollen en verwachtingen van de maatschappij. Dit is echter op mij helemaal niet van toepassing. Hoewel ik al sinds nijn tienerjsren zo goed als dagelijks ervan droom om een meisje/vrouw te zijn, ben ik als de dood om hiervoor uit te komen. De sociale transitie is voor mij een enorme drempel, ik durf zelfs zeggen een grotere drempel dan de medidche transitie ... pffff
vickyblauw
Berichten: 296
Lid geworden op: 24 sep 2014, 10:40
Gender: Transgender

Re: Transgender en autisme

Bericht door vickyblauw »

Volgens mij heeft elk mens autistische trekjes. Al zullen de meesten het goed onder controle hebben.
Maar kijk eens naar hoe iemand de vaatwasser inruimt of iets in die geest
Bij mij moeten mijn auto's bijvoorbeeld in een bepaalde volgorde op de oprit staan.
You can't run away from the person you are in your heart. Just be!
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Transgender en autisme

Bericht door Daan_3 »

Het wil ook niet zeggen dat autisten blaken van het zelfvertrouwen, en echt zo'n houding hebben van "het maakt niet uit wat de rest vindt". Afwijzing is super naar, vooral van de mensen dicht om je heen. En het wordt echt niet beter als je gewend bent dat het gebeurt, omdat je je niet aan die ongeschreven regels kan houden. Pesten kan een hoop stuk maken.

Als ik over mezelf spreek, ik was altijd een beetje alternatief, maar wel met mensen om mij heen. Ik weet nog dat ik zo'n lange zwarte jas had op de middelbare school. Ik was zo trots! Nou, de eerste keer dat ik die aan deed scheet ik echt zeven kleuren, zo benauwd was ik dat mijn vrienden hem zouden afkeuren. Peer pressure blijft een ding. Ik heb jarenlang geprobeerd te compenseren met kleding die een stuk vrouwelijker was dan ik me voelde, omdat ik die "ben je een jongen of een meisje" vraag zo ontzettend zat was. Na jarenlang gepest zijn, wilde ik zo min mogelijk redenen geven om mensen te laten pesten. En die angst heb ik nog steeds.

Ik ben heel blij dat ik nu mensen om me heen heb die me 100% mezelf laten zijn, en dat maakt het een stuk makkelijker. Eng is het nog steeds, de zenuwen gieren door mijn lijf iedere keer dat ik iets verander, maar ik weet nu dat dat komt vanuit mijn reactie op het gepest worden vroeger.