Nieuwe chat! Zie dit topic.

Omgaan met familie die de oude naam liever willen blijven gebruiken

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 389
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Omgaan met familie die de oude naam liever willen blijven gebruiken

Bericht door Josh »

Hoe kan ik het beste reageren op mijn familie die regelmatig nog steeds vragen waarom ik niet gewoon de korte versie van mijn geboortenaam kan gebruiken?
Deze vraag lijkt iedere x aantal maanden weer opnieuw gevraagd te worden en/of opmerking gemaakt in de trant van 'Waarom kan je niet gewoon je oude naam gebruiken, is veel makkelijker'

Voor zover ik het begrijp, komt het erop neer dat ik het makkelijker moet maken voor mijn familie door te accepteren dat ze mijn oude naam willen gebruiken ongeacht hoe ik mij daarbij voel.

Ik heb in het afgelopen jaar vaak gevraagd of ze alsjeblieft niet meer met mijn oude naam willen aanspreken en ook regelmatig gecorrigeerd wanneer ze 'per ongeluk' wel mijn oude naam gebruikten.
Mijn stiefvader heeft mij tot 2 maanden terug nog steeds iedere dag bij mijn oude naam genoemd en probeerde niet eens om mijn gekozen naam te gebruiken. Elke keer als ik vroeg waarom hij dit deed werd er gezegd dat hij meer tijd nodig had om eraan te wennen en dat hij er 'niet bij stil staat.'

Totdat ik het echt zat was en zei dat dit echt een grote kloof tussen ons creëerde, dat mijn collega's nog niet één keer het verkeerd hebben gezegd sinds dat ik op mijn werk het heb verteld, toen kon mijn stiefvader wél ineens mijn gekozen naam gebruiken zonder het fout te zeggen. Dat vond ik al heel frappant dat het toen ineens wel mogelijk was.

Mijn volledige oude roepnaam is geheel vrouwelijk, maar de afgekorte versie wordt vaak ook voor mannen gebruikt.
Het punt is dat deze korte versie al mijn hele leven door mijn familie wordt gebruikt, en dus ik associeer het alleen maar met dysforie en een lichaam vóórdat ik in transitie ging. Ik heb geen goede associaties met die naam en geeft mij heel erg het gevoel dat er niks veranderd is en dat iedereen mij nog steeds als vrouw ziet. Elke keer als ik die naam hoor is het als nagels op een schoolbord voor mij.

Mijn enige reactie op de vraag was: "Dat kan ik niet, ik heb teveel slechte associaties met die naam door het lichaam waar ik in zit, en je gebruikt die naam al mijn hele leven"

Maar heb het idee dat dit geen duidelijke grens aangeeft.
Vaak als ik het over mijn gevoelens heb, dan word ik al gauw bestempeld als overgevoelig of dramatisch.

Dus hoe kan ik hier het beste op reageren dat zij mij daarin dan ook zullen respecteren en niet over x aantal maanden weer hetzelfde tegen mij zeggen?
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
wolvster
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Omgaan met familie die de oude naam liever willen blijven gebruiken

Bericht door wolvster »

Wat vervelend dat ze zo disrespectvol met je wensen omgaan!
Misschien is het niet de beste strategie, maar mijn eerste neiging zou zijn om hen steevast ook een verkeerde naam geven elke keer als zij je deadnamen. Kinderachtigh misschien, maar dan voelen ze wel even hoe irritant het is. Daarvanuit kan je dan weer het gesprek aan over hoe naar het voor je is dat zij hun best niet eens willen doen voor je.

Mij werd ook gevraagd waarom ik niet 'gewoon' de mannelijke versie van mijn deadname gebruik en ik heb ook uitgelegd dat het juist vergissingen voorkomt omdat het compleet anders is. Als je bijvoorbeeld 'Jan' wordt genoemd is 'Janneke' ook zo gezegd, terwijl bv 'Thijs' zo anders is dat je vergissen moeilijker wordt. Misschien is dat nog een argument wat je kan aanvoeren.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Omgaan met familie die de oude naam liever willen blijven gebruiken

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik denk dat het voor veel cis-mensen moeilijk te bevatten is dat het pijn doet als ze je misgenderen of deadnamen. Mijn schoonzusje sprak me vorige week aan met mijn deadname en vroeg toen, of vind je dat vervelend (ik denk dat ze: neehoor verwachtte), maar ik zei ja dat vind ik vervelend, ze heeft me de rest van de avond keurig Irene genoemd.
Irene
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Omgaan met familie die de oude naam liever willen blijven gebruiken

Bericht door Daan_3 »

Wat ontzettend naar zeg. Dat ze niet naar je luisteren als je zegt dat je je niet prettig voelt met die naam. Dat zou genoeg moeten zijn.

Ik had ook een naam kunnen kiezen die leek op mijn oude naam, maar buiten dat ik daar vervelende associaties bij heb, klinkt die ook zo vergelijkbaar met de oude naam dat een vergissing makkelijk te maken is. Niet dat ik nu niet meer gedeadnamed word, maar ik kan ze nu tenminste verbeteren.

Ik denk dat als ze het echt blijven weigeren, en niet naar jouw uitleg willen luisteren, dat je dan grof geschut in moet gaan zetten, en misschien wolvster's tactiek gaan gebruiken. Of je zou moeten overwegen (tijdelijk) verminderd contact te hebben, maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Omgaan met familie die de oude naam liever willen blijven gebruiken

Bericht door Marije »

Jeetje, je bedoelt echt als in "expres"... Dat heb ik goddank nooit meegemaakt. In het begin maakte iemand wel eens een foutje maar dan was het altijd sorry, excuus, enzovoort...

Ik ben vanuit negatieve ervaringen snel licht ontvlambaar dus ik was denk ik allang geflipt.

Er staan een paar mooie artikelen online die het concept van deadnames uitleggen en de associatie met het verleden. Maar ik weet niet of dat helpt als het echt expres gebeurt.

Uiteindelijk zou ik ook weggaan en/of het contact verbreken. Er is in je nieuwe leven geen ruimte voor negativiteit... dat heb je in je oude leven al genoeg gehad.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 389
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Omgaan met familie die de oude naam liever willen blijven gebruiken

Bericht door Josh »

Bedankt voor de reacties!
Jullie hebben inderdaad gelijk wat betreft dat er minder contact/meer afstand nodig is. Door andere omstandigheden is dat (nu) niet mogelijk.
Maar jullie reacties helpen wel om in te zien dat het dus niet aan mij ligt of de manier waarop ik het communiceer. Dat helpt mij al heel veel omdat ik in eerste instantie aan mijzelf twijfelde, maar begrijp dat het dus niet aan mijn manier van communicatie ligt.

Ik begrijp nu ook meer dat het vooral een stuk respect is wat er mist.
Het niet respecteren van mijn grenzen is niet nieuw en is op meerdere vlakken aanwezig dan alleen mijn transitie.

Ik kan hier zeker wel wat mee. Ik zal inderdaad ook wat artikelen opzoeken over wat deadnamen doet met iemand, zodat ze wat meer stof tot nadenken krijgen.

Daarnaast moet ik nog wel de confrontatie aan met mijn zus, of zij inderdaad heeft gezegd tegen mijn moeder dat ze mijn gekozen naam niet leuk vindt en/of dat ze vindt dat ik mijn oude naam beter kan gebruiken.

Mijn zus was juist degene die het meest accepterend erover was en steun bood en niet moeilijk deed over het gebruiken van mijn gekozen naam.
Ik wil dus het van haar zelf horen zodat ik niet argwaan zal hebben tegenover haar of zij dat daadwerkelijk heeft gezegd. Onze moeder kan namelijk het ook uit context hebben gehaald en het tegen mij hebben gebruikt en mijn zus er dan de schuld van geven.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Omgaan met familie die de oude naam liever willen blijven gebruiken

Bericht door Hal »

Wat ik in deze situaties lastig vind, is dat we zoooo graag willen dat ze het ook echt begrijpen. Invoelen. En het uit liefde voor ons doen. En dat die aanpak soms gewoon niet werkt. De empathie zit dan te ver weggedrukt, om wat voor reden dan ook. En dan kunnen we praten als Brugman, we komen er niet met ze uit.

Hoe stom het ook klinkt, ik krijg betere resultaten als ik het helemaal niet probeer uit te leggen. Laatst had ik een vervelend akkefietje met mijn vader die mij expres (en, zo zei hij zelf) om te pesten aansprak als 'meissie' op een plek waar veel anderen bijzaten. De dag erna heb ik hem opgebeld en heb ik dit gezegd:
- ik kan best tegen een vergissing of verspreking.
- ik ken jou goed en weet prima het verschil tussen een vergissing en expres iets doen.
- als je het nog eens expres doet, ga ik weg, ongeacht waar we zijn en wie er bij is en hoe voor schut we dan alletwee staan.

En gek genoeg kwam het ineens binnen bij de man met wie ik al mijn hele leven (vaak tevergeefs) door alles 100 keer uit te leggen een grens probeer te stellen. Hij bood zelfs z'n excuses aan .

Misschien woon jij nog thuis, Josh, en kun je dus niet weggaan. Maar iets als 'als je mijn oude naam gebruikt, luister ik niet naar wat je zegt.' helpt misschien wel. Hij hoeft het niet te snappen, hij hoeft het alleen maar te doen. Dingen gaan snappen doet 'ie maar in z'n eigen tijd en zonde rdat het jou moeite kost.

T is kut als je zo fel voor jezelf moet opkomen, en ik zou willen dat hij je meer tegemoet kwam. Hopelijk komt ook bij hem de wijsheid (alsnog) met de jaren.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
Gea
Berichten: 303
Lid geworden op: 19 dec 2022, 18:49
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Omgaan met familie die de oude naam liever willen blijven gebruiken

Bericht door Gea »

Het ligt zeker niet aan jou Josh.
Maar er zullen altijd mensen blijven die met deze veranderingen niet kunnen/willen accepteren of mee om kunnen gaan.
Persoonlijk zou ik als de deathname genoemt wordt negeren.
Of dat werkt ik weet het niet.
Maar laat je niet gek maken al snap ik dat het lastig is.
Sommige weten niet wat ze met uitspraken aan kunnen richten.
Het is mooi als je jezelf mag zijn.
Het is mooier als je jezelf kunt zijn.
:hbeat: :hbeat: :hbeat:
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Omgaan met familie die de oude naam liever willen blijven gebruiken

Bericht door Daan_3 »

Hal, jeetje wat een rotstreek van je vader zeg. En wat knap dat je zo duidelijk je grens hebt aangegeven.

Ik zit er ook een beetje mee, het "als mensen het niet willen, kun je ze ook niet overtuigen". Misschien werkt het inderdaad beter om gewoon je grenzen aan te geven in plaats van het uit te willen leggen. Vooral als ze toch niet willen luisteren. Maar aangeven dat als ze je oude naam gebruiken dat je dan niet luistert, wegloopt, of wat dan ook, dat maakt waarschijnlijk meer indruk.

Goed ook dat je je zus erover wil spreken Josh, je kan maar beter duidelijkheid hebben.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Omgaan met familie die de oude naam liever willen blijven gebruiken

Bericht door Marica »

Beste Josh, vaak is het geen onwil, ze hebben heel lang je deadname gebruikt en het kost gewoon tijd. Geef ze die tijd en hak er niet elke keer fel in. Been there, got the t shirt. Geef het tijd is de magic word.

Vanaf dag 1 in feb 2018 ben ik mijn huidige naam gaan gebruiken. 5 jaar hebben mijn ouders er aan kunnen wennen. En net nog ging mijn moeder in de fout met "dat heeft die" terwijl beter de vrouwelijke uitspraak zou zijn: "dat heeft ze".

Geen man/vrouw/diens/hen overboord natuurlijk want met mijn naam gaan ze niet meer de fout, maar met mannelijke en vrouwelijke uitdrukkingen en vervoegingen hebben ze nog wat moeite. Ook niet zo gek na zo'n lange tijd dat ik hun zoon was, en nu hun dochter. Ik was 53 jaar oud toen ik uit de kast kwam.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)